عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: آب زاینده رود در اواخر فروردین امسال با تاخیر به مزارع شرق اصفهان رسید و تداوم جریان آن برای به ثمر رسیدن محصول گندم ضروری است.

تداوم جریان زاینده رود برای به ثمر رسیدن کشت شرق اصفهان ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، آب رودخانه زاینده رود از ۲۵ فروردین تا پنجم اردیبهشت امسال برای کشاورزان غرب و شرق اصفهان دوباره جریان یافته است.

حسین وحیدا افزود: خروجی سد زاینده‌رود در زمان حاضر ۹۵ مترمکعب بر ثانیه است که باید حدود ۴۰ مترمکعب بر ثانیه آن به سد آبشار در شرق اصفهان برسد، اما اکنون حجم آب سد آبشار بین ۲۰ تا ۲۵ مترمکعب بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه این موضوع اعتراض کشاورزان شرق اصفهان را بدنبال داشته است و آنها از نحوه دریافت حقابه خود راضی نیستند، ادامه داد: آب با تاخیر به اراضی کشاورزی رسیده و بطور یقین فرایند آبیاری مزارع گندم با خسارت همراه خواهد بود که نیازمند تصمیم و تدبیر مسوولان مرتبط بوده و لازم است جریان آب حداقل سه روز بیشتر از موعد مقرر، تداوم داشته باشد.

به گفته وی، در بهترین حالت اگر مدت‌زمان تحویل حقابه کشاورزان به‌طور مداوم تا خرداد بود این مشکلات ایجاد نمی‌شد.

وحیدا گفت: اهمیت این مساله به اندازه ای است که برخی کشاورزان شرق با یکدیگر بر سر تقسیم آب اختلاف پیدا کردند.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان تصریح کرد: در بالادست زاینده‌رود در برخی مناطق، برداشت آب بسیار زیاد است در حالی که با وجود گذشت چند روز از بازگشایی رودخانه، کشت گندم کشاورزان شرق اصفهان همچنان تشنه است.

به گفته وی، کشاورزان شرق اصفهان باید ۲ دوره دیگر حقابه خود را برای به سرانجام رساندن کشت خود دریافت کنند.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان افزود: علاوه بر برداشت های خارج از برنامه و غیر مجاز در بالادست، دست اندازی ها به حریم رودخانه و تغییر مسیر آن از دیگر دلایل تاخیر در رسیدن آب به شرق اصفهان بوده و رفع آنها ضروری است.

وحیدا افزود: کشاورزان بالادست و پایین دست نیز باید نسبت به استفاده از آب رودخانه در مهلت مقرر عدالت را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: باز و بسته کردن جریان رودخانه اشتباهی است که تکرار می شود زیرا با این نحوه مدیریت، بخش زیادی از آب به هدر رفته است و می رود.

وحیدا تاکید کرد: نبود بارش در فروردین، گرم تر شدن هوا و وزش بادهای شدید، به بار نشستن محصول گندم کشاورزان شرق اصفهان را تهدید می کند.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان افزود: نبود مدیریت در تقسیم عادلانه آب رودخانه زاینده رود دلیل وضعیت فعلی است.

بنا به این گزارش، حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نواحی حقابه داران شرق این استان در پی افزایش خروجی سد زاینده رود و تخصیص بخشی از حقابه کشاورزان در بهمن ۱۴۰۰ زیر کشت رفت و بر همین اساس خروجی سد زاینده‌رود ۱۲ بهمن پارسال با هدف جاری سازی آب در بستر این رودخانه در شهر اصفهان و سپس شرق استان به ‌منظور کشت غله در بخشی از اراضی کشاورزی بصورت پلکانی افزایش و ساعت ۱۰ صبح ۲۴ بهمن کاهش یافت، در نتیجه بخش قابل توجهی از بستر زاینده رود در کلانشهر و شرق این استان دوباره خشک شد.

سپس برای نوبت دوم آبیاری مزارع شرق اصفهان پنجم تا پانزدهم فروردین ۱۴۰۱ بار دیگر با افزایش خروجی سد، آب در رودخانه جریان یافت که استقبال بی نظیر گردشگران نوروزی را نیز به همراه داشت. پس از آن رودخانه خشک شد و از ۲۵ فروردین تا پنجم اردیبهشت امسال برای کشاورزان غرب و شرق اصفهان دوباره جریان یافته است.

رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع تکرار شده است.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.