در آستانه هفته کار و کارگر ضمن تشریح برنامه‌های این اداره کل در هفته پیش رو گفت: برای نخستین بار و به منظور تسهیل فضای کسب و کار و فراهم نمودن شرایط به‌کارگیری افراد جویای کار، طرح مساجد کارآفرین همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) در یکی از مساجد حاشیه شهر مشهد در محله شهید آوینی را آغاز کردیم.

تسهیلات ویژه در انتظار شرکت‌های دانش بنیان

محمدامین بابایی ادامه داد: گروه‌های کاریابی با هماهنگی که به عمل آمد در این منطقه حاضر شدند و ضمن نام‌نویسی رایگان از متقاضیان کار مشاوره‌های لازم را به آن‌ها دادند و در نهایت از
 ۱۹۵ نفر نام‌نویسی شده تعداد ۱۲۶ نفر معرفی به کار شدند. بنا داریم این طرح را با محوریت محله‌های حاشیه شهر ادامه دهیم که در مرحله دوم نیز همکاران ما هفتم اردیبهشت در محله همت‌آباد حاضر خواهند شد و از متقاضیان کار نام‌نویسی رایگان به عمل خواهند آورد. شناسایی پیشران‌های مشاغل خانگی مرحله دوم طرح مساجد کارآفرین است که در آینده اجرایی می‌شود.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به موضوع شناسایی افرادی با فقر مطلق که در تأمین سرپناه، پوشاک و خوراک دچار مشکل اساسی هستند پرداخت و اظهار کرد: پس از شناسایی این افراد در بازه زمانی سه ماهه یارانه کمک معیشتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی به آن‌ها پرداخت خواهد شد و در زمینه اشتغال‌زایی برای آن‌ها نیز اقدام می‌شود ضمن اینکه چنانچه افرادی در بین آن‌ها باشند که فاقد خانواده باشند زمینه معرفی آن‌ها به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی فراهم می‌شود.

آمار و ارقام‌ کارگران بیکار
بابایی در پاسخ به پرسش قدس در مورد شرایط کارگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بیان استان و حمایت‌هایی که برای رونق اشتغال در این کارگاه‌ها می‌شود، گفت: آمار دقیقی از کارگاه‌ها و شاغلان در حوزه کارگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نداریم اما درخصوص حمایت از آن‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام شده در صورت به‌کارگیری دانش‌آموختگان در طرح کارورزی، از تسهیلات ویژه حمایتی برخوردار خواهند شد.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر قدس درخصوص آمار کارگران بیکار شده در 
سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با سال ۹۹ بیان کرد: ما تا پایان ۱۴۰۰ تعداد ۱۳هزار نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری داشتیم که نسبت به سال قبل از آن که ۱۷هزار نفر مقرری گرفتند ۴هزار نفر کاهش در این زمینه ثبت شده است. در سال گذشته ۱۵هزار درخواست شکایت کارگری نیز ثبت سیستم شده که الزاماً همه آن‌ها اخراج نبوده که بشود همه آن‌ها را در زمره افراد تعدیل‌شده آورد. در کل نرخ بیکاری در پاییز۱۴۰۰ رقم ۳/۵ درصد را نشان می‌داد که نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن ۲/۰ درصد افزایش یافته است.
 
افزایش دستمزد و اما و اگرهای تعدیل نیرو
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی همچنین در خصوص تأثیر افزایش ۵۷درصدی رقم دستمزد کارگران در تعدیل نیرو در واحدهای کارگری از ابتدای سال بیان کرد: آنچه مسلم است هر ساله در ماه‌های فروردین و اردیبهشت تعدیل نیرو را در برخی واحدهای تولیدی شاهد هستیم که این امری معمول است اما درخصوص تأثیر افزایش دستمزد۵۷ درصدی در بالا رفتن میزان بیکاری طی سال جدید باید گفت برپایه مطالعات انجام شده بین ۵ تا ۱۵درصد افزایش دستمزد در تعدیل نیروهای کارگری تأثیر دارد که این موضوع به نظر می‌رسد با کاهش ۵درصدی مالیات تولیدکنندگان و بسته‌های تشویقی که دولت برای آن‌ها در نظر گرفته قابل جبران است. اما در مجموع به موضوع تعدیل نیروها پس از اردیبهشت و طی ماه‌های آینده می‌شود به طور دقیق‌تر پرداخت.
بابایی به تعهد ۱۰۴هزار فرصت شغلی برای خراسان رضوی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۰هزار فرصت شغلی بیشتر از تعهدی که داشتیم ایجاد کردیم و به رقم ۱۲۴هزارو۳۴ نفر در سال۱۴۰۰ رسیدیم. برای امسال نیز ۱۱۶هزار فرصت شغلی تعهد ماست که در تلاش هستیم مانند سال گذشته از این تعداد فراتر برویم.

منکر قراردادهای سفید امضا نیستیم
وی در واکنش به وجود قراردادهای سفید امضا و برخورد اداره کل کار با این تخلف در برخی واحدهای تولیدی گفت: آنچه مسلم است ما منکر وجود قراردادهای سفید امضا نیستیم اما متأسفانه شناسایی آن‌ها خیلی سخت است چون قرارداد امضا شده و پیدا و پیگیری کردن تخلف مشکل می‌شود اما چنانچه مواردی شناسایی شود بی‌تردید با آن برخورد می‌شود و ضمن تشکیل پرونده، متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در مواجهه با پرسشی که وزیر کار از آمار ۱۴میلیون نفری گفته بود شغل شایسته‌ای ندارند و چند نفرشان در استان ما هستند، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: آماری در این زمینه در استان نداریم و این آمارها در اختیار مرکز آمار است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.