روزنامه "یسرائیل هیوم" اعلام کرد که همکاری امنیتی میان اسرائیل و دستگاه‌های امنیتی اردن و ارتش آن به رغم رخدادها در قدس و فلسطین ادامه دارد و این همکاری در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه "بیشترین اهمیت" را دارد.

بازی دوگانه اردن در قبال اسرائیل/"یسرائیل هیوم": همکاری امنیتی با امان همچنان مستحکم است

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه یسرائیل هیوم در تحلیلی از ایال زیسر، استاد خاورشناس در دانشگاه تل‌آویو گفت: اسرائیل هیچ جایگزینی برای همکاری امنیتی و نظامی با اردن ندارد. این همکاری چه روابط دچار بحران شده باشد و چه خوب باشد ادامه خواهد داشت. "همکاری مستحکم امنیتی و نظامی" میان ارتش و نیروهای امنیتی اردن و اسرائیل کاملا با موضع افکار عمومی در اردن مغایرت دارد.

وی تأکید کرد: روابط با اردن براساس منافع امنیتی و اقتصادی است که گنجینه بزرگی برای اسرائیل و تکیه کردن بر نظام اردن برای تأمین امنیت مرزهای شرقی است.

به گفته زیسر، نظام اردن به ملت این کشور اجازه می‌دهد که دشمنی خود را در قبال اسرائیل بیان کنند و در واقع هدف نظام اردن مهار کردن خشم مردم و واکنش آن‌ها به بحران اقتصادی و نبود دموکراسی است.

وی تأکید کرد: در چارچوب این بازی دوگانه که نظام اردن درباره روابطش با اسرائیل آن را اداره می‌کند مسئولان اردنی به محض انفجار اوضاع امنیتی در مسجد الاقصی برای انتقاد از تل‌آویو با هم رقابت می‌کنند. عبدالله دوم، پادشاه اردن اخیرا برای بهبود روابط با اسرائیل تلاش کرد. مسئولان اسرائیلی نیز به امان سفر کرده و با پادشاه اردن دیدار کرده‌اند. از جمله این مسئولان اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت، نخست وزیر و یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم هستند.

زیسر گفت: روابط محرمانه نظام اردن و اسرائیل روابطی قدیمی است. ملک حسین، پادشاه سابق اردن قبل از جنگ ۱۹۷۳ به اسرائیل هشدار داد که مصر و سوریه آماده حمله به اسرائیل هستند. در آن زمان هیچ کسی در اسرائیل به هشدارهای پادشاه اردن گوش نداد. اردن طی آن جنگ مرزها را آرام نگه داشت و زمانی که سوری‌ها در سال ۱۹۷۰ به اردن حمله کردند تل‌آویو نامه محرمانه‌ای را به دمشق فرستاد تا بگوید که وارد عمل خواهد شد و این مسئله موجب عقب‌نشینی نیروهای سوری از خاک اردن شد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.