محسن پرویز، با بیان این‌که سیاست قطعی برگزارکنندگان نمایشگاه باید کاهش و توزیع مراجعه‌کنندگان باشد، گفت: اگر مجموع فروش بخش فیزیکی و مجازی را در نظر بگیریم مسجل است که با یک نمایشگاه کم‌سابقه و پررونق مواجه خواهیم بود.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ برای ناشران پررنق خواهد بود/پیش‌بینی کاهش بازدیدکننده حضوری

به گزارش قدس آنلاین، محسن پرویز، عضو شورای سیاستگذاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با اشاره به ویژگی‌های نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ عنوان کرد: نمایشگاه کتاب تهران دو سال به دلیل مسائل مرتبط با کرونا و حفظ سلامتی مردم برگزار نشد که تصمیم درستی بود. کنترل برای پیشگیری از تشکیل تجمعات در کنار انجام واکسیناسیون همگانی موجب شد، بیماری تا حد زیادی کنترل شود. امسال با اخذ مجوزهای لازم از ستاد ملی مقابله با کرونا، نمایشگاه کتاب به‌صورت فیزیکی برگزار خواهد شد.
وی با بیان این‌که ناشران از برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب، قطعا استقبال می‌کنند، گفت: این نمایشگاه نقش ویژه‌ای در اقتصاد نشر دارد؛ اگرچه نمایشگاه کتاب، به‌طور کلی اتفاق پسندیده و درستی نیست و یک نقص در چرخه صنعت نشر به شمار می‌آید، امیدوارم برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای باشد که این نقیصه برطرف شود.
عضو شورای سیاستگذاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد: نمایشگاه کتاب تهران، نقش ویژه‌ای در اقتصاد نشر بازی می‌کند. ناشرانی که در عمل طی دو سال گذشته مشکلاتی داشتند و از نظر اقتصادی آسیب دیدند از حضور در نمایشگاه، استقبال خواهند کرد.
پرویز با بیان این‌که به گمانم اگر حضور ناشران در نمایشگاه   پررنگ‌تر از گذشته نباشد، کمرنگ‌تر هم نیست، توضیح داد: نکاتی در این زمینه وجود دارد؛ به دلیل محدودیت‌هایی اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله، به‌طور طبیعی همه  مردم، ناشران و برگزارکنندگان مجبورند محدودیت‌هایی را بپذیرند؛ ازجمله کاهش تجمعات و تراکم افراد در یک نقطه است.
وی با اشاره به این‌که بزرگ‌تر شدن راهروها و عرض نمایشگاه و به‌طور طبیعی، کوچک‌تر شدن حجم غرفه‌ها می‌شود ازجمله راهکارها برای کاهش تجمعات است، گفت: این کار برای این‌که تردد قابل کنترل باشد انجام می‌شود و مسئولان نمایشگاه باید سیاست‌هایی اتخاذ کنند که توزیع بازدیدکنندگان یک توزیع متوازن در ساعات و روزهای مختلف باشد تا تجمع زیادی در محل نمایشگاه نداشته باشیم.
به گفته پرویز، گاهی برخی محدودیت‌ها موجب می‌شود، با کاهش تعداد مراجعه‌کننده مواجه شویم و جمعیت کثیری که در نمایشگاه سال‌های گذشته داشتیم، به‌دلیل حفظ سلامتی، در نمایشگاه امسال نداشته باشیم.
وی با بیان این مطلب که تصور می‌کنم مردم از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ استقبال خواهند کرد، گفت: با توجه به این‌که مردم از یکسری فعالیت‌هایی که در ایام کرونا تعطیل شده یا با محدودیت مواجه شده بود استقبال کردند؛ بنابراین فکر می‌کنم مردم به برگزاری نمایشگاه کتاب نیز علاقه‌مند هستند.
پرویز همچنین به افزوده شدن بخش مجازی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که بخش مجازی نمایشگاه، به بخش فیزیکی افزوده شده، امکان اضافه‌تری فراهم کرده است تا مردم شهرهای دیگر لازم نباشد برای خریداری کتاب به تهران بیایند و بتوانند از طریق نمایشگاه مجازی، آثار مورد نیاز خود را خریداری کنند، یا اگر اهالی پایتخت احتیاط می‌کنند یا بنا به دلایلی نمی‌توانند حضور فیزیکی داشته باشند از این فضا استفاده کنند.
به گفته وی، اگر صرفا بخواهیم بخش فیزیکی نمایشگاه را در نظر بگیریم، سیاست قطعی برگزارکنندگان نمایشگاه باید کاهش تعداد مراجعه و توزیع مراجعه‌کنندگان در روز و ساعت‌های مختلف باشد و به همین دلیل ممکن است وقتی به نمایشگاه نگاه می‌کنیم جمعیت را در ساعت‌های مختلف کمتر از دوره‌های قبل ببینیم اما اگر مجموع فروش بخش فیزیکی و مجازی را در نظر بگیریم مسجل است که با یک نمایشگاه کم‌سابقه و پررونق مواجه خواهیم بود.  
پرویز گفت: پیش‌بینی می‌کنم میزان مبادلات کتاب، نشست‌های تخصصی و ارتباطات بین ناشران و مولفان و مخاطبان و ناشران در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خیلی بیشتر از دوره‌های قبل ‌خواهد شد.

منبع: ایبنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.