براساس آمار سال آبی ۱۴۰۰ -۱۳۹۹ خشک‌ترین سال آبی در ۵۰سال اخیر برای خراسان رضوی به‌ویژه کلانشهر مشهد بوده است.

صرفه‌جویی، راه گریز از جیره‌بندی آب

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب شهرستان مشهد در نشستی خبری با اشاره به شرایط ویژه مشهد با وجود سفر ۳۰ میلیون زائر در سال به این شهر و جمعیت ۴میلیونی آن، گفت: مشهد به همین دلیل در تأمین آب شرب و مدیریت فاضلاب آن، شاید در کشور ویژه‌ترین شرایط را داشته باشد که کمترین شهری با آن مواجه است.

هشدار برای ۹۸درصد از حوزه آبی مشهد

حسین اسماعیلیان بیان کرد: شرایط دو سال اخیر و خشکسالی‌هایی که پیش از آن به وجود آمد وضعیت منابع آبی استان و به‌ویژه مشهد را حادتر کرد. بارندگی‌هایی که تا امروز در سال آبی جاری در مشهد داشتیم ۱۳۵میلیمتر بوده با اینکه نسبت به سال گذشته اندکی بهتر بوده اما متأسفانه نسبت به دورهای بلندمدت ۳۱درصد کاهش بارندگی در مشهد را شاهد بودیم این موضوع موجب شده بیش از ۹۸درصد حوزه آبی شهرستان مشهد در وضعیت هشدار قرار بگیرد. حجم ذخیره پشت چهار سد تأمین‌کننده آب شهر مشهد ۳۵درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که در مجموع یک سوم در مخزن سدها آب وجود دارد. این در ‌شرایطی است که پیش‌بینی ما افزایش ۸درصدی مصرف آن نسبت به سال گذشته است و برای عبور از پیک مصرف باید ۱۳هزار لیتر در ثانیه آب برای مشهد تأمین کنیم در حالی که اکنون ظرفیت موجود ۱۰هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه است و ۲هزارو۵۰۰ لیتر بر ثانیه معادل ۲۰درصد کمبود داریم.

جیره‌بندی آب مشهد بدترین سناریو

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب شهرستان مشهد در واکنش به احتمال جیره‌بندی آب در مشهد گفت: اگر به مرز جیره‌بندی برسیم و آب قطع شود خودش مشکلاتی دارد که موضوع جیره‌بندی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ آب که جیره‌بندی شود شبکه تخلیه می‌شود و با وصل مجدد باید دوباره تمام شبکه پر شود. در کنار این مورد مواردی ازجمله کدری آب به واسطه رسوبات داخل لوله‌ها، افت فشار آب رخ می‌دهد همچنین میزان هدررفتی که مردم در زمان جیره‌بندی آب ذخیره می‌کنند و خیلی مواقع دور ریز می‌کنند بالا می‌رود به همین دلایل معتقدیم جیره‌بندی آب بدترین سناریو برای بحث مدیریت مصرف آب است.  
باید برای مردم این موضوع جا بیفتد و آن‌ها درک کنند که با کاهش مصرف ۲۰درصدی به راحتی می‌توان مدیریت مصرف کرد.  
وی از اجرای طرح جابه‌جایی چاه‌های سطح شهر مشهد و توسعه مخزن آب طرح نبی اکرم(ص) به عنوان طرح‌هایی که ذخیره‌سازی و صرفه‌جویی حدود ۲هزارو۵۰۰ لیتر بر ثانیه را برای آب شهر مشهد در پی خواهد داشت یاد کرد و افزود: با اجرای این طرح‌ها امیدواریم بتوانیم تابستان سخت را مدیریت کنیم با این توضیح که در سفر ریاست‌جمهوری مصوبات خوبی برای کمک به حل مشکلات آب مشهد را شاهد بودیم که اختصاص ۳هزارمیلیارد تومان بودجه برای تأمین آب مشهد ازجمله مصوبات ابلاغی بود هرچند مجموع اعتبارات در نظر گرفته شده در سفر ریاست‌جمهوری برای آب‌وفاضلاب ۵هزار میلیارد تومان است که بیش از ۳هزار میلیارد تومان آن در بخش آب و مابقی در موضوع فاضلاب و توسعه شبکه و ساخت تصفیه‌خانه‌ها هزینه می‌شود.
در حال حاضر ۸۲درصد از مشترکان آب شهر مشهد به سیستم جمع‌آوری فاضلاب وصل شده‌اند و در صورتی که این رقم به ۱۰۰درصد برسد ما به ۸۱۴ هزار مترمکعب ظرفیت تصفیه‌خانه‌ای برای بازچرخانی پساب شهر نیاز داریم که با وجود ۲۶۳هزار مترمکعب ظرفیت فعلی تصفیه‌خانه‌ها، نیاز به ایجاد ۵۴۰هزار مترمکعب تصفیه‌خانه احساس می‌شود. در همین راستا طرح ساخت تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت ۷۰هزار مترمکعب فاضلاب توسط بخش خصوصی در منطقه طبرسی مشهد در حال اجراست که امیدواریم در خرداد به بهره‌برداری برسد. تصفیه‌خانه‌های پرکندآباد۲ و پرکندآباد۳ حداکثر تا سه سال آینده به ‌بهره‌برداری خواهند رسید تا نگرانی‌هایی که برای تأمین آب شهر مشهد وجود دارد تا حدود زیادی با بازچرخانی 
و تصفیه فاضلاب برطرف شود.
اسماعیلیان در خصوص شرایط تأمین آب روستاهای شهرستان مشهد اظهار کرد: از سال۹۹ که روستاها تحویل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد شد در آن سال ۴۳روستا با تانکر آبرسانی می‌شد. در سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۷۲ روستا رسید که پیش‌بینی ما این است به ۸۵ روستا برسد.

رد پای کارکنان برخی اداره‌ها در انشعابات غیرمجاز باغ‌ویلاها

وی در مورد انشعابات غیرمجاز موجود در شبکه توزیع آب شهرستان مشهد گفت: پدیده زشت به‌ویژه در خارج روستاها به نام دستبرد یا دزدی آب از خط انتقال بعضاً اتفاق می‌افتد که تقریباً بیشتر آن‌ها برای تأمین آب باغ‌ویلاهایی است که غیرمجاز ساخته شده‌اند. در خود مشهد این پدیده در بولوار شاهنامه به وفور دیده می‌شود؛ ۱۰هزار انشعاب غیرمجاز وجود دارد که ۴تا ۵ هزار انشعاب از آن‌ها برای باغ‌ویلاهاست. متأسفانه وجود کارمندان برخی دستگاه‌ها در موضوع باغ‌ویلاها و گرفتن انشعابات غیرمجاز برای باغ‌ویلاهایشان و ایجاد تعارض منافع، سبب
 می‌شود اقدام مؤثری صورت نگیرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.