دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از قدس به عنوان سرزمین مقدس همه ادیان الهی یاد کرد و گفت: معتقدیم که قدس محور و مرکزیت جهان اسلام است و نباید نسبت به هتک حرمت نسبت به آن بی تفاوت بود.

قدس سرزمین همه ادیان الهی و محور جهان اسلام است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام حمید شهریاری در همایش بین المللی قدس شریف؛ محور وحدت امت اسلامی در تالار رایزن نیاوران گفت: امام خمینی(ره) در ۴۳ سال قبل آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام و امت اسلام را به دفاع از مسأله فلسطین فراخواند تا بیان کند، قدس محور اصلی امت اسلام است و شاهد هستیم امروز ملت های مختلف این روز بزرگ را گرامی می دارند.

وی با انتقاد از معیارهای دوگانه غرب در برخورد با قضایای بین المللی از جمله قضیه یمن و اوکراین، تاکید کرد: استکبار جهانی، حقوق ملت ها را نادیده می گیرد؛ از یهودی سازی سرزمین فلسطین و ممانعت از اهالی قدس برای برگزاری مراسم مذهبی در مسجد الاقصی گرفته تا فشار اقتصادی بر ملت فلسطین که حقوق فلسطینیان را نقض می کند.  فلسطین سرزمین مقدس همه ادیان الهی است و بر اساس آیات قرآن سرزمین مقدسی است. معتقدیم که قدس محور و مرکزیت جهان اسلام است و نباید نسبت به هتک حرمت نسبت به آن بی تفاوت بود؛ اما از سویی توجه به این محور اصلی نباید ما را از دیگر محورهای یعنی یمن، بحرین و سایر ملت های مظلوم غافل کند.

شهریاری با بیان این که امروز مقاومت زنده است و  منحصر به کرانه باختری نیست، اضافه کرد: امروز شاهد فروپاشی رژیم صهیونیستی از داخل و خارج هستیم.

وی با انتقاد از کشورهایی که به عادی سازی روابط با اسرائیل روی آورده اند، تأکید کرد: این کشورها لکه ننگی در بین کشورهای اسلامی هستند و گویی سفارش های قرآن را فراموش کرده اند. ما در آستانه روز قدس انواع هتک حرمت و عادی سازی را محکوم و به این کشورها توصیه می کنیم به آغوش ملت های خود باز گردند.  

شهریاری افزود: قدس روز همبستگی بین ملت های مسلمان و مقابله به متجاوزان به مسجد الاقصی است و باید تلاش کنیم این همبستگی تمام ملت های مسلمان را در بر گیرد. ما باید امت اسلامی را به تلاش برای حفظ وحدت و همبستگی و نفی هرگونه تفرقه فراخوانیم و همه را به تحکیم وحدت برای محقق شدن آرمان اتحادیه کشورهای اسلامی و تمدن نوین اسلامی دعوت کنیم.

قدس سرزمین همه ادیان الهی و محور جهان اسلام است

روز قدس روز جوشش رهایی از استکبار است

محمد فتحعلی معاون وزیر امور خارجه گفت: در راستای ابتکار امام راحل، روز قدس به عنوان سمبل اتحاد میان ملل اسلامی در سراسر دنیا معنی شده است و همه فارغ از دین و نژاد برای مبارزه با اشغالگری رژیم منحوس صهیونیستی برخاسته اند.

وی با ابلاغ سلام حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: در حقیقت روز قدس میراث، ابتکار و طراحی جاودانه امام خمینی(ره) است و یک فرصت سازی برای دفع غده سرطانی اسرائیل و نجات مردم فلسطین است.

فتحعلی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص روز قدس اشاره کرد و گفت: امروز روز قدس به عنوان یک مقوله اسلامی در سطح جهان اسلام و الگویی نافذ برای امت مسلمان در حفاظت از کیان جهان اسلام مطرح شده است و مقام معظم رهبری راه امام را در این خصوص ادامه داده اند.  این روز مقدس شکل گیری یک جوشش برای رهایی از استکبار و یک روز بین المللی اسلامی و از ایام الله است.

وی ادامه داد: امروز دیگر روز قدس مخصوص جمهوری اسلامی ایران نیست و روز دنیای اسلام است. ما شاهد هستیم که در آستانه این روز عرصه فلسطین اشغالی بار دیگر به میدان مقابله و مقاومت فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر تبدیل شده است.  امروز هتک حرمت رژیم صهیونیستی به اماکن مقدس افزایش یافته و قدس به کانون بحران های منطقه تبدیل شده است، اما از سوی سازمان های بین المللی واکنش چندانی در این زمینه وجود ندارد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: رژیم صهیونیستی در حوزه گسترده ای نقض هایی را علیه ملت فلسطین  روا می‌دارد و برای مقابله با آن ضرورت وحدت مسلمانان را بیش از پیش لازم است.  امت اسلامی باید در تمام سطوح حاکمیتی برای مقابله با بزرگترین تهدید معاصر یعنی اشغالگری رژیم صهیونیستی قد برافرازد. امیدوارم راهکارهایی عملی برای نجات مردم مظلوم فلسطین ارائه شود که تنها راه حل ممکن برای احقاق مردم فلسطین اتحاد و توسعه جبهه مقاوت تا زمان رفع اشغال است.

قدس سرزمین همه ادیان الهی و محور جهان اسلام است

امروز خاک فلسطین تبدیل به جهنم صهیونیست ها شده است

سید مجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی گفت: افقی که امام خمینی (ره) طراحی کرد، در حال محقق شدن است و راهی جز بازگشت به قدس نیست. امام در اولین گام سفارت اسرائیل در تهران را تبدیل به سفارت فلسطین کردند.  امروز خاک فلسطین جهنم صهیونیست ها شده است و به دنبال وطن جایگزین هستند؛ امروز حتی اروپا و آمریکا هم حاضر نیستند هزینه حمایت از رژیم صهیونیستی را پرداخت کنند که نمونه آن را در نبرد سیف القدس هم شاهد بودیم.

ملت فلسطین رخداد های بی‌نظیری را رقم زده است

خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران س در تهران گفت: امام (ره) با حرکت جهانی خود انظار مردم جهان را به سمت قدس متوجه ساختند و قدس را به عنوان محور امت معرفی کردند، وقتی از قدس سخن می‌گوییم کلی از یک جزء است و همه مناطق فلسطین را در برمی‌گیرد و این شهر از جنبه انسانی شهر  تسامح و گذشت است. امروز قدس به کانون درگیری و حربه‌های صهیونیست‌ها تبدیل شده  است و این جنایتکاران، کل امت اسلام را هدف قرار داده‌اند، بنابراین مسلمانان باید در مقابل این حربه ها متحد عمل کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته سال مهمی برای فلسطین و جهان اسلام و عرصه رویارویی دو جریان متناقص بود، اظهار داشت: سال گذشته سال مقابله با یهودی سازی بود و فلسطینیان در مسیر مبارزات خود مفهوم پایداری و خیزش های مقاومت را تثبیت کردند. در مقابل، رژیم صهیونیستی فعالیت خود را افزایش داد و دستاوردهای زیادی از جمله اینکه ممنوعیت ورود نمازگزاران قدس، بازداشت اهالی بیت المقدس، تحمیل محتوای درسی اسرائیل بر مدارس فلسطینی، توسعه شهرکسازی را محقق ساخت.

قدس سرزمین همه ادیان الهی و محور جهان اسلام است

قدومی ادامه داد: امسال ما شاهد بودیم که نمازگزاران فلسطینی به دفاع از مسجد الاقصی برخاسته اند و جانانه از آن دفاع می‌کنند، در واقع ملت فلسطین در یک مسیر موازی و مخالف خط اشغالگران توانسته اند رخداد های بی‌نظیری را رقم بزنند که بسیار بیشتر از دستاوردهای اسرائیلی ها اهمیت دارد.  غیور مردان و زنان فلسطینی رکوردهای تاریخی بسیاری در عملیات‌های مقاومتی رقم زده اند و  برای مثال در ماه آوریل گذشته پیروزی درخشانی را مقابل اشغالگران به ارمغان آوردند.  خیزش باب العامود برای مقابله با صهیونیستها در ۲۸ رمضان شکل گرفت و مقاومت فلسطین با شایستگی وارد نبرد شمشیر قدس  با مشارکت گروههای مختلف شد.

نماینده جنبش حماس در تهران تصریح کرد: امروز دشمن بیم دارد تا نبرد سیف القدس دوباره تکرار شود و  امروزه امت اسلام در برابر تصویر درخشان قهرمانی ملت فلسطین قرار دارد.  امت اسلام باید صفوف خود را در برابر توطئه های دشمن متحد سازد و با معامله های ننگین مقابله کند. چون نبرد آزادی بخش با اشغالگران آغاز شده و به یاری خدا رژیم صهیونیستی را هرچه زودتر شکست خواهیم داد.
حسین رویوران رئیس کمیسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین گفت: نظامی که امام خمینی (ره) ایجاد کرد، نظام تعامل با دنیا و نظام امت - دولت است، این نظام شکل جدیدی برگرفته از فرهنگ قرآنی است و این ظرفیت را دارد که فلسطین را آزاد کند.  پارلمان ها و دانشگاه های اسلامی برای حمایت از فلسطین به میدان بیایند

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین به بیان راهکارهایی که می‌توان برای مقابله علیه اسرائیل انجام داد، پرداخت و گفت: انعکاس رسانه ای خوب مبارازت فلسطین و مظلومیت آنها از جمله این راهکارهاست؛ باید گفت هنوز رسانه های صهیونیستی و امپریالسیم رسانه ای تلاش می‌کنند قضایای فلسطین را وارونه جلوه دهند و مظلومیت را برای صهیونیست ها قرار دهند؛ بنابراین علما و نخبگان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و با انعکاس رسانه ای خوب، اخبار صحیح را به گوش اذهان عمومی برسانند.

قدس سرزمین همه ادیان الهی و محور جهان اسلام است

شاهد وحدت کشورهای اسلامی در مظلومیت فلسطین هستیم

آیت الله محمدحسن اختری رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: به گفته امام راحل و مقام معظم رهبری اساسا برنامه های متعددی از سوی استکبار جهانی برای کشورهای منطقه از جمله فلسطین برنامه ریزی شده بود که یکی از این برنامه ها از بین بردن و محو کردن این کشورها از نقشه و  فراموش کردن آن بوده است.  اقدام تاریخی حضرت امام (ره) و ندای رحمانی ایشان یکباره همه این مسائل را دگرگون کرد و مسئله فلسطین در صحنه تغییر پیدا کرد؛ در واقع باید گفت که اقدام  امام راحل باعث شد که فلسطین و قدس شریف واقعا جهانی شود و یکی از دغدغه های اصلی کشورهای اسلامی به شمار رود.

وی با بیان اینکه امروز آزادگان جهان با ما همفکر هستند و ما مسلمانان ظرفیت های بسیار بزرگی داریم، تصریح کرد: امروز قدس واقعا محور وحدت است، ما در گذشته هیچگاه شاهد چنین هماهنگی و یکپارچگی کشورهای اسلامی در مقابل مظلومیت فلسطین نبوده ایم. سالیان سال بسیاری از گروهای فلسطینی فعالیت های فراوانی در جهت آزاد سازی آن داشتند اما به دلیل اینکه اتحاد و همدلی پشتوانه آن نبود در این امر پیشرفتی حاصل نشد.  

اختری ادامه داد: امروز ما شاهد این هستیم که نیروهای حماس و جهاد آمدند و مبارزات را اسلامی کردند؛ کودکان و نوجوانان به میدان آمدند و صحنه را تغییر دادند، ما شاهد این هستیم که یک جوان فلسطینی در داخل منطقه اشغالگران به نیروهای صهیونیست حمله می‌کند.  اکنون چندین کشور اسلامی پشتیبان فلسطین هستند و حتی بسیاری از مردم آمریکا و غرب از فلسطینیان حمایت می کنند و علیه رژیم صهیونیستی تظاهرات به پا می‌کنند.  

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین به بیان راهکارهایی که می‌توان برای مقابله علیه اسرائیل انجام داد، پرداخت و گفت: انعکاس رسانه ای خوب مبارازت فلسطین و مظلومیت آنها از جمله این راهکارهاست. هنوز رسانه های صهیونیستی و امپریالسیم رسانه ای تلاش می‌کنند قضایای فلسطین را وارونه جلوه دهند و مظلومیت را برای صهیونیست ها قرار دهند؛ بنابراین علما و نخبگان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و با انعکاس رسانه ای خوب، اخبار صحیح را به گوش اذهان عمومی برسانند.  پارلمان ها و دانشگاه های اسلامی برای حمایت از فلسطین به میدان بیایند و حقایق را بازگو کنند.

سفارش شهید سلیمانی درباره قدس

ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران اظهار داشت: در آخرین دیداری که با حاج قاسم سلیمانی داشتیم، گفت که اولین سوالی که در روز قیامت از ما خواهد شد این است که برای قدس چه کار کردید.

ابو شریف با بیان اینکه وصف رژیم صهیونیستی در قرآن کریم بارها به عنوان قوم فاسد آمده است، اظهار کرد: پس هرکس به هر طریق با این رژیم مقابله کند جزو بندگان برگزیده خداوند است.  متاسفانه ما امروز شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از کشورهای اسلامی در برابر جنایت های رژیم فاسد صهیونیستی سکوت کرده اند و نمی‌توان نام اینها را مسلمان نامید که کشتار بی دفاع کودکان فلسطینی را می‌بینند و در مقابل جنایت های رژیم صهیونیستی سکوت می‌کنند.

وی ادامه داد:خدا همواره در قرآن کریم بندگانش را به تجارت سودمند راهنمایی می‌کند و اعلام می‌دارد که پیروزی نزدیک است. با پیروی از راه قدس و مسجد الاقصی مسلمانان می‌توانند پیروز میدان شوند، همان راهی که امام خمینی (ره) بر آن تاکید داشتند. بنابراین همه باید برای دستیابی به این پیروزی عظیم با یکدیگر متحد شویم.

سخنرانان این همایش از جمله سفرای کشورهای اسلامی به بیان دیدگاه‌های خود درباره تحولات اخیر فلسطین و جنبش‌های بیداری در سرزمین‌های اشغالی و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی در عرصه تحولات داخلی و بین المللی پرداختند.

قدس سرزمین همه ادیان الهی و محور جهان اسلام است

بر اساس این گزارش آیین رونمایی از کتاب بحر تا نهر در حاشیه همایش بین المللی قدس شریف، محور وحدت امت اسلامی،   برگزار شد. این کتاب در چهار فصل و ۱۵ مقاله توسط پژوهشگاه مطالعات تقریبی تألیف شده است و مباحث مهم این کتاب شامل موقعیت تاریخی و پیشینه قدس از منظر قرآن کریم، مبانی اعتقادی قرآن در برابر یهود، نژاد پرستی یهود و چالش های صهیونیسم و همچنین آینده پژوهی قدس و فلسطین است.  

همچنین دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب از تلاش های صلاح الزواوی سفیر سابق فلسطین در ایران قدردانی کرد. در پیام شهریاری خطاب به زواوی آمده است: بر خود فرض می دانیم که از چهار دهه تلاش خالصانه و مجدانه شما برادر بزرگوار در کسوت مقدم السفرای فلسطینی، در جمهوری اسلامی ایران تشکر کنیم. خوشا به حال شما که با وقف خویش در حمایت از ستمدیدگان غریب افتاده در هیاهوی رسانه های صهیونیستی کوشیدید تا فلسطین قریب دلها و همنشین اندیشه ها گردد.  درود بر شما که با حمایت از مظلومان، تنعم آخرت برگزیدید و بی شک آنان که زندگی خویش را وقف ستمدیدگان می کنند، اغنیای جهان دیگرند.

همایش بین المللی قدس شریف؛ محور وحدت امت اسلامی عصر دیروز (سه شنبه) به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب و اتحادیه جوانان و نوجوانان مخالف اشغالگری با حضور برخی سفیران و شخصیت های سیاسی برگزار شد.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.