قیمت بلیت سینما در این سال‌ها، خود به‌عنوان یکی از شاخص‌های تعیین‌کننده میزان استقبال از آثار سینمایی تبدیل شده است.

بلای بهای بالای بلیت؛ سینمای مستغرق در انتظار شناور است

به گزارش قدس آنلاین، یکی از شوک‌های بزرگ سینمای ایران در آستانه سال جدید، افزایش میزان قیمت بلیت‌های سینما است. این افزایش قیمت به‌اندازه‌ای به یکی از شاخصه‌های تقویم سینمایی کشور تبدیل شده که حتی در سالی که سینما از بابت شیوع کرونا، در تعطیلی کامل به سر می‌برد نیز لحاظ شده و افزایشی حدودا ۳۰درصدی را در ابتدای سال ۱۴۰۰ به خود دید.

داستان اما در سال ۱۴۰۱، عجیب‌تر شد. درحالی‌که بسیاری از دلسوزان سینما، سال جاری را سال آشتی گسترده مخاطب با سالن‌های سینما و اعتماد بیشتر آنها به اینکه سینما، محلی امن برای تماشای فیلم است، می‌دانستند، ناگهان تصویب افزایش ۵۰درصدی قیمت بلیت، بسیاری از رشته‌ها را پنبه کرد تا در سالی که امیدواری‌های بسیاری به استقبال گسترده مردم شکل گرفته بود، تعداد مخاطبان نوروزی، طی یک رویه معکوس، کمترین میزان مخاطبان طی یک دهه اخیر را به خود اختصاص دهند.

همان مثال‌های همیشگی

با انتشار آمارهای ناامیدکننده از تعداد مخاطبان نوروزی، وقتی از افزایش ۵۰درصدی قیمت بلت به عنوان یکی از مقصرهای اصلی رقم خوردن چنین شرایطی نام برده شد، موافقان این افزایش قیمت به همان ترفندهای همیشگی پناه بردند و در دفاع از این بالا رفتن، به جملاتی چون «سینما؛ ارزان‌ترین سرگرمی»، «ارزان‌ترین بلیت سینمای جهان» و یا «افزایش قیمت خیلی پائین‌تر از میزان تورم» روی آوردند.

با تمام این احوال اما در سالی که مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، بیش از هر زمان دیگری، سینما را در سبد فرهنگی آنها تهدید می‌کند، این میزان افزایش قیمت بلیت، تاثیر مستقیمی بر میزان مخاطبان امسال و درنتیجه چرخه اقتصادی این سینما خواهد داشت و فرآیند صنعتی‌شدن آن را با گره‌های کورتر بیشتری مواجه می‌سازد.

ضمن اینکه باید به این نکته نیز توجه داشت که آنچه در اکران نوروزی رقم خورد که طی آن کمتر از ۹۰۰ هزار نفر به سینماها رفتند، در بهترین و طلایی‌ترین زمان نمایش فیلم حاصل شد. حالا اگر این چالش را به دیگر زمان‌های سال که دربردارنده اکران‌هایی عادی و یا در ایامی مانند محرم و صفر هستند، اشاعه دهیم، می‌بینیم این تصمیم تا چه اندازه می‌تواند به بحران‌های عمیق‌تری در سینمای ما منجر شود.

بلای بهای بالای بلیت؛ سینمای مستغرق در انتظار شناور است

لزوم احیای قیمت‌گذاری شناور

البته که این شیوه قیمت‌گذاری بلیت، سال‌هاست که با انتقادهایی جدی مواجه است. طبق این شیوه سنتی، قیمت بلیت سینما در صبح شنبه با شب پنجشنبه هیچ فرقی ندارد و این، اجحاف بزرگی به طیف‌های مختلف سینمارو است که از هیچ تسهیلاتی به‌جز سه‌شنبه‌های نیم‌بها برخوردار نیستند. این‌طور به نظر می‌رسد که بسیاری از تصمیم‌گیران افزایش قیمت بلیت، تنها به نرخ بلیت کشورهای دیگر ازجمله آمریکا توجه می‌کنند و به سیاست‌های دیگر سینماهای آن کشورها نظیر قیمت بلیت شناور، هیچ توجهی ندارند.

سعید خانی از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فعال سینمای ایران در این رابطه به ایرنا می‌گوید: در رابطه با افزایش قیمت بلیت سینماها، باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که هزینه تولید فیلم، طی این ماه­ها، بسیار بالا رفته است و از طرف دیگر، بلیت سینماها هم ۲ سال است که در مرز ۳۰ هزار تومان ثابت باقی مانده بود.

پخش‌کننده فیلم قهرمان درباره این شیوه اشتباه قیمت‌گذاری نیز توضیح می‌دهد: من به این شیوه قیمت­گذاری اعتقادی ندارم چراکه معتقد هستم قیمت بلیت سینما باید شناور باشد و در هر روز و هر سانس، به فراخور آن روز و شرایط آن، یک کف و سقفی برای بلیت در نظر گرفته شود و به این ترتیب، قیمت بلیت سینماهای ایران مانند سینماهای تمام جهان بر اساس سیستم عرضه و تقاضا مشخص شود اما فعلا این روش سنتی در نظر گرفته شده است و واقعا چاره­ای جز اتخاذ این تصمیم وجود نداشت چون هم هزینه تولید بالا رفته است و هم سینمادارها، هزینه­های بسیاری را در این مدت متقبل شده­اند که سبب شده تا سینماداری، دیگر آن سود سابق را برای آنها نداشته باشد.

شناور شدن قیمت بلیت یکی از طرح‌هایی است که در بسیاری از کشورهای صاحب صنعت به کار گرفته می‌شود. این شیوه در ایران نیز در طول این سال‌ها مدام مطرح شده است که البته هیچ‌گاه به فرآیند اجرایی نزدیک نشده است. جالب آن‌که تصمیم‌گیران قیمت بلیت هیچ‌گاه توضیح نداده‌اند که چرا تا این اندازه در برابر این شیوه رایج بین‌المللی از خود مقاومت نشان می‌دهند.

به نظر می‌رسد ایرادات فراوان سیستم سمفا که اجازه تقسیم لحظه‌ای سهم سینمادار، پخش‌کننده و تهیه‌کننده را نمی‌دهد، بزرگ‌ترین مانع بر سر اجرایی شدن این شیوه مرسوم جهانی است.

بلای بهای بالای بلیت؛ سینمای مستغرق در انتظار شناور است

قیمت بلیت زیاد که نیست، کم هم است

سپهر پهلوانی مدیر جوان پردیس ارگ تجریش، یکی از افرادی است که برای آسیب‌شناسی موضوع افزایش قیمت بلیت و تبعات آن، به سراغ او رفتیم.

پهلوانی ضمن دفاع از این افزایش قیمت بلیت، گفت: هر سینماداری می‌داند که هزینه‌های جاری سینما به اندازه‌ای بالا رفته که این میزان افزایش برای قیمت بلیت، نه‌تنها زیاد محسوب نمی‌شود که به اعتقاد بسیاری از همکارانم، کم نیز است که می‌بایست بیشتر باشد تا بتواند پاسخگوی این میزان هزینه‌های جاری باشد.

این مدیر سینمایی جوان ادامه می‌دهد: البته که این میزان افزایش نسبت به رخدادهای بین‌المللی این حوزه نیز چندان عجیب به نظر نمی‌رسد چرا که قیمت بلیت در حال حاضر، کمتر از ۲ دلار است حال ‌آن‌که این قیمت در بسیاری از کشورهای جهان، میان ۱۰ تا ۱۵ دلار در نوسان است. اینکه قیمت بلیت، گران به نظر می‌رسد، به شرایط اقتصادی مردم مربوط است که سبب شده تا سینما، به شکلی جدی، از سبد خانواده‌های دوستدار فرهنگ حذف شود.

پهلوانی به تبعات این افزایش قیمت بلیت اشاره می‌کند و می‌گوید: تا قبل از امسال، یک نفر می‌آمد و برای چند نفر بلیت تهیه می‌کرد اما با افزایش قیمت بلیت، همان روش قدیمی پرداخت دونگی باب شده و افراد سعی می‌کنند تا تنها، بهای بلیت خود را بپردازند. ضمن اینکه درحال حاضر بسیاری از افرادی که به صورت حضوری به گیشه مراجعه می‌کنند، از میزان قیمت بلیت سوال می‌پرسند درحالی‌که تا پیش از امسال، این میزان پرسش درباره میزان قیمت بلیت اصلا مطرح نبود.

مدیر پردیس ارگ تجریش در انتها به رابطه افزایش قیمت بلیت با کاهش چشمگیر میزان مخاطبان اکران نوروزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: قطعا این افزایش قیمت بلیت، سهم بزرگی در میزان استقبال پائین مردم از فیلم‌های نوروزی داشته است. البته که در این زمینه باید به یک مورد مهم نیز توجه داشت و آن اینکه، تاثیر پلتفرم‌های اینترنتی را نیز نباید در این میزان کاهش، نادیده قلمداد کرد. این پلتفرم‌ها، زمینه‌ای را موجب شدند تا افراد دوست داشته باشند در کنار اعضای خانواده خود و در خانه‌هایشان بنشینند و یک فیلم را تماشا کنند.

موضوع افزایش قیمت بلیت، حالا پررنگ‌تر از هر سال دیگری، تاثیر خود را بر اقتصاد سینمای ایران می‌گذارد. اتفاقی که اگرچه همه‌ساله در اواخر اسفندماه رقم می‌خورد اما سیاست‌های تدوینی آن می‌تواند حتی در زمان کنونی، در مقام ناجی ظهور کند. برای بلیت سینمایی که هیچ انعطافی از خود نشان نداده، راهکارهایی چون تعدد روزهای نیم‌بها یا شناور شدن آن در روزها و سانس‌های مختلف، اگرچه ضرر بیشتری را به نسبت امروز به سینمادارها، پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان وارد نمی‌آورد بلکه سبب احیای سانس‌های مرده و گسیل داشتن جمع بیشتری از مخاطبان در روزهای خلوت به سالن‌های تاریک می‌شود.

قیمت بلیت سینماها برای سال جاری، با ۵۰درصد افزایش، از سقف ۳۰ هزار تومان برای پردیس‌های ممتاز، به سقف ۴۵ هزار تومان رسیده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.