فلسطین تبدیل به مسئله بغرنجی شده که به‌راحتی قابل حل نخواهد بود. مسئله‌ای که برای امت اسلام تبدیل به مسئله‌ای هویتی و برای رژیم صهیونیستی تبدیل به مسئله‌ای حیثیتی شده است.

فلسطین ،هویت امت اسلامی است

به‌راستی چگونه می‌توان به مشکلات موجود در فلسطین خاتمه داد و فلسطین آزاد را نظاره کرد؟ در این راستا با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی که افزون بر ۶۰۰ سفر تبلیغی به کشورهای مختلف در کارنامه خود دارد رفتیم و این مسئله مهم را از ایشان پرس و جو نمودیم.

رهبر معظم انقلاب درباره فلسطین نکاتی را بارها فرموده‌اند و تأکید کرده‌اند فلسطین مسئله اصلی دنیای اسلام است، فلسطین زنده‌ترین مسئله مشترک امت اسلامی است. چرا فلسطین در کانون توجهات انقلاب اسلامی قرار دارد؟
مسئله فلسطین اهمیت دارد چون سرزمینی است که هویت ماست و اگر نتوانیم هویت خودمان را به عنوان قبله اول مسلمین حفظ کنیم، کیان ما مسلمانان به خطر می‌افتد. ما اگر نتوانیم از کیانمان دفاع کنیم پس از چه چیزی می‌خواهیم دفاع کنیم؟ در نتیجه خواهیم دید فردا روزی به بقیه سرزمین‌های ما دست‌اندازی خواهد شد. بنابراین ما فلسطین را هویت امت مسلمان می‌دانیم و اصرار و ایستادگی سر این مسئله هم، اسرائیل را به فکر واداشته است. یعنی غاصبان سرزمین فلسطین، خودشان به این نتیجه رسیده‌اند که ظاهراً باید فکری به حال این اوضاع کنند و این‌گونه، این اوضاع قابل حل نیست. به نظر من بهترین ایده را خود رهبر معظم انقلاب پیشنهاد دادند. ما نمی‌خواهیم کسی را از سرزمین واقعی خودش بیرون کنیم. رهبری می‌فرمایند: هر کس در یک رأی‌گیری آزاد زیر نظر مجامع آزاد بین‌المللی بیایند از هر کس که گذرنامه فلسطینی دارد رأی بگیرند؛ اگر در اردن، لبنان، سوریه و هر کشوری ساکن است اما شناسنامه فلسطینی دارد رأی بگیرند. آن یهودی هم بیاید در انتخابات شرکت کند. آن مسیحی هم که می‌گوید من در قدس به دنیا آمدم بیاید در انتخابات شرکت کند. همه بیایند در انتخابات شرکت کنند. هر نظامی رأی آورد همان حاکم شود.

چرا اسرائیل در انتخابات شرکت نمی‌کند؟
چون غاصب است. شما ببینید شیعیانی که در عراق بر سر کار آمدند با نظام رأی انتخاب شده‌اند، با نظام حداکثر آرا وارد عراق شدند. نه کردی از عراق اخراج شد و نه هیچ سنی‌ای. این پیشنهاد رهبری پیشنهاد بسیار درستی است. 

چرا امام این قدر به مسئله فلسطین و حذف اسرائیل تأکید داشتند؟ 
 ببینید هم امام درست می‌گفتند هم رهبر معظم انقلاب. از قدیم الایام گفتند به مرگ بگیرید که به تب راضی شوند. اگر حضرت امام این قدر محکم به جنگ این‌ها نمی‌آمدند اوضاع از این بدتر بود. همین پیشنهاد لطیف رهبری را هم تن نمی‌دهند.
این پیشنهاد رهبر انقلاب پیشنهادی است بسیار عقلایی، دموکراتیک و به روز که با اندیشه‌ای متعالی آمیخته و حقوق انسانی هم کاملاً در آن تنیده شده است. 

چرا امام روز جمعه ماه رمضان را انتخاب کردند. چه سنخیتی داشت؟
خود رمضان یکی از محورهای اصلی برای مسلمانان بوده و جمعه هم محور دیگری برای مسلمین است. این یک هوشمندی است که از این دو محور اصلی برای روز قدس استفاده شده و مسلمان‌ها را در این موقعیت گرد هم می‌آورند تا مسئله اصلیشان فراموش نشود.

اوضاع جبهه مقاومت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فلسطینی‌ها الان قدرتمند شده‌اند. فلسطین امروز با فلسطین ۲۰-۱۰ سال پیش تفاوت کرده است. حداقل بنده که از سخنرانی امام در سال ۵۴-۵۳ در جریان مسئله فلسطین هستم می‌بینم امروز فلسطین خیلی مقتدرتر شده است. در جنگ‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ فلسطین تسلیم شد و عقب نشست. دیگر هیچ پیروزی نداشتیم. الان مفصلاً پیروزی داریم. پیروزی پس از پیروزی. الان وقتی غزه آن‌ها را تهدید می‌کند اسرائیل حساب می‌برد. وقتی از غزه تهدید می‌شوند از مسجدالاقصی عقب‌نشینی می‌کنند.

وحدت اسلامی در سایه روز قدس چگونه محقق می‌شود؟ آیا می‌توان گفت روز قدس نماد وحدت شیعه و سنی در دفاع از فلسطین است؟
ما ذیل هر مسئله‌ای که جدی باشد می‌توانیم وحدتمان را نشان دهیم. مسئله بوسنی هم همین طور بود. هر موضوعی که مسئله جهان اسلامی باشد، تبدیل به محور وحدت خواهد شد. چون همه توجهات به یک نقطه معطوف می‌شود. همه پای کار یک 
مسئله می‌آیند.
نگاه سایر ادیان به فلسطین چیست؟
همه ادیان می‌دانند فلسطین غصب شده است. مسیحیان می‌دانند این سرزمین غصب شده است. خودشان مخالف اشغالگری هستند. بخشی از یهودی‌ها هم که اشغالگرند و بخشی از یهودیان هم مخالف اشغال.
چرا مسیحیان علیه رژیم صهیونیستی تحرک خاصی انجام نمی‌دهند؟
مسیحیان تعدادشان آن قدر زیاد نیست که بتوانند وارد میدان شوند. کار رسانه‌ای و اجتماعی می‌کنند اما کار سیاسی نمی‌کنند و توان کار نظامی و درگیری را هم ندارند.
چرا آزادمردان جهان به فلسطین به‌گونه‌ای دیگر می‌نگرند؟ ممکن است فردی لائیک باشد یا به خیلی از مسائل اعتقادی نداشته باشد اما حاضر است جانش را برای فلسطین بدهد؟
برای اینکه همه دنیا در این سال‌ها متوجه شده‌اند  این سرزمین غصب شده است و این مسئله که فلسطینی‌ها کوتاه نمی‌آیند هم مهم است. هفته پیش در مطلبی خواندم خود اسرائیلی‌ها گفتند فلسطینی‌ها افراد سرسختی هستند ما نمی‌توانیم با این‌ها کنار بیاییم. الان سال ۲۰۲۲ است. تقریبا ۷۴ سال است که این ملت حاضر نشده‌اند مسئله فلسطین را فراموش کنند. مردم جهان این مقاومت‌ها را دیده‌اند. آزادگان و احرار جهان کنار سرزمین غصب شده و مظلومان ایستاده‌اند و از آن‌ها دفاع می‌کنند.

برخی می‌گویند فلسطینی‌ها ناصبی هستند و اهل بیت(ع) را قبول ندارند و ما نباید به دشمن اهل بیت(ع) کمک کنیم. نظر شما درباره این مسئله چیست؟
این یک دروغ است. ما هیچ فلسطینی وهابی نداریم. برعکس ما فلسطینی شیعه داریم. در فلسطین مسجدی به نام فاطمه الزهرا(س) و امام حسن مجتبی(ع) در غزه وجود دارد. هیچ نگاه ناصبی در فلسطین نداریم بنابراین نگاه وهابی در فلسطینی‌ها دیده نمی‌شود.
من دست‌کم ۶۰۰ سفر خارجی تبلیغی داشته‌ام. هزاران بار با فلسطینی‌ها در جلسات مختلف صحبت و تمام جهان اسلام را چند بار سفر کرده‌ام. شاید بتوان گفت ۲۰۰ بار با رهبران و مردم فلسطین در سراسر جهان دیدار داشته‌ام. یک بار هم فلسطینی وهابی ندیدم چه برسد به ناصبی!

برخی می‌گویند فلسطینی‌ها آن طور که باید و شاید پای کار نایستاده‌اند! به نظر شما دیدگاه صحیحی است؟
خود اسرائیلی‌ها می‌گویند این ملت سخت‌جان کوتاه نمی‌آید آن وقت چطور می‌توان گفت این‌ها پای آرمان‌های فلسطین نایستاده‌اند. باید به این نکته توجه داشت که این‌ها در محاصره قرار دارند. این اقدامات را در محاصره انجام می‌دهند. آزاد نیستند که بروند سلاح تهیه کنند. همه مرزهایشان تحت کنترل است. همه امکاناتشان در اختیار دشمن است. با این حال این قدر موشک می‌سازند. 
آن‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند در رختخواب گرم خوابیده‌اند و می‌گویند لنگش کن. واقعاً ملتی که دارد از جانش می‌گذرد ستودنی است. در عکس‌ها و فیلم‌ها ببینید چطور این‌ها را بمباران می‌کنند. هر ملتی بود خسته می‌شد و کوتاه می‌آمد و عقب می‌نشست. این‌ها محکم سر جای خودشان ایستاده‌اند. بعد ما به جای کمک فکری، معنوی، اجتماعی، مالی، سیاسی و اقتصادی به این‌ها این طور بگوییم! این حرف واقعاً حرف درستی نیست. پیرمردهای ۷۰ ساله‌شان هنوز بر سر آرمانشان ایستاده‌اند.

دفاع از مظلوم در اسلام تا چه حد جایز است؟
دفاع از مظلوم تا جایی است که برای انسان امکانش وجود داشته باشد. هیچ حدی ندارد.

ما چگونه می‌توانیم به فلسطین کمک کنیم؟
زنده نگه داشتن آرمان فلسطین کمک مهمی است که ما می‌توانیم انجام دهیم و جمهوری اسلامی ایران در حد خودش انجا�� داده است. حضور در روز قدس نیز گام بلندی در این راستاست.

عملکرد تشکل‌هایی که برای فلسطین در سطح جهان کار می‌کنند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فلسطین به اتحاد اسلامی بیشتر و پای کار آمدن سایر کشورها نیاز دارد، به انسجام کشورهای اسلامی نیاز دارد، به اینکه شعار فلسطین در بین ملت‌ها زنده شود نیاز دارد. اگر ملت‌ها پای کار مسئله فلسطین بیایند دولت‌ها مجبورند همراهی کنند. ما در مسئله فلسطین باید خیلی بیش از این کار فرهنگی کنیم. این میزان کار فرهنگی را کافی نمی‌دانم.

آیا جبهه مقاومت توانسته نقش خود را به‌خوبی ایفا کند؟
اولاً که شهادت سردار سلیمانی ضربه بسیار جدی به جبهه مقاومت زد. ثانیاً جبهه مقاومت هنوز انسجام و تشکیلات کافی را بدست نیاورده است. انتظار از جبهه مقاومت، انسجام جهان اسلام است که هنوز همه ابزارها را در اختیار ندارد. به نظر می‌رسد باید کار فرهنگی بیشتری را این جبهه انجام دهد.
من معتقدم اگر داعش در ۱۰ سال گذشته پیش نیامده بود ما الان در جبهه مقاومت ۱۰۰ گام از شرایط فعلی جلوتر بودیم. داعش ظرفیت دشمن را افزایش و ظرفیت امت اسلامی را کاهش داد.
گام بعدی نظام استکبار این بود که امت اسلامی را با توافقات صلح به سازش وادار کند. ابتدا آمریکا خط داعش را ایجاد کرد به‌طوری‌که خانم کلینتون رسماً این مسئله را اعلام نمود که ما در صحرای سینا داعش را راه انداختیم. موفق هم نشدند. بعد داعش را به کشورهای اسلامی گسیل دادند. همان طور که داعش خنثی شد این تحرکات و ائتلافات در مسیر صلح با اسرائیل هم باید خنثی شود. البته باید خاطرنشان کرد مسئله فلسطین به این سادگی از حلقوم دشمن پایین 
نخواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.