پس از چند سال کرونایی، یک بار دیگر شبستان‌های مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی میزبان جمعی از معتکفان شده.

فصل تازه بندگی از جوار حرم رضوی

میهمانان ویژه‌ای که لابه‌لای هیاهوی درس و تحصیل و مدرسه، حالا در ماه میهمانی خدا آمده‌اند تا سه روز با خدای خود خلوت کنند و پل ارتباط میان خود و معبود را مستحکم‌تر کنند. به همت مؤسسه جوانان بنیاد کرامت رضوی، آیین اعتکاف سه‌روزه ویژه ۶۰۰ نفر از دختران و پسران نوجوان دانش‌آموز شهر مشهد با عنوان «راه وصل» در شبستان‌های مسجد گوهرشاد در حال برگزاری است. 

پل زدن میان نوجوانان با معنویت
روی درب ورودی شبستان نوشته شده: «اعتکاف دانش‌آموزی» و تعدادی از مادران مثل جلو مدرسه‌ها منتظرند تا دخترشان را چند دقیقه‌ای ببینند. یکی از این مادران ملبس به پوشش سبز خادمان حرم مطهر رضوی است. از او نظرش را درباره این اعتکاف‌های دانش‌آموزی و دلیل تمایل ساجده برای شرکت در این اعتکاف می‌پرسم که در جواب می‌گوید: بچه‌ها در دوره نوجوانی ‌پاک و بی‌آلایش‌تر از ما هستند. شرکت در این دوره‌های معنوی خیلی می‌تواند در رشد و ساختن شخصیت و آینده آن‌ها مؤثر باشد به خصوص اینکه اعتکاف در فضای روحانی حرم مطهر حضرت رضا(ع) باشد. سپس او با لبخند معناداری ادامه می‌دهد: دلیل خودش این بود که «می‌خوام چند روز با خدا خلوت کنم».
اما داخل شبستان مثل همه اعتکاف‌ها، مملو از پتو و البسه و لوازم شخصی است. ولی بیشتر از این‌ها، فضای مسجد را کتاب و دفتر و قلم پر کرده و این مهم‌ترین تفاوت این اعتکاف با سایران است؛ مخاطبان در حال تحصیل آن. جمع زیادی از معتکفان در کنار قرائت زیارت و دعا و نماز، مشغول مطالعه یک کتاب درسی و غیردرسی هستند. 
جالب است وقتی به سراغ قریب به اتفاق بچه‌ها می‌رویم و نظرشان را درباره دلیل حضور در این اعتکاف در جوار بارگاه منور رضوی می‌پرسیم، تقریباً پاسخ یکسانی می‌دهند: «دوست دارم در حرم امام رضا(ع) تغییر کنم و زندگی معنوی بهتری را شروع کنم».

اشک شوق 
بیشترشان تجربه شرکت در اعتکاف را ندارند. ولی در همین یکی دو روز حضور، حال و هوای حرم و اعتکاف پابندشان کرده. لیلا کلاس یازدهمی است و دارد خودش را برای کنکور آماده می‌کند. ماجرای آمدنش را این طور تعریف می‌کند: پیامک اعتکاف برایم آمد. مادرم گفت الان درس داری، بگذار سال بعد. به او گفتم ثبت‌نام می‌کنم، آقا امام رضا(ع) صلاحم را بهتر می‌دانند، اگر اسمم درآمد می‌آیم. در حال خواندن نماز مغرب بودم که پیامکش را مادرم خواند. در همان حال رکوع اشک‌های شوقم برای این عنایت خدا و محبت آقا روی زمین می‌ریخت. خوشحالم که آمدم تا با کمک و حمایت آقا، خودم را عوض کنم. 
اعتکاف، نمونه کوچکی از جامعه است که همه گونه فکر و سلیقه و اعتقاد و طبقه اجتماعی را می‌شود در بین بچه‌ها پیدا کرد. ولی شاید بارزترین شاخصه اعتکاف این باشد که همه مخاطبانش را با هر سطح و طبقه‌ای، هم‌سطح و یکرنگ می‌کند؛ چرا که هدف معتکفان نه کسب نیازهای مادی بلکه از جنس معنویات، شناخت خود و مرتفع کردن نیازهای الهی است.  
چند ستون در میان، یک گعده معرفتی گرم گفت و شنود میان مربی و شاگردان است. مربی پس از خوش‌وبش گرمی با تک‌تک بچه‌ها، با آب و تاب درباره یک محور اعتقادی به ابراز نظر می‌پردازد و گهگاه بچه‌ها پرسشی طرح می‌کنند و گفت‌وگو به مسیرهای فرعی بیشتر راه پیدا می‌کند. انگار با هر پرسش و جواب، بچه‌ها از اتاق تاریکی که خیلی وقت است در آن محبوس هستند، وارد روشنایی بینش و آگاهی می‌شوند. این را از بازخورد مثبت خودشان با مربی می‎توان دریافت. 

۳ روز برای رقم خوردن مقدمات تحول 
فاطمه خانم یکی از مربیان جوان این اعتکاف سه‌روزه دانش‌آموزی است که خودش در مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه و حکمت در حال تحصیل است و همچنین تجربه چند بار حضور در اردوهای جهادی این مجموعه به عنوان مربی فرهنگی را هم دارد؛ برای همین با روحیات و پرسش‌های نوجوان‌ها آشنایی خوبی دارد. 
مثل دیگر مربیان، مسئولیت حدود ۲۰دختر به او سپرده شده تا به پرسش‌های محتوایی و مراجعات آن‌ها در این مدت پاسخ دهد. در همان حال که پاسخ پرسش‌های ما را می‌دهد، همزمان جوابگوی چند سؤال و نیاز دخترهاست. در ادامه می‌گوید: اگر سؤالات دخترها جدی‌تر از دانش من باشد، آن‌ها را به مربیان سطوح بالاتر که در اعتکاف حضور دارند، ارجاع می‌دهم. 
با توجه به صحبت‌های بچه‌ها از او می‌پرسیم، به نظر شما می‌شود تنها در سه روز در نسل جدید تغییر ایجاد کرد؟! او با لحنی مؤکد جواب می‌دهد: مسلماً نه. ولی توی سه روز می‌توان‌ زمینه و مقدمات تحول را رقم زد. همه این بار را هم ما بر دوش نمی‌کشیم، چون نوجوانان و قشر سفید هستند به شدت روی همسن و سالان خود و حتی دیگر افراد جامعه اثرگذار هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.