ماه روزه‌داری و مهمانی خدا رو به پایان است و اکنون با فرارسیدن عید سعید فطر، تمهیدات و برنامه‌ریزی ویژه‌ای در مشهدالرضا (ع) برای جشن بندگی اندیشیده شده است و دستگاه‌های مختلف اجرایی برای برپایی نماز عید پای کار آمده‌اند.

سرزمین امام مهربانی‌ها در آستانه جشن بندگی

به گزارش قدس آنلاین، از عصر امروز - یکشنبه- در نقاط مختلف خراسان رضوی ۲۰ گروه و در مجموع ۱۰۰ نفر برای استهلال ماه شوال استقرار می‌یابند.

طبق پیش بینی دانشمندان نجوم، عصر امروز احتمال رویت هلال در آسمان ایران وجود دارد، گزارش گروه‌های استهلال به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود و نتیجه هر چه باشد پس از بررسی، جمع‌بندی و اعلام می‌شود.

طبق اعلام معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، نماز عید فطر در بارگاه منور حضرت ثامن الحجج(ع) به امامت آیت الله سیداحمد علم الهدی اقامه خواهد شد.

محمد توکلی اضافه کرد: این آیین معنوی از ساعت ۶ صبح با تلاوت آیات قرآن‌کریم و بیان احکام شرعی روز عید فطر آغاز می شود و سپس نماز به امامت نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

اجرای آیین نقاره‌زنی ویژه روز عید فطر و پذیرایی از نمازگزاران با بسته‌های متبرک از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده این روز است و پلیس راهور و مدیریت شهری مشهد نیز برای رفاه حال نمازگزاران تمهیدات ویژه ای اندیشیده اند.

فضاسازی شهری

علاوه بر فضاآرایی شهری، نمایش تیزر عید فطر، آذین‌بندی و چراغانی شهر و نصب نمادهای گل و نور از جمله‌ اقدامات مدیریت شهری مشهد در آستانه عید سعید فطر است.

قائم مقام ستاد مناسبتهای شهرداری مشهد در خصوص فضاآرایی شهری اظهار کرد: نصـب سه هزار و ۵۰۰ پرده بیرقی سردری، ۳۱ قاب عکس، ۳۵ هزار آویز ستونی، ۲ هزار متر ریسه رنگی و هزار پرده بیرقی بی آر تی بخشی از برنامه فضاسازی شهر در این ایام است.

علی نجفی افزود: طرح های مناسبتی نیز در بیش از سه هزار و ۴۵۰ متر مربع از سازه های تبلیغاتی و ۸۷ بیلبورد شهری آماده نمایش شده است.

وی اضافه کرد: نمایش تیزر عید سعید فطر در ۱۱ نمایشگر شهری، نمایش ۶ نماد گل و نور در مناطق پیرامونی حرم مطهر و آذین بندی و چراغانی شهر با استفاده از ۲۳۱ هزار متر طول ریسه نوری بخش دیگری از برنامه شهرداری مشهد برای زیباسازی فضای شهر در این عید بزرگ است.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: نصب چهار گل‌نوشـته در میدان شریعتی، میدان های بسـیج، بیت المقدس، فلسـطین و نیز پنج اسـتیکر بر روی نمادهای گل از دیگر اقدامات شهرداری مشهدالرضا است.

نجفی افزود: شست وشوی محل‌های ویژه مراسم نماز عید فطر و معابر اصلی در خیابان های منتهی به حرم مطهر، صدور مجوز استقرار صندوق های جمع آوری فطریه در محدوده حرم مطهر و آماده سازی سه محور جاده نیشـابور، جاده قدیم و جدید قوچان برای اسـتقبال از زائران نیز در حال انجام است.

تمهیدات ترافیکی

پلیس راهور نیز برای تسهیل تردد زائران و مجاوران در عید فطر، تهمیدات ویژه ترافیکی در هسته مرکزی شهر و محدوده حرم مطهر رضوی اجرا می‌کند.

رییس پلیس راهور مشهد در این خصوص اظهار کرد: با توجه به احتمال حلول ماه شوال در روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه و برگزاری نماز عید فطر و حضور گسترده زائران و مجاوران برای برگزاری نماز عید در حرم مطهر رضوی و سایر اماکن سطح شهر مشهد، پلیس راهور مشهد تمهیدات ویژه ترافیکی را در نظر گرفته است.

سرهنگ عباس عابدینی افزود: در این راستا از ساعت ۲۴ امروز ۱۱ اردیبهشت ماه محدودیت توقف در خیابان های شیرازی، نواب صفوی، میدان طبرسی تا حرم مطهر، خیابان اندرزگو تا میدان بیت المقدس، خیابان امام رضا (ع) از تقاطع دانش تا میدان بیت المقدس و زیرگذر حرم مطهر اعمال خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین در صورت ضرورت، از ساعت ۶ صبح روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه نسبت به اعمال محدودیت تردد وسایل نقلیه شخصی و سپس وسایل نقلیه عمومی به سمت حرم مطهر رضوی اقدام خواهد شد.

رییس پلیس راهور مشهد خاطرنشان کرد: در محدوده ۱۲۰ نقطه از مساجد سطح شهر مشهد نیز عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی حضور فعالی برای برقراری نظم و امنیت ترافیکی خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم رویت هلال ماه شوال و تغییر احتمالی روز عید، تمامی محدودیت های ترافیکی ذکر شده در روز عید سعید فطر اعمال خواهد شد.

تمهیدات حمل و نقلی

ناوگان اتوبوسرانی و قطارشهری مشهد نیز برای انتقال زائران و مجاوران به محدوده حرم مطهر رضوی در روز عید سعید فطر تقویت شده‌اند.

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد در خصوص فعالیت این ناوگان در روز عید فطر اظهار کرد: سرویس‌دهی خطوط حرم‌ مطهر رضوی با ۱۷۰ دستگاه اتوبوس در روز عید سعید فطر تقویت می‌شود.

علی‌اصغر نیشابوری افزود: سرویس‌دهی از ابتدای وقت روز عید فطر با اختصاص ۱۷۰ دستگاه اتوبوس کمکی در پنج پایانه موقت شامل خروجی زیرگذر خیابان آیت‌الله شیرازی، میدان بیت‌المقدس ابتدای مسیر بی. آر. تی، خیابان شهید اندرزگو در محدوده باب الجواد(ع)، خیابان شهید نواب صفوی به سمت میدان عدالت و خروجی روگذر طبرسی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد نیز با اشاره به افزایش یک‌ساعته سرویس‌دهی قطار شهری در روز عید فطر گفت: در راستای خدمات‌رسانی به نمازگزاران در روز عید سعید فطر، سرویس‌دهی قطار شهری افزایش یک ساعته خواهد داشت.

وحید مبین مقدم خاطرنشان کرد: در این راستا سرویس‌دهی خط یک و دو قطار شهری که روزهای تعطیل از ساعت ۷ آغاز می‌شود، در روز عید فطر ساعت ۶ شروع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد افزود: در این روز برای خط یکم این ناوگان ۲۵۳ اعزام و برای خط دو نیز ۱۶۳ اعزام پیش‌بینی‌ شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.