پیشرفت فیزیکی طرح پالایشگاه آدیش جنوبی ۶۷ درصد است و با تدوام روند تامین مالی، این طرح تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

 پیشرفت فیزیکی ۶۷ درصدی پالایشگاه آدیش جنوبی/ تکمیل طرح تا پایان امسال

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با شروع  تکمیل فازهای پارس جنوبی در خردادماه سال ۱۳۹۴ عملیات اجرایی طرح فراگیر پالایشی سیراف، با هدف پرهیز از خام‌فروشی ماده ارزشمند میعانات گازی، برداشت حداکثری گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و البته خنثی کردن تحریم میعانات گازی آغاز شد.

این مجموعه پالایشی ابتدا قرار بود با انتخاب ۸ سرمایه‌گذار به صورت یک مجتمع پالایشی با ۸ واحد به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز آغاز شود. اما با گذر زمان به دلیل وجود مشکلاتی از جمله ایرادات اساسی در طرح اولیه وزارت نفت ناتوانی در تامین مالی و نیز اختلاف سرمایه‌گذاران با هم، این طرح دستخوش تغییراتی در ظرفیت پالایشی طرح، ترکیب سرمایه‌گذاران و تغییر زنجیره ارزش نهایی خود شد.

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تغییراتی در ساختار طرح سیراف با افزوده شدن سهامداران جدید، حذف یا ادغام بعضی از پالایشگاه‌ها و همچنین اضافه شدن طرح‌های پتروپالایشی انجام شد. در نهایت طرح‌های باقیمانده در سیراف تا ظرفیت ۲۴۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

*جزئیات طرح پالایشی آدیش جنوبی

یکی از این طرح‌ها، طرح پالایشگاه آدیش جنوبی است. شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی برخلاف سایر طرح‌های مجتمع سیراف، تامین مالی خود را از طریق صندوق توسعه ملی انجام داد.

طبق آخرین اطلاعات، پیشرفت فیزیکی این طرح حدود ۶۷ درصد است و به نظر می‌رسد نخستین طرح پالایشی خواهد بود که در دولت سیزدهم و تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

جزئیات طرح پالایشگاه آدیش جنوبی در جدول ۱ آورده شده است.

جدول ۱

انتهای پیام/

منبع:فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.