علی ذریه حبیب، پیشکسوت هنر قالیبافی متولد ۱۳۲۴ تبریز است. او حرفه قالیبافی را از هفت سالگی نزد پدر آموخت و در ۱۳سالگی در این هنر به مهارت بسیاری دست یافت.

ابداع ۴۰‌گره در هنر قالیبافی

وی سپس به کار تابلوبافی و حجم‌بافی و دوروبافی رو آورد. این هنرمند که بیش از چهار دهه است در مشهد ساکن شده، می‌گوید: مشهد را دوست دارم و خوشحالم در مجاورت امام مهربانی‌ها زندگی می‌کنم.
وی آثار هنری منحصربه‌فردی از جمله گره اوراقی، مجسمه‌بافی، دوروبافی و تابلوهای شخصی، تابلوهایی مثل مجلس قانون‌گذاری روم، نقشه ایران، کلیسای واتیکان و بازار سبزی‌فروش‌ها و احوالات حضرت یوسف... را به انجام رسانده است. این هنرمند پس از گذشت بیش از نیم قرن، همچنان این هنر را دوست دارد و به بافتن طرح‌های ماندنی مشغول است و تاکنون سفارش بافت فرش‌های نفیسی را از کشورهای آلمان، فرانسه، سوئیس، آمریکا، بحرین، کویت، امارات‌و... داشته است.

تابلوفرشی برای ارادت
به امام رضا(ع)

استاد، این روزها که اثر جدیدش با عنوان تابلوفرش «سلسلة‌الذهب» به پایان رسیده می‌گوید: آرزو داشتم آخرین اثر زندگی‌ام برای امام رضا(ع) باشد. ۱۰ ماه پیش سکته کردم، لطف حضرت شامل من شد و با وجود بیماری و درحالی که یکی از چشمانم به دلیل بیماری نیمه بسته بود، شروع به بافتن کردم.
این هنرمند چیره‌دست که دارای درجه دکترای هنر است درباره آخرین اثرش بیان می‌کند: این تابلوفرش «سلسلة‌الذهب» نام دارد که به عشق امام رضا(ع) بافته‌ام.  بافت این اثر هشت ماه به طول انجامید. کار را به نام خالق هستی و به عشق امام رئوف شروع کردم و هنگام بافتن آن همیشه با وضو بودم.
ذریه حبیب با اشاره به اینکه هر روز حدود پنج ساعت پای دارقالی مشغول به کار بوده، اظهار می‌کند: دورتا دور اثر زیارت‌نامه مخصوص امام رضا(ع) و حدیث سلسلةالذهب نقش بسته است. وسط تابلوفرش نیز ورود امام رضا(ع) به سرزمین خراسان تصویر شده؛ همچنین در گوشه‌های تابلوفرش ایوان طلا، سقاخانه، ساعت حرم مطهر، قبر مطهر حضرت، نقاره‌خانه‌ها، مسجد کبود، جای پای حضرت در قدمگاه نیشابور و پنجره فولاد حک شده است.
وی درخصوص اندازه این تابلو فرش نیز می‌افزاید: این تابلوفرش در ابعاد یک متر و ۴۰ سانتیمتر در۸۰سانتیمتر است و در آن نخ‌های مرغوب کرک، پنبه خالص و ابریشم خالص به کار رفته است. این کاررا برای دل خودم بافتم تا جایگاه اصلی آن پیدا شود.

پس‌لرزه تحریم در هنر
این هنرمند مجاورالرضا(ع) درباره قیمت تقریبی این اثرهنری نیز توضیح می‌دهد: متأسفانه به‌دلیل تحریم‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه هزینه بافت تابلوفرش‌ها نیز به‌شدت افزایش یافته و این درحالی است که بسیاری از مردم خرید فرش دستباف یا تابلوفرش‌های نفیس را دیگر اولویت نمی‌دانند. اگر هنر دست من را هم نادیده بگیرید درحال حاضر هزینه یک کارگر ساختمانی با این میزان کار در روز، حدود ۵۰۰ هزارتومان است و این درحالی است که من بیش ازهشت ماه برای این تابلوفرش وقت و چشم گذاشته‌ام.
وی ادامه می‌دهد: فقط برای نوشتن و طراحی حدیث دور این اثر، مبلغ ۳میلیون تومان پرداخت کرده‌ام. حتی چاپ نقشه این حدیث در مشهد امکان‌پذیر نبود و با پرداخت حدود ۴۰۰ هزار تومان این کار در تبریز برای من انجام و سپس فرستاده شد. هنوز قیمت قطعی روی این اثر گذاشته نشده اما با توجه به هزینه‌ها رقمی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است.

گره فراموشی بر هنر قالیبافی
 وی که دارای درجه هنری از یونسکو است و بارها کارهایش در مجامع داخلی و بین‌المللی ارائه و قدردانی شده، تصریح می‌کند: من با گذاشتن عمرم در این حرفه و کسب عناوین مختلف هنری، بیمه نیستم و باوجود بارها اقدام، هنوز به نتیجه نرسیده‌ام، این درحالی است که چندین بار عنوان هنرمند نمونه کشور را به من اعطا کرده‌اند.
استاد ذریه حبیب خاطرنشان می‌کند: متأسفانه بارها در مجامع مختلف اعلام کرده‌ام هنر حجم‌بافی پس از من به فراموشی سپرده می‌شود و من حاضرم رایگان این هنر را به نسل آینده بیاموزم اما متأسفانه هیچ همکاری برای این آموزش با من نمی‌شود اما من ناامید نمی‌شوم.
وی توضیح می‌دهد: شاگردان زیادی داشتم اما بیشتر آن‌ها کسانی هستند که برای اقامت به خارج می‌روند، کار را ازمن یاد می‌گیرند و در آنجا به تابلوبافی مشغول می‌شوند و درآمدهای خوبی هم دارند.
من بیش از ۴۰ مدل گره در فرش‌بافی اختراع کردم که کارایی آن در بافت نقوش بسیار ریز و به‌خصوص چهره بسیار زیاد است.
او با اشاره به این نکته که بارها پیشنهادهای مختلفی برای اقامت و کار در کشورهای خارجی به او شده، اذعان می‌کند: وطنم را به پول نمی‌فروشم اما ای کاش تا زنده‌ام متولیان قدر هنر و هنرمندان را بدانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.