الجزایر به عنوان یکی از تامین کننده اصلی گاز اروپا(پس از روسیه) که پیشتر هشدار داده بود هرگونه تغییر در مقصد گاز صادراتی به اسپانیا منجر به فسخ قرارداد صادرات گاز می‌شود، میزان گاز ارسالی خود به این کشور را ۲۵ درصد کاهش داد و این در حالی است اروپا شرایط نامطلوب سوختی را طی می کتد.

آیا الجزایر علیه اسپانیا وارد جنگ اقتصادی می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، «خوزه مانوئل آلبارس» وزیر امور خارجه اسپانیا مهر ماه سال ۱۴۰۰(اکتبر ۲۰۲۱) اعلام کرد که الجزایر متعهد شده تا گاز مورد نیاز آن کشور را تامین کند، اما به نظر می رسد آن گونه که رسانه های فرانسوی اعلام کرده اند، حمایت مادرید از جبهه پولیساریو، گام به گام منجر به جنگ اقتصادی الجزایر علیه اسپانیا می شود.

پیشتر، «محمد عرقاب» وزیر انرژی و معادن الجزایر با بیان این که کشورش دیگر گاز طبیعی خود را از طریق مغرب و با خط لوله "مگ" به اسپانیا ارسال نمی‌کند، گفته بود که همه حجم صادراتی گاز الجزایر به‌طور مستقیم و از راه ارتباطی مدگاز با ظرفیت ۸ میلیارد مترمکعب در سال به بازار اسپانیا تحویل داده می‌شود. این خط لوله گاز را به‌طور مستقیم از الجزایر به اسپانیا ارسال می‌کند.

آیا الجزایر علیه اسپانیا وارد جنگ اقتصادی می‌شود؟
رادیو بین المللی فرانسه، پس از گذشت ۸ ماه از این توافق گزارش داد که الجزایر در هفته گذشته میزان گاز ارسالی خود به اسپانیا را به مقدار تقریبی یک چهارم کاهش داد.

الجزیره به مادرید هشدار داده بود که اگر اسپانیا گاز ارسالی را «به مقصد سومی که در توافقنامه گنجانده نشده است» انتقال دهد، قرارداد فی مابین را فسخ خواهد کرد.

تلویزیون الجزایر به نقل از وزارت انرژی این کشور اعلام کرده بود که هرگونه تغییر معکوس در مقصد صادرات گاز الجزایر به اسپانیا ممکن است منجر به فسخ قرارداد بین شرکت ملی انرژی الجزایر «سوناتراک» و طرف اسپانیایی شود.

آیا الجزایر علیه اسپانیا وارد جنگ اقتصادی می‌شود؟

شرکت انرژی الجزایر در ۲ آوریل(۱۳ فروردین گذشته) امکان «بازبینی» قیمت گاز صادراتی به اسپانیا در چارچوب تنش دیپلماتیک بین الجزایر و مادرید بر سر موضوع صحرای غربی را وارد دانسته بود.

خبر کاهش میزان گاز ارسالی از سوی الجزایر به اسپانیا در حالی از سوی رسانه‌های این کشور اعلام می‌شود که الجزایر به عنوان دومین تامین کننده گاز اروپا در این باره سکوت اختیار کرده است.

اواخر اسفند ۱۴۰۰(۲۰ مارس)، الجزایر ابتدا درخواست آمریکا برای ازسرگیری فعالیت خط انتقال گاز این کشور به اسپانیا را رد کرده بود. در سفر "وندی شرمن" به رباط، مادرید و الجزایر، واشنگتن خواهان ازسرگیری فعالیت این خط انتقال گاز شده بود.

درپی تنش‌های اخیر الجزایر با رباط در دسامبر سال گذشته میلادی، مقام‌های الجزایری اخیرا این خط انتقال گاز را که از مغرب می‌گذرد، بسته بودند.

به دنبال بحران اوکراین و اعمال تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه روسیه، آمریکایی‌ها در پی کمک به همپیمانان اروپایی خود برای جایگزینی گاز وارداتی از روسیه هستند، ولی الجزایر که ۱۱درصد از واردات گاز کشورهای اروپایی را تامین می‌کند در حال حاضر مایل به افزایش صادرات گاز به قاره سبز نیست.

آیا الجزایر علیه اسپانیا وارد جنگ اقتصادی می‌شود؟

این در حالی است که صادرات گاز از خط انتقال یاد شده در پی خوداری الجزایر درپی تنش‌های سیاسی با مغرب از تمدید قرارداد فیمابین با این کشور، در ۳۱ اکتبر گذشته (۹ آبان ۱۴۰۰) قطع شده بود.

پیشتر رادیو فرانسه گزارش کرده بود که حتی درصورت موافقت الجزایر با افزایش صادرات گاز به اروپا، این اقدام در کوتاه مدت راه حل قابل قبولی به شمار نمی‌رود، چرا که افزایش صادرات گاز در بلندمدت نیاز به سرمایه گذاری‌های کلان و بازه زمانی حداقل پنج ساله برای اجرا دارد درحالی که اروپا برای کاهش وابستگی خود به گاز روسیه در تنگناست.

رادیو بین المللی فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که حمایت از جبهه پولیساریو و استقلال صحرای غربی توسط مادرید، گام به گام منجر به یک جنگ اقتصادی اعلام نشده توسط الجزایر علیه اسپانیا می‌شود.

وزارت خارجه الجزایر اواخر اسفند ۱۴۰۰(۱۹ مارس) سفیر خود در مادرید را در اعتراض به تغییر مواضع ناگهانی اسپانیا که حمایت خود را از پیشنهاد مغرب برای اعطای خودمختاری به صحرای غربی، به جای برگزاری همه پرسی اعلام کرده، فراخواند و در عین حال همکاری خود را برای بازگشت مهاجرانی که در دریا در تلاش برای رسیدن به اسپانیا از طریق سواحل الجزایر دستگیر شده بودند، متوقف کرد.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که جبهه آزادیبخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند.

آیا الجزایر علیه اسپانیا وارد جنگ اقتصادی می‌شود؟

ساکنان منطقه صحرای غربی عموما مردمانی عرب تبار هستند. هنگامی که اسپانیا از صحرای غربی خارج شد، این سرزمین ۷۵۰ هزار نفر جمعیت داشت، اما اکنون کمتر از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. بخش عمده‌ای از جمعیت آن در سال‌های جنگ پولیساریو به کشورهای اطراف مهاجرت کرده‌اند.

جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۶ کشوری به نام جمهوری دموکراتیک عربی صحرا در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرده است. هم اکنون جمهوری صحرا تنها کنترل ۲۰ تا ۲۵ درصد از سرزمین‌های مورد ادعایش را در دست دارد. بخشی از سرزمین‌های مورد ادعای این دولت، مورد ادعا و کنترل مغرب است و این دولت آن را استان جنوبی خود می‌خواند.

سازمان ملل از سال ۱۹۹۱ مامور شده تا همه پرسی در این منطقه برگزار کند تا خواسته اصلی مردمان این منطقه بابت استقلال یا باقی‌ماندن تحت حکومت مغرب مشخص شود، اما برگزاری این همه پرسی تاکنون به خاطر کارشکنی‌های گوناگون انجام نگرفته است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.