یزدان‌آباد، روستایی از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد در ۲کیلومتری مرز ترکمنستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۰خانوار با تعداد ۳۰۰ نفر جمعیت بوده است.

مسئولان روستای «یزدان‌آباد» را دریابید

این منطقه با داشتن آب و هوایی معتدل و دره‌های زیبا دارای پوشش گیاهی بسیاری از انواع گیاهان دارویی مانند، آویشن، آنخ، کندور، چای شکاری، سپند و درختان کاج، زالزالک، کلهو، قارچ‌های کوهی و... است.
یکی از ساکنان روستای یزدان‌آباد در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: این منطقه به دلیل کوهستانی بودن، راه‌های پر پیچ و خمی دارد که خطرات زیادی را برای رانندگان ایجاد می‌کند.
محسن لطفی تأمین نهاده‌های دامی، وجود حیوانات وحشی مانند گراز و پلنگ و خسارت‌زدن به زمین‌های کشاورزی، نداشتن سالن ورزشی، نبود وسیله ایاب‌وذهاب به شهر، درمانگاه و... را از مشکلات مهم این روستا عنوان می‌کند.
وی همچنین در ادامه قدمت خانه‌های مسکونی این روستا را ۲۰۰ سال می‌داند و می‌گوید: با توجه به اینکه این استان حادثه‌خیز است قدمت بالای این منازل ساکنان این منطقه را خطرات بسیاری تهدید می‌کند.

ترک تحصیل دانش‌آموزان
 یکی دیگر از ساکنان روستای یزدان‌آباد می‌گوید: در روستای یزدان‌آباد یک دبستان ابتدایی وجود دارد که در آن ۶ پایه کلاس درس با حضور یک معلم تدریس می‌شود و به دلیل نبود مقاطع بالاتر، فرزندانمان برای تحصیل به روستای قلعه محمدی گیفان یا شهر می‌روند که آن هم به دلیل نبود سرویس و فاصله ۵ کیلومتری بیشترشان ترک تحصیل می‌کنند.
وی می‌گوید: بیکاری در این روستا موجب شده بیشتر جوانان این روستا به شهرها مهاجرت کنند که از مسئولان می‌خواهیم برای جلوگیری از مهاجرت جوانان مشکلات را رفع کنند.
وی در خصوص جوی‌های آب زمین‌های کشاورزی نیز می‌گوید: جوی آب در زمین‌های کشاورزی مربوط به چندین سال گذشته است که به دلیل نبود درآمد کافی جوی‌های این روستا خاکی بوده و همین مقدار آب نیز به زمین نفوذ می‌کند و کشاورزان با مشکل کم‌آبی مزارع مواجه می‌شوند.

نبود راه ارتباطی
رئیس شورای روستای یزدان آباد نیز در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: شغل اصلی مردمان این روستا کشاورزی و دامداری است. 
حامد زارع می‌افزاید: اکنون ساکنان این روستا برای رفت‌وآمد به شهر از رودخانه باید عبور کنند که در زمان جاری شدن سیل این مسیر بسته می‌شود، در این خصوص با معاون عمرانی استاندار پیشین و فرماندار قبل صحبت شد و قول ساخت پل را دادند که متأسفانه اجرایی نشد.
وی بیان می‌کند: در دیداری که با محمد پاکمهر، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی داشتیم وی تأکید کرد باید تا شهریور سال جاری راه ارتباطی روستای یزدان‌آباد، حسن‌آباد و جعفرآباد که سه شهرستان شیروان، بجنورد و رازوجرگلان را به هم متصل می‌کنند آسفالت شود که امیدواریم آسفالت این مسیر انجام شود.
زارع می‌افزاید: در حال حاضر این روستا دارای یک مدرسه ابتدایی است که در کنار رودخانه قرار دارد و نیاز به دیوارکشی است که در این زمینه پیگیری‌هایی صورت گرفته ولی متأسفانه تا به امروز هیچ‌گونه اقدامی انجام نشده است.
 وی خاطرنشان می‌کند: در یادواره شهدای یزدان‌آباد در گفت‌وگویی که با دکتر پاکمهر داشتیم وی قول یک میلیون تومان اعتبار برای هر خانواده مرزنشین را داده بودند که هنوز خبری از این اعتبار نیست.
رئیس شورای روستای یزدان‌آباد یکی دیگر از مشکلات این روستا را اجرایی نشدن طرح هادی، تیغ‌زنی جاده‌های بین مزارع، نبود سالن ورزشی، نبود خانه بهداشت و... عنوان می‌کند.
زارع در خصوص جاده‌های بین مزارع می‌گوید: چند سال است زمین‌های کشاورزی این منطقه به جاده تبدیل شده و با کوچک‌ترین بارش برف و باران تبدیل به گل‌ولای می‌شود و امکان عبور و مرور نیست.
وی درباره نبود امکانات ورزشی و سالن ورزشی در این روستا هم می‌گوید: متأسفانه باوجود پیگیری‌هایی که برای این موضوع صورت گرفته هیچ‌گونه اقدامی نشده حتی اعلام کردیم یک سالن ورزشی مشترک با روستاهای قلعه محمدی ساخته شود تا جوانان ما از اوقات فراغت خود استفاده کنند. 
رئیس شورای روستای یزدان‌آباد یکی دیگر از مشکلات این روستا را کمبود آب آشامیدنی عنوان و اظهار می‌کند: این روستا در سال به مدت ۶ ماه با مشکل بی‌آبی مواجه می‌شود و آب شربی که از منطقه سرانی زیدر می‌آید از اواخر خرداد قطع می‌شود.
زارع ادامه می‌دهد: در حال حاضر مخزن آب موجود، نیمی از این روستا را هم پوشش نمی‌دهد و نیاز به مخزن بزرگ در ارتفاع بالاتری داریم.
وی در پایان اضافه می‌کند: با وجود آب فراوان زیرزمینی، در روستای یزدان دو حلقه چاه عمیق برای آب شرب و زمین‌های کشاورزی نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.