سال‌هاست زنگ خطر پیری جمعیت به صدا درآمده است. دولت در بودجه سال آینده ۱۲هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت در نظر گرفته است.

فروش منزل شخصی برای ترویج فرهنگ فرزندآوری

در این بین طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده پس از حدود ۹ سال در مجلس یازدهم سروسامان گرفت و ۲۴مهر سال گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
با این حال اما این روزها برای جلوگیری از پیری جمعیت و کاهش شدید فرزندآوری در کشور علاوه بر مشوق‌های اقتصادی نیازمند فعالیت‌های فرهنگی هستیم. امری که امام جماعت و متولی مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) در منطقه شهید آوینی مشهد در این زمینه شروع به فعالیت فرهنگی کرده است.

فروش منزل شخصی برای افزایش جمعیت
حسینعلی رضایی از عاشورای ۱۴۰۰ برای تشویق به فرزندآوری در بین زوج‌های جوان طرحی را آغاز کرد که قرار است در عید غدیر۱۴۰۱ برای فرزند اول تا سوم و بعد از آن جوایز ارزنده‌ای داده شود.
وی در توضیح این طرح با اشاره به اینکه برای تشویق به این موضوع برای متولدین عاشورای۱۴۰۰تا ۱۴۰۱برای فرزند اول تا سوم جوایز ارزشمند و برای فرزند چهارم و بعد از آن سکه بهار آزادی که البته بخشی از هزینه‌ها با فروش منزل شخصی بنده است، در نظر گرفته شده، اظهار کرد: برای کمک به تأمین هزینه‌های پوشک، شیرخشک و بسته‌های معیشتی خانواده‌های  نیز درمان ناباروری و طرح دایگی برای جلوگیری از سقط جنین کمک‌های درخوری را انجام خواهیم داد که در این زمینه نیازمند کمک‌های مردمی، خیران و دستگاه‌های حکومتی نیز هستیم.
رضایی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۲۰ نفر از سراسر کشور در این طرح شرکت کرده‌اند، هدف از اجرای این طرح را تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری عنوان کرد و افزود: تربیت و رشد سربازان پا به رکاب عصر غیبت امام زمان(عج) و زمینه‌سازی ظهور یکی دیگر از اهداف طرح فرزندآوری در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) است.
وی در بخشی از صحبت‌های خود به وجود ۱۳میلیون خانم در سن باروری و پنجره جمعیتی تا سال ۱۴۰۵ اشاره و عنوان کرد: برای عبور از مهلکه وحشتناک تله جمعیتی نیازمند ۱۴میلیون تولد در این فرصت کوتاه هستیم که باید ریل‌گذاری‌ها برای رسیدن به این پنجره جمعیتی انجام شود.


۶/۵  فرزند میانگین باروری هر مادر
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته و دهه۶۰ به دروغ بحث انفجار جمعیت را مطرح کردند؛ در دهه۶۰ بحث کاهش زاد و ولد پیگیری می‌شد و پس از پیروزی انقلاب امام(ره) که موافق این موضوع نبودند گفتند هروقت به ۳۰۰میلیون نفر رسیدید بحث کنترل جمعیت را پیگیری کنید، امری که متأسفانه کسی به آن توجهی نکرد. 
وی عنوان کرد: در دهه ۶۰میانگین باروری به ازای هر مادر ۵/۶ فرزند بود که از آن به انفجار جمعیت یاد کردند و گفتند این میانگین را باید تا سال ۹۰ کاهش دهیم و به چهار فرزند برسانیم، یعنی قرار شد میزان زادوولد به ازای هر مادر ۵/۲درصد کم شود و با بحث «فرزند کمتر زندگی بهتر» این هدف را اجرا کردند و با غفلت و بعضاً خیانت برخی مسئولان فرزند کمتر زندگی بهتر را تبلیغ کردند.
وی با اشاره به اینکه آن‌قدر تبلیغات شدید بود که درعرض سه سال به چهار فرزند رسیدیم، یعنی چشم‌انداز ۲۳ ساله درعرض سه سال محقق شد و درعرض چهار سال ۴۵۰درصد در فرزندآوری سقوط داشتیم، افزود: متأسفانه این موضوع ادامه داشت، موضوعی که رهبرمعظم انقلاب از سال ۹۰ آن را اشتباه خواندند و مسئولان را در این موضوع مقصر دانستند.
وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته به سه دلیل دولت و وزیر بهداشت وقت بحث کاهش فرزندآوری را ایجاد کردند، گفت: نخست اینکه گفتند با زادوولد زیاد مادران از بین می‌روند، دوم، فرزندان با فاصله کم به دنیا می‌آیند و بچه‌ها می‌میرند و سوم اینکه امکانات کشور کافی نیست، دلایلی که ادله متقن و دقیقی نبود و با توصیه و تحت تأثیر بهداشت جهانی، مسئولان وقت این سه دلیل را برای کنترل ازدیاد جمعیت مطرح کردند که البته رهبرانقلاب از همان ابتدا با این تفکر مخالف بودند. وی تأکید کرد: مادران ما در دهه‌های ۴۰ و۵۰ با توکل به خدا حتی با قدرت اقتصادی پایین دارای فرزندان بسیاری شدند که توانستیم در دوران دفاع مقدس پیروز شویم. فرزندان مادران دهه ۶۰ بودند که مدافعان حرم را شکل دادند؛ ما به برکت همین مادران است که کشور مقتدری داریم .

میانگین باروری کمتر از یک درصد!
وی ادامه داد: متأسفانه از سال ۶۸ که بحث تنظیم خانواده و کاهش جمعیت شروع شد، اعتماد به خدا و رزاقیتش کاهش یافت و زندگی بهتر را در فرزند کمتر دانستند. توکل به خدا واعتقاد به رزاقیت خدا کاهش یافت، فرزند کمتر شد، اما زندگی‌ها بهتر نشد، کشور بهتر نشد و درحال حاضر متأسفانه میانگین میزان زادوولد به ازای هر مادر و زوج ایرانی به ۷۳/۰درصد رسیده یعنی یک فرزند هم نیست که این فاجعه است.
وی با ذکر اینکه متأسفانه اعتقادات ما با شبیخون فرهنگی و با ناتو فرهنگی آسیب دید و حرف رهبری درخصوص شبیخون فرهنگی و ناتو فرهنگی در سال‌های گذشته شنیده نشد و کنترل فضای مجازی در اختیار دشمن قرار گرفت، عنوان کرد: ایران اسلامی از سال ۹۸ به بعد رکورددار کمترین میزان زادوولد در۵۰سال اخیر بوده است و رتبه ۱۴۶جهان را دارد؛ حال آنکه رژیم صهیونیستی رتبه ۷۵ و آمریکا رتبه ۱۲۲ و وضعیت بسیار بهتری نسبت به ایران دارند. وی افزود: درحال حاضر براساس آمار نرخ رشد سالمندی و پیری جمعیت پنج برابر رشد زادوولد است و اگر به همین منوال پیش برود در سال‌های ۱۴۱۰ تا۱۴۱۵ نرخ رشد تولد به صفر و حتی منفی شدن می‌رسد و رشد سالمندی و پیری جمعیت ۱۵ برابر افزایش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.