حدود ۱۰روستا در حوضه شهرستان مشهد قرار دارند که هیچ‌گونه تأسیسات آبرسانی در آن‌ها وجود ندارد.

خیران آبرسان

این پاسخ مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد به پرسش خبرنگار قدس است در مراسم آغاز طرح آبرسانی به روستای آبشکی یکی از همین ۱۰روستایی که نه تأسیسات و زیرساخت دارند نه شبکه توزیع آب شرب. آبشکی روستایی با حدود ۷۰خانوار جمعیت است که تنها منبع آبی‌اش تا دیروز قناتی بود که از سال‌ها پیش کام تشنه مردم این روستا را سیراب می‌کرد. شرکت آب و فاضلاب مشهد با همت و همراهی خیران آبرسان مقدماتی را فراهم آورد تا خیلی زود آب شرب وارد منازل مردم آبشکی شود و آن‌ها دیگر دغدغه تأمین آب شرب و بهداشت را نداشته باشند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پروژه آبرسانی پیامبر رحمت با اشاره به شرایط آبی در حوضه شهرستان مشهد گفت: یکی از بهترین و ماندگارترین وقف‌ها و نذرها از گذشته تا کنون مسئله آب در راستای تأمین آب شرب و بهداشت مردم بوده که توسط خیران و واقفان انجام شده و می‌شود.
حسین اسماعیلیان اظهار کرد: با همت و همراهی جمعی از خیران برای نخستین‌بار در بحث نذر آب، پروژه آبرسانی پیامبر رحمت در روستای آبشکی شهرستان مشهد که هیچ‌گونه تأسیساتی برای بهره‌مندی از آب شرب سالم و بهداشتی نداشت، آغاز به کار کرد.

۱۰ روستا بدون تأسیسات آبرسانی در مشهد 
وی تعداد روستاهای مشابه روستای آبشکی در شهرستان مشهد که تأسیسات تأمین آب شرب سالم و بهداشتی ندارند را کمتر از ۱۰روستا عنوان کرد و افزود: روستاهایی که هنوز تحویل شرکت آب‌وفاضلاب نشده‌اند ۴۰روستا هستند که این روستاها بنا به دلایلی که مردم ساکن در آن‌ها همراهی لازم برای تحویل تأسیسات ازجمله چاه، قنات و چشمه را نداشته‌اند، این اتفاق نیفتاده که امیدواریم در آینده زمینه‌ای فراهم شود تا این روستاها نیز زیر پوشش خدمات شرکت آب‌وفاضلاب شهرستان مشهد قرار گیرند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بودجه مورد نیاز برای اجرای پروژه آبرسانی پیامبر رحمت در روستای آبشکی را در مرحله نخست چیزی در حدود ۵۰۰میلیون تومان بیان کرد و افزود: البته تا تکمیل این پروژه ازجمله اجرای شبکه توزیع و ساخت مخزن به طور کامل برآورد هزینه یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان است که با مشارکت خیران و شرکت آب و فاضلاب مشهد تلاش خواهیم کرد تا در تابستان پیش رو مردم آبشکی از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.
اسماعیلیان تعداد روستاهای مواجه با تنش آبی را ۹۰ روستا بیان کرد و گفت: برای مقابله با این موضوع ۱۳۰میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است که از این مقدار ۳۰میلیارد تومان آن در سفر اخیر ریاست‌جمهوری مصوب شد ضمن اینکه وزیر نیرو نیز قول تأمین ۱۰۰میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های آبرسانی به روستاهای مشهد را داده‌اند که امیدواریم با پیگیری‌هایی که می‌شود این مهم محقق شود.
 مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد همچنین تعداد روستاهایی که در حال حاضر از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند را ۶۰ تا ۸۰روستا با توجه به شرایط تأمین آب این روستاها اعلام کرد.
پرواز، دهیار روستای آبشکی نیز با اشاره به اینکه برطرف شدن مشکل آب این آبادی می‌تواند قدم بزرگی در راه توسعه آن باشد، گفت: یکی از دلایل مهم مهاجرت مردم آبشکی به مشهد نبود آب و مشکلات ناشی از آن است که بی‌تردید پس از برطرف شدن این مشکل نه تنها از مهاجرت جلوگیری خواهد کرد بلکه موجب بازگشت خانواده‌هایی خواهد شد که از اینجا به مشهد نقل مکان کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.