تحقیقات پژوهشگر آمریکایی ثابت کرد اعتقادات دینی تأثیر بسیاری بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان این کشور دارد.

اذعان محققان آمریکایی به تأثیرات شگرف مذهب بر موفقیت تحصیلی

انتشارات دانشگاه آکسفورد به‌تازگی کتابی با عنوان «خدا، نمرات و فارغ‌التحصیلی» منتشر کرده که در آن به تأثیر شگفت‌انگیز اعتقادات دینی بر موفقیت تحصیلی پرداخته است. این کتاب که با استقبال قابل توجه خانواده دانش‌آموزان در ایالات متحده آمریکا و کانادا مواجه شده، حاصل تحقیقات «ایلانا ‌ام هرویتز» در زمینه آثار باورهای دینی بر تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان آمریکایی در دوران مدرسه و دانشگاه است.
بر اساس این تحقیق، دانش‌آموزانی که در خانواده‌هایی با اعتقادات مذهبی رشد کرده‌اند و در عین حال خود را ملزم به انجام امور دینی می‌دانند، از سایر همسالان غیرمذهبی خود موفقیت تحصیلی بیشتری دارند؛ هرچند همه آن‌ها از لحاظ طبقه اجتماعی و اقتصادی در یک سطح باشند.
گرینفیلد، نویسنده کانادایی درباره نتایج تحقیقات هرویتز می‌نویسد: «بسیاری از آنچه ایلانا هرویتز در مطالعه خود درباره تأثیر مذهب بر عملکرد مدرسه و دانشگاه در ایالات متحده بدست آورده، نباید تعجب‌آور باشد و احتمالاً در کشورهای دیگر نیز صادق است». نکته قابل توجه اینکه بر اساس پژوهش‌های هرویتز، آنچه به عنوان «حفاظ‌های مذهبی» در غرب تلقی می‌شود، عامل مهمی در ادامه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان و فاصله گرفتن از گرایش آن‌ها به موادمخدر، مشروبات الکلی، جرم و انواع جنایات است.

مؤلف این اثر با تکیه بر داده‌های حاصل از یک پژوهش ۱۰ ساله روی ۳هزار نوجوان و انجام بیش از ۲۰۰ مصاحبه، گزارشی شگفت‌انگیز از تأثیر تربیت مذهبی نوجوانان بر مسیرهای آموزشی آنان از دبیرستان تا دانشگاه ارائه می‌دهد. این کتاب با نقب زدن به درون زندگی این نوجوانان تلاش دارد نشان دهد چرا فرزندانی که تحت تربیت دینی یا به اصطلاح این کتاب «حفاظ‌های مذهبی» هستند بهتر از همسالان خود در زمینه‌های تحصیلی عمل می‌کنند و احتمال اینکه دانش‌آموخته شوند در آن‌ها بیش از دیگران است.  دیوید لاباری استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد در خصوص این کتاب نوشته است: «در روایت شسته رفته این کتاب، نویسنده نشان می‌دهد دین چه تأثیر قدرتمندی بر تحصیلات دارد.

او نشان می‌دهد تمایلات دانش‌آموزان مذهبی به وظیفه‌شناسی و همکاری به نسبت همسالانشان بیشتر است که منجر به پیشرفت تحصیلی و در ادامه انتخاب‌های بهتر برای ادامه تحصیل می‌شود. هر علاقه‌مند به جامعه‌شناسی باید این کتاب را بخواند». کریستین استمیت، از نویسندگان مذهبی نیز در خصوص این کتاب می‌نویسد: «دین فقط محدود به نماز و عبادت نیست و پیامدهای علی و معلولی جذاب و فراگیری حتی در حوزه‌های سکولار دارد. روایت ایلانا هرویتز صرفاً تأثیر دین بر پیشرفت تحصیلی را نشان نمی‌دهد بلکه چگونگی و چرایی آن را نیز روایت می‌کند. بنابراین هر کسی که به تحصیل یا مذهب یا نیروهایی که زندگی اجتماعی را سامان می‌دهند علاقه‌مند است، از خواندن این کتاب لذت خواهد برد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.