کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند برجام احیا شود، باید شرایط را به قبل از خروج از برجام برگردانند، گفت: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌ها را به صورت برجامی و غیربرجامی تفکیک کند.

تحریم‌های ایران تفکیک‌پذیر نیست/ همه تحریم‌ها باید لغو شود

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل ظهره‌وند  با اشاره به عدم تصمیم‌گیری و انفعال آمریکا در مذاکرات وین، گفت: آمریکایی‌ها در مذاکرات وین به دنبال خریدن زمان هستند. از سویی تحولاتی که در اوکراین و برخی از کشورهای منطقه جریان دارد، شرایط جناح دموکرات را تحت تاثیر قرار داده است، به نظر می‌رسد بهترین بهانه آمریکایی‌هایی این است که موضوع مذاکرات جامع را مطرح کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: آمریکایی‌ها تلاش دارند تا در مذاکرات جامع، بحث‌ موشکی و منطقه‌ای را اضافه کرده و در حال حاضر نیز سپاه را بهانه می‌کنند تا توپ را در زمین ایران نگه دارند؛ در حالی که موضع منطقی و قطعی ایران همواره این بوده طرفی که از برجام خارج شده است، باید شرایط را به دوره قبل از برجام برگرداند. خصوصاً اقداماتی که ترامپ تحت عنوان فشارهای تحریمی فلج‌کننده اعمال کرد، برداشته شود.

وی افزود: بنابراین ایران معتقد است که شرایط باید به قبل از اعمال تحریم‌های غیرقانونی و فرابرجامی ترامپ برگردد. لذا صحبت از اینکه سپاه باید از لیست تحریمی خارج شود، یک درخواست فرابرجامی نیست؛ بلکه تاکیدی بر این است که شرایط به قبل از تحریم‌های فرابرجامی ترامپ برگردد. مسئله این اقدامات است و باید در این چارچوب عمل شود.

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند برجام احیا شود، باید شرایط را به زمانی برگردانند که ما با اوباما و دموکرات‌ها برجام را امضا کردیم و ایران نیز به تعهدات خود عمل کرد. بعد از خروج ترامپ، ایران باز هم در برجام ماند و به تعهدات خود عمل کرد که به نظر من نباید این کار را می‌کرد و در همین فاصله یک سال، ترامپ همه نوع تحریمی را علیه ایران شکل داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: بنابراین آمریکا نمی‌تواند تحریم‌ها را به صورت برجامی و غیربرجامی تفکیک کند. این تفکیک درست نیست و آدرس غلط است. ایران نمی‌خواهد آمریکایی‌ها تحریم‌هایی را در دستور کار قرار دهند که بر اساس آن با اوباما برجام را امضا کردیم و تبدیل شد به تحریم‌های هسته‌ای، منطقه‌ای و حقوق بشری.

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا اظهار داشت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال خریدن زمان هستند و تحولات اوکراین آمریکایی‌ها را ناچار خواهد کرد که شرایط ایران را بپذیرند.

ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد: تفکیک قائل شدن آمریکایی‌ها بین کل سپاه و نیروی قدس سپاه، شدنی نیست. ماموریت‌های نیروی قدس سپاه برگرفته از کل سپاه است. بنابراین غربی ها اگر خواهان احیای برجام هستند، موضع خود را تغییر دهند و در چارچوب توافقاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است، عمل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.