دبیرکل دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی نیمه مجازی اوقات فراغت گفت:در جهت سلسله همایش‌های علمی در حوزه ورزش و پس از برگزاری موفق اولین همایش ملی اوقات فراغت در بهمن ۹۹، تصمیم گرفتیم دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی نیمه مجازی اوقات فراغت را با میزبانی مشترک دانشگاه‌های بین‌المللی امام رضا (ع)، هنر تهران و رازی کرمانشاه در ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت‌ماه برگزار کنیم.

همایش ملی اوقات فراغت با میزبانی مشترک دانشگاه‌های امام رضا (ع) هنر تهران و رازی کرمانشاه برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین وحید ساعتچیان در نشست خبری دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی نیمه مجازی اوقات فراغت که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ماموریت‌های آستان قدس رضوی تصمیم گرفتیم در ادامه سلسله همایش‌های علمی در حوزه علوم ورزش، دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی اوقات فراغت را برگزار کنیم که در دو روز ۲۸ و ۲۹ اردیبهش‌ماه میزبان سخنرانان و همکاران علمی از دانشگاه‌های سراسر کشور هستیم.

وی افزود: برنامه ریزی لازم برای برگزاری این همایش از حدود هشت ماه قبل صورت گرفت و شعار محرومیت‌زدایی با هدف توسعه ورزش تربیتی و سبک زندگی سالم انتخاب شد. توجه به اوقات فراغت سبب بهداشت جسم و روان می‌شود و عدم توجه به آن زمینه‌ساز آسیب‌هایی برای هر جامعه‌ای خواهد شد. از طرف دیگر کم‌کم به فصل تابستان نزدیک می‌شویم و همین موضوع توجه به اوقات فراغت را برای خانواده‌ها بیش از پیش پررنگ‌تر می‌سازد.
سه پیش‌نشست تخصصی برای دومین همایش ملی 

دبیرکل دومین همایش ملی اوقات فراغت خاطر نشان کرد: برای این همایش فارغ از ارائه اطلاعات علمی، سه پیش نشست تخصصی برای شهروندان و جامعه عام در نظر گرفته شد. در پیش‌نشست اول بررسی فناوری‌ها و نوآوری‌های نوین در اوقات فراغت در تاریخ ۱۹ فروردین‌ماه صورت گرفت. پیش‌نشست دوم مخاطبان خاص‌تری را در نظر گرفت و موضوع آن تندرستی و سلامت در سالمندان بود. در پیش‌نشست سوم هم ترجیحات ایرانیان در گذراندن اوقات فراغت بررسی شد و در این برنامه سخنرانان به بیان آخرین شیوه‌های زندگی جامعه ایرانی پرداختند. 

ساعتچیان در خصوص برنامه‌های دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی اوقات فراغت توضیح داد: آنچه که در همایش اصلی به آن پرداخته می‌شود بدین ترتیب است؛ در روز اول همایش قرار است به موضوع محرومیت‌زدایی و توسعه ورزش تربیتی و در روز دوم به موضوع سبک زندگی پرداخته شود. فراخوانی منتشر شد که طی آن محققان زیادی مقالات خود را ارسال کردند. در این همایش وزیر ورزش یا نماینده ایشان، رییس کمیته ورزش مجلس شورای اسلامی و معاون علمی آستان قدس رضوی حضور خواهند داشت.

میزبانی مشترک دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با تهران و کرمانشاه

وی گفت: ۱۲۱ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از داوری توسط ۳۱ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور،  ۸۵ مقاله به صورت پوستر و ۲۶ مقاله به صورت سخنرانی پذیرفته شد. این همایش برای اولین بار به صورت مشترک میزبان دو دانشگاه هنر تهران و رازی کرمانشاه خواهد بود. 
دبیرکل دومین همایش ملی اوقات فراغت ادامه داد: هر کدام از این دو دانشگاه نشست مجزایی را قرار است برگزار کنند. هم‌افزایی خلاقانه‌ای را برای برگزاری بهتر این همایش در نظر گرفتیم و در کنار دو دانشگاه مذکور، ۳۱ دانشگاه به عنوان حامی معنوی و علمی حضور خواهند داشت. 


ساعتچیان تشریح کرد: مرکز آمار و اطلاعات ایران از سال ۷۸ تا ۹۹ سه بار گزارشی از میزان گذراندن اوقات فراغت ایرانیان منتشر کرده که در آخرین گزارش ۴ ساعت و ۱۹ دقیقه میزان گذراندن اوقات فراغت عنوان شده است. این در حالی است که در گزارشات جهانی میانگین گذراندن اوقات فراغت  حدودا ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه ذکر شده است.

رسانه‌ها بیشترین سهم را در گذراندن اوقات فراغت مردم دارند

وی اضافه کرد: رسانه‌های تصویری و مکتوب با ۶۰ درصد بیشترین  سهم را در آمار ارائه شده برای ایران دارد. همچنین فراغت فعال با منشا ورزشی و تفریح کمتر از ۱۴ درصد را به خود اختصاص داده است. بازی‌های کامپیوتری هم سهم ناچیزی در پوشش گذراندن اوقات فراغت را داشته است.

دبیرکل دومین همایش ملی اوقات فراغت یادآور شد: امیدواریم موفقیت همایش اول را در همایش دوم هم شاهد باشیم. لازم به ذکر است که در اختتامیه همایش دوم اوقات فراغت، فراخوان سومین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی اوقات فراغت را منتشر خواهیم کرد که قرار است به موضوع اوقات فراغت، فعالیت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی بپردازد.

ساعتچیان در خصوص دلیل میزبانی مشترک با دانشگاه‌های تهران و کرمانشاه عنوان کرد: از آنجایی که این همایش به صورت ملی است تصمیم گرفتیم دانشگاه‌هایی از شرق، مرکز و غرب کشور را درگیر این برنامه کنیم و میزبانی مشترک داشته باشیم. برای همایش سوم هم در نظر داریم که از دانشگاه‌های مازندران و شیراز به عنوان میزبان مشترک استفاده کنیم.

وی افزود: اعطای مجوزهای بین‌المللی به همایش‌های داخلی شرایط خاصی دارد. مجوز بین‌المللی شدن این همایش حدودا ۲ ماه است که صادر شده و در حال حاضر ۳ مقاله خارجی داریم. با چند استاد از کشورهای کرواسی، ترکیه و مالزی و ماکائو صحبت شده و قرار است که این افراد در همایش  به صورت مجازی حضور داشته باشند.

عارضه‌یابی اوقات فراغت دستاورد همایش اول ملی بود

دبیرکل دومین همایش ملی اوقات فراغت در خصوص دستاوردهای همایش اول در بهمن‌ماه ۹۹ تصریح کرد: فارغ از اینکه همایش اول توانست نخبگان و فعالان حوزه ورزشی را دور هم جمع کند و درآمدهای حاصله صرف توسعه و تجهیز وسایل ورزشی آسایشگاه شهید بهشتی شود، این موضوع را در جامعه دانشگاهی ورزش ایجاد کرد که اوقات فراغت جدای از نحوه گذراندن نیاز به آسیب‌شناسی و عارضه‌یابی هم دارد. در همین راستا آسیب‌شناسی اوقات فراغت در قالب ارائه یک کتاب به عنوان دستاورد همایش اول لقب گرفت.

رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع): مبنای حرکت در راستای اوقات فراغت در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) اقتصاد فرهنگ است

رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: پس از برگزاری موفق اولین دوره همایش ملی اوقات فراغت در سال ۹۹، تصمیم گرفتیم که دومین همایش را با وسعت بیشتری برگزار کنیم. در حقیقت مبنای حرکت در راستای اوقات فراغت و توجه به آن در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) اقتصاد فرهنگ است که هم درآمدهایی را به دنبال دارد و نیز راهی برای انتقال ارزش‌های دینی و انقلابی خواهد بود.

به گزارش قدس آنلاین دکتر مرتضی رجوعی در نشست خبری دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی نیمه مجازی اوقات فراغت که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار کرد: اولین دوره این همایش در بهمن‌ماه ۹۹ با مشارکت بیش از ۳۰ مرکز دانشگاهی کشور با موفقیت برگزار شد و بر آن شدیم که بار دیگر این همایش را با وسعت بیشتری برگزار کنیم. در همین رابطه دومین همایش به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد. 

وی افزود: همانطور که انتظار داشتیم این همایش با استقبال گسترده مراکز علمی دانشگاهی کشور مواجه شد. ۱۲۱ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که ۸۵ مقاله به صورت پوستر  ۲۶ مقاله به صورت سخنرانی در ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ماه به صورت نیمه مجازی ارائه خواهد شد. 

رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) بیان کرد: بخشی از سیاست‌های کلان تولیت آستان قدس رضوی مربوط به سیاست‌های علمی و فرهنگی است. مشخصا در اصل ۱۷ توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی متناسب با خواسته دستگاه‌ها بر عهده آستان قدس گذاشته شده است.

رجوعی ادامه داد: دو اصل کلیدی در سیاست‌های آستان قدس رضوی وجود دارد؛ یکی اصل ۱/۱۷ که باعث اعتلای گفتمان فرهنگ و اندیشه اسلامی رضوی و انسجام‌بخشی و جهت‌دهی به فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آستان قدس می‌شود. دومی هم حمایت، تسهیل و ارتقا دانش پایه و نوآوری‌های نرم و هویت‌ساز را مطالبه می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: اوقات فراغت به عنوان یکی ازارکان سبک زندگی اسلامی شناخته می‌شود. اگر بتوانیم از لحاظ محتوایی و ساختاری اوقات فراغت را مبتنی بر آموزه‌های دینی غنی کنیم، توانسته‌ایم در مسیر زندگی اسلامی حرکت کنیم. 

رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) در خصوص دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی اوقات فراغت تشریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اهداف و محورهای همایش توسط گروه علوم ورزشی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با مشارکت دو دانشگاه هنر تهران و رازی کرمانشاه صورت گرفت. با حضور بیش از ۸۰ عضو هیات علمی از ۳۱ دانشگاه از سراسر کشور، شورای سیاست‌گذاری و کمیته علمی همایش تشکیل شد. دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی اوقات فراغت سه رکن اصلی دارد که عبارتند از محرومیت‌زدایی، توسعه ورزش تربیتی و سبک زندگی سالم.

رجوعی گفت: توسعه ورزش منجر به مشارکت فعال شهروندان می‌شود، همچنین درگیر شدن افراد ساکن در مناطق محروم با برنامه‌های اوقات فراغت موجب توسعه اقتصادی و رفع محرومیت خواهد شد.

وی اضافه کرد: توجه به عدالت در توزیع منابع مرتبط با ورزش، جلوگیری از محرومیت و فقر ورزشی را به دنبال دارد. بر همین اساس اعتقاد داریم اوقات فراغت و غنی‌سازی آن می‌تواند نقش کلیدی در رفع محرومیت ایفا کند. از طرف دیگر باید گفت که توسعه ورزش تربیتی در قالب خانواده و نهادهای رسمی آموزشی منجر به سلامت جسمی و روانی افراد شود که نشان از نقش مهم ورزش در ارتقای تعلیم و تربیت دارد. 

رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) تصریح کرد: زیارت در مفهوم اوقات فراغت طبقه‌بندی نمی‌شود. در سیاست‌های ابلاغی تولیت آستان قدس تاکید بر مفهوم زیارت جایگاه بالایی دارد. در همایش دوم هدف از مشارکت موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی این است که درآمدهای حاصل از آن در حاشیه شهر مشهد هزینه شود تا بتوان به محرومیت‌زدایی و توسعه ورزش تربیتی کمک کرد؛ همانطور که عواید حاصل از همایش اول به آسایشگاه معلولین شهید بهشتی اختصاص پیدا کرد.

رجوعی ادامه داد: مبنای حرکت در راستای اوقات فراغت در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) اقتصاد فرهنگ است و یکی از ارکان آن هم اوقات فراغت است که نحوه گذراندن آن درآمدهای اقتصادی در پی دارد و مبنایی برای انتقال ارزش‌های دینی و انقلابی به شمار می‌رود. معمولا همایش‌های کاربردی برای دانشگاه‌ها و حوزه ورزش دو دستاورد کلیدی دارد؛ تولید محتوای علمی و شبکه‌سازی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.