۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 798885

دارنده نشان عالی فردوسی در حوزه حماسه‌سرایی گفت: در چند دهه اخیر تعداد بسیاری لوح تقدیر و نشان دریافت کرده‌ام، اما اعتراف می‌کنم‌ که کسب نشان فردوسی من را غافلگیر کرد.

از کسب نشان فردوسی غافلگیر شدم

به گزارش قدس آنلاین، افشین علا  با اشاره به غافلگیری خود از دریافت نشان عالی فردوسی که شامگاه گذشته به دلیل اشعار حماسه‌اش از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرد، اظهار کرد: خیلی از بابت دریافت آن خوشحال شدم؛ چراکه فردوسی در اوج قله شعر فارسی است، تمام بزرگان دیگر ادبیات ما از جمله سعدی، حافظ، مولانا و... از آموزه‌های فردوسی در اشعار خود استفاده کردند و نام فردوسی با حفظ و صیانت از زبان شیرین فارسی آمیخته شده است.

وی افزود: یکی از اعجاب‌های زبان فارسی این است که ما ابیات فردوسی که از هزارسال پیش دست ما رسیده را بدون هیچگونه مشکل و دست‌اندازی می‌خوانیم و معنای آن را متوجه می‌شویم. این زبان جزو چند زبان کلاسیک جهان است که زنده مانده است و با گذشت قرون متمادی، اگرچه دچار تغییرات اندکی شده اما شاکله و اجزای خود را حفظ کرده است. ما نیز وظیفه داریم که این زبان پاکیزه و پیراسته را هم برای فرزندان خود و هم برای نسل‌های آینده سالم نگه داریم.

این شاعر تصریح کرد: در این راه تمام اساتید ادبیات، شاعران، نویسندگان، متولیان فرهنگی و رسانه‌ها وظیفه دارند اما یکی از راه‌های آن، برپایی نشست‌هایی برای فردوسی و اهدای نشان به کسانی است که در راه او نقش‌آفرینی کرده‌اند. البته من خود را لایق نمی‌دانم اما آن‌گونه که گفته شد، نشان عالی فردوسی به جهت سرودن شعرهای حماسی من در طی سالیان اخیر به من اعطا شد که آخرین آن‌ها منظومه سربازنامه در توصیف رشادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی بود.

علا خاطرنشان کرد: امسال علاوه بر فردوسی‌ پژوهان و حماسه‌سرایان شاهد این هستیم که حماسه‌سازان ما در عرصه‌های علمی نیز نشان فردوسی را دریافت کردند و این نشان‌دهنده جا افتادن و تبیین فرهنگ حماسی در جامعه ماست. در نشست اعطای نشان از شکست معضل کرونا که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده بود و در ایران به خوبی مدیریت شده است، به عنوان یک حماسه یاد شد. بر این اساس باید گفت که فردوسی بر قله‌ای ایستاده که سایه او بر سر تمام اقشار جامعه قرار گرفته است، نه تنها شاعران.

وی با بیان اینکه البته تاثیر این‌گونه نشست‌ها و نشان‌ها مشروط به اعتبار مرکز، نهاد و اشخاصی است که آن نشان را به چهره‌های فرهنگی و هنری اعطا می‌کند، اضافه کرد: خوشبختانه دانشگاه فردوسی مشهد و دستگاه‌های فرهنگی خراسان رضوی را افراد وزینی مدیریت می‌کنند و اسامی درخشانی در فهرست دوره‌های قبل برای دریافت نشان فردوسی نیز وجود دارد.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.