وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی تاکید کرد: مقام معظم رهبری همواره در امر صیانت از زبان فارسی توجه جدی دارند و اگر غیرت و پیگیری ایشان نبود، امروز روزگار ما بدتر می‌شد.

پیگیری جدی مقام معظم رهبری در امر صیانت از زبان فارسی

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که امروز (۲۵ اردیبهشت ماه) به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تالار وحدت برگزار شد، در سخنانی با اشاره به اینکه ۲۵ اردیبهشت‌ماه به نام حکیم فردوسی و بزرگداشت زبان فارسی نامگذاری شده به خدمت فردوسی در کار عظیم شاهنامه و مجاهدت ۳۰ ساله وی برای احیای زبان فارسی اشاره کرد و گفت: با تلاش فردوسی امروز زبان فارسی و همه ویژگی‌های منحصر به فرد خود، زبان زنده علمی و مورد استفاده ملت‌های مختلف است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت همفکری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و شورای فرهنگ عمومی برای سامان‌دهی برنامه‌های صیانت از زبان فارسی عنوان کرد: در این دوره تصمیم داریم به طور جدی به وظایف قانونی خود در صیانت از زبان و ادب فارسی عمل کنیم و آن را از دیگر نهادها نیز مطالبه کنیم چون از نظر قانونی مکلف به انجام این مهم هستیم.
اسماعیلی تاکید کرد: خوشبختانه با همکاری خوب وزارت صمت، مساله نامگذاری خودروها در حال حل شدن است. جای ناراحتی است که برای خودروهای ملی نام بیگانه استفاده شود که این مساله با همکاری وزارت صمت در حال رفع شدن است.
وی همچنین تاکید کرد: صداوسیما باید در امر تبلیغ بیشتر دقت کند و اسامی خارجی را به کار نبرد. خوشبختانه در معاونت سیاسی صداوسیما در انتخاب واژه‌ها برای نطق‌های مسئولان توجه می‌شود که به امر صیانت از زبان فارسی کمک می‌شود ولی بخش‌های جذاب مانند آگهی‌ها باید به این امر توجه کنند.
اسماعیلی همچنین عنوان کرد: در فضاهای شهری نیز با همکاری اداره کل ارشاد استان تهران پیگیر برداشته شدن واژه‌های نامانوس از تابلوهای شهری هستیم. گویش‌های محلی محترم هستند؛ اما واژه‌های بیگانه نباید در تابلوهای شهری جایی داشته باشند.
وی افزود: امثال رودکی و فردوسی با حماسه‌سرایی‌ها و به کار بردن صنایع فرهنگی و ادبی تلاش کرده‌اند زبان کم‌نظیر فارسی را از حوادث و هجوم زبان‌های بیگانه مصون بدارند و به ما برسانند.
اسماعیلی تاکید کرد: شاید اگر غیرت و پیگیری مقام معظم رهبری نبود، امروز روزگار بدتری داشتیم ولی رهبری همیشه در صداوسیما که من سال‌ها خدمت کرده‌ام بر نکته نظارتی بر صیانت از زبان فارسی تاکید کرده‌اند، در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطالبه جدی ایشان است و همواره در تولیدات نمایشی و کتاب باید صیانت از زبان فارسی را خط قرمز بدانیم.
وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری کشورهای دیگری که زبان فارسی در آنها رواج دارد، بتوانیم در سطح بین‌المللی نیز به توفیق برسیم.
وی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری بنیاد سعدی پیگیر این مساله است و وقتی گزارش رایزنان فرهنگی را رصد می‌کنیم، درمی‌یابیم که زبان فارسی گسترش یافته و حتی در برخی کشورهایی که توقع نداشته‌ایم، به عددهای خوبی رسیده‌ایم که نشان می‌دهد زبان فارسی مشتاقان زیادی دارد و در بخش‌های دیگر نیز به همین صورت است.
وی اظهار امیدواری کرد که با وفاق بیشتر صاحب صیانت هرچه بیشتر زبان و ادب فارسی باشیم و با تجلیل از تدوین فرهنگنامه جامع زبان فارسی عنوان کرد: این فرهنگنامه نشان می‌دهد زبان فارسی زنده است و در شرایطی که به دلیل غلبه فن‌آورانه تمدن رقیب ما مواجه با انبوه واژگان بیگانه هستیم و تدوین فرهنگنامه و واژه‌گزینی بسیار مطلوب است.
وی با اشاره به رسالت فرهنگستان گفت: فرهنگستان زبان و ادب فارسی خدمات بسیار خوبی را انجام داده و امروز بسیاری از کلماتی را که پیش از این معادل بیگانه آنها را استفاده می‌کردیم با جایگزینی مناسب به کار می‌بریم از جمله پیامک به جای SMS.
وی در پایان تاکید کرد: اگر کلمات به طور هوشمندانه انتخاب شوند، مورد استقبال محافل علمی نیز قرار می‌گیرند.

منبع: ایبنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.