کتاب «از معراج برگشتگان» شامل خاطرات حمید داوودآبادی با ویراست جدید توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد.

خاطرات حمید داوودآبادی با ویراست جدید به نمایشگاه کتاب آمد

به گزارش  قدس آنلاین، کتاب «از معراج برگشتگان» شامل خاطرات حمید داوودآبادی نویسنده و رزمنده هشت سال دفاع مقدس از سال ۱۳۴۴ تا پایان جنگ که با تشویق مقام معظم رهبری به نگارش در آمده، پس از ۸ سال با ویراست جدید همزمان با ایام سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توسط انتشارات شهیدکاظمی روانه بازار شده است.

جنگ، ارمغان شوم دشمنان انقلاب اسلامی، همه‌ آنانی را که در انقلاب اسلامی سهم داشتند، به میدان کشید. حمید داوود آبادی نیز همچون دیگر نوجوانان همسن و سال خود، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) را متعلق به خود دانست و برای دفاع از آرمان‌هایش در برابر حملات خارجی دشمن آماده‌ حضور در جبهه شد. ناکامی‌های اعزام نوجوانان کم سن برای حضور در جنگ، گریبان داوود آبادی را هم گرفت؛ ولی نتوانست مانع اعزامش شود.

داودآبادی سعی کرده با ذکر خاطرات خود از حضور مستقیم در جبهه‌های جنگ، فضای دوستانه و معنوی حاکم بر جبهه‌ها را برای نوجوانان امروز و فردا به تصویر بکشد. آن چه در کتاب «از معراج برگشتگان» بیش از هر چیز دیگر نمود دارد، نه صحنه‌های فجیع و شکننده‌ جنگ و نبرد بی‌امان، که دوستی‌ها، رفاقت‌ها، معنویات و روابط اسلامی و انسانی افراد در اوج گیرودار جنگ با یکدیگر می‌باشد.

حمید داودآبادی با پایان جنگ در سال ۱۳۶۷ جذب سیستم اداری شد و سعی کرد به زندگی عادی خود ادامه دهد اما خاطرات و آن چه در روزهای عشق و حماسه شاهدشان بود، باعث شد تا به تفکر بیفتد و جایگاه اصلی خویش را بجوید. تغییر ۱۴ شغل دولتی طی ۱۰ سال از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۷ به او فهماند که جای او نه در ادارات سیستماتیک، که در عرصه‌ی فرهنگی آن هم دفاع مقدس است.

نویسنده این‌کتاب سعی کرده خواننده را از دوران کودکی خود و سرگرمی‌های کودکانه تا صحنه‌های حماسی انقلاب اسلامی و روزهای سخت دوستی و جدایی در جنگ، همراه کند.

متن دستخط مقام معظم رهبری بر کتاب از «از معراج برگشتگان» به این‌ترتیب است:

«در این نوشته، صفا و صداقت زیادی موج می‌زند. نویسنده غالباً" نقش خود را کمرنگ کرده و یاد یاران شهیدش را برجسته ساخته است. روحیه بسیجی تقریباً" با همه جوانبش در این‌جا منعکس است و می‌شود فهمید که چگونه جوان‌هایی در کوره گداخته جبهه به چه گوهرهای درخشنده‌ای تبدیل می‌شده‌اند. ذکر خصوصیات موقع‌ها و حادثه‌ها و آدم‌ها، تصویر باورنکردنی جنگ هشت ساله را تا حدود زیادی در برابر چشم آیندگان می‌گذارند.

سوال من از خودم این است که آیا این "از معراج برگشتگان" چقدر می‌توانند آن حال و هوا را پس از سفر من‌الحق الی‌الخلق حفظ کنند و حتی درست به یاد بیاورند؟ و برای این مقصود عالی از دست ما چه کاری ساخته است؟ و چه کرده‌ایم؟ البته قصور یا تقصیر من و امثال من، نمی‌تواند تکلیف دشوار آن‌ها را که خدا حجت خود را برایشان تمام کرده، از دوششان بردارد.

این کتاب با روح طنز و مزاحی که در همه جای آن گسترده است و به آن شیرینی و جاذبه ویژه‌ای بخشیده، از بسیاری کتاب‌های جبهه جالب‌تر و گیراتر است. آن را در شب و روزهای منتهی به بیستم ماه رمضان ۱۴۱۲(۵/۱/۷۱) خواندم.»

این‌کتاب با هزار و ۶۳۰ صفحه در قالب دو جلد عرضه شده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.