۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 798994

وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی کرد محصول گندم در جهان برای نخستین بار در چهار سال گذشته کاهش یابد.

احتمال کاهش محصول گندم در جهان

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: وزارت کشاورزی آمریکا تولید گندم در جهان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را ۷۷۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن پیش بینی کرد که این رقم برای نخستین بار از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کاهش نشان می‌دهد.

مطابق با پیش بینی دولت آمریکا این امر به احتمال زیاد کاهش هرچه بیشتر عرضه و به دنبال آن افزایش بهای مواد غذایی را به دنبال خواهد داشت.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، به دنبال آنکه وزارت کشاورزی آمریکا روز پنجشنبه نخستین ارزیابی خود را برای فصل کشت محصول در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ منتشر کرد، بهای گندم رو به افزایش گذاشت و قیمت محصول گندم مبادله شده در شیکاگو طی یک هفته ۸ درصد افزایش پیدا کرد. در بازار بورس اوراق بهادار اروپا نیز، سهام گندم با بالاترین رقم در دو ماه گذشته یعنی بیش از ۴۱۱ یورو در هر تن معامله شد.

از زمانی که تهاجم روسیه به اوکراین کشاورزی در این کشور، یکی از پنج کشور بزرگ صادرکننده گندم را مختل کرده است، معامله گران غلات، شرکت‌های تولید مواد غذایی و دولت‌ها روند عرضه را به دقت زیر نظر گرفته اند.

وزارت کشاورزی آمریکا روز پنجشنبه پیش بینی کرد تولید گندم اوکراین نسبت به سال گذشته بیش از ۳۵ درصد کاهش یابد و به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

برنامه جهانی غذای ملل متحد با اشاره به گزارش بحران مواد غذایی در جهان که اوایل این ماه منتشر شد اعلام کرد جنگ در اوکراین ماهیت به هم پیوسته و شکنندگی سیستم‌های کشاورزی را برملا کرد.  شمار افرادی که با ناامنی شدید غذایی مواجه هستند سال ۲۰۲۱ به رقم بی سابقه ۱۹۳ میلیون نفر رسید.

وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد بنابر پیش بینی‌ها تولید گندم در چین، بزرگترین کشور تولیدکننده گندم در جهان، یک و چهار دهم درصد کاهش خواهد داشت و به ۱۳۵ میلیون تن خواهد رسید. احتمال می‌رود تولید در کشورهای صادرکننده مهم از جمله اتحادیه اروپا، آرژانتین و استرالیا نیز روند کاهشی داشته باشد.

در همین حال تحلیلگران می‌گویند هوای گرم یا خشک غیرعادی نگرانی‌هایی را درباره کاهش تولید محصول در کشورهایی همچون فرانسه و هند ایجاد کرده است و این در حالی است که خشکسالی در آمریکا و کانادا نیز موجب نگرانی کشاورزان شده است. مت امرمن، یکی از کارشناسان بورس می‌گوید جهان نیاز به شرایط مطلوب آب و هوایی دارد، اما در حال حاضر چنین شرایطی وجود ندارد.

پیش بینی‌ها همچنین از تولید ۸۰ میلیون تن گندم در روسیه حکایت دارد که این میزان کمتر از رقم ۸۷ میلیون پیش بینی شده برای این کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.