دولت با وجود شکاف و تنش شدید سیاسی حاکم، موفق شد انتخابات پارلمانی را با شایستگی به پایان برساند.

بیست‌وچهارمین دوره انتخابات پارلمانی لبنان روز یکشنبه در میان بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور برگزار شد. این دوره را شاید بتوان پیچیده‌ترین انتخابات لبنان دانست، آنقدر پیچیده که حتی نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان پس از برگزاری آن به شبکه تلویزیونی الجدید ‌لبنان گفت: «دولت با وجود شکاف و تنش شدید سیاسی حاکم، موفق شد انتخابات پارلمانی را با شایستگی به پایان برساند.» آن‌طور که بسام مولوی، وزیر کشور لبنان گفته: «براساس نتایج اولیه، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه تقریبا ۴۱ درصد بوده است.» او البته این را اضافه کرده که «مقامات انتخاباتی بعدا نرخ مشارکت نهایی را که شامل آرای لبنانی‌های خارج از کشور می‌شود، صادر خواهند کرد.» این میزان از مشارکت با توجه به بحران‌های سال‌های اخیر لبنان و اعتراض‌های مردمی به فساد، ناکارآمدی و ورشکستگی دولت و همچنین انفجار بزرگ بندر بیروت به‌نوعی یک دستاورد به شمار می‌رود.
قانون نسبیت انتخابات کشور لبنان را به ۱۵ حوزه انتخابی تقسیم کرده است و کرسی‌ها به‌طور مساوی بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم می‌شود. کرسی‌ها به این ترتیب تقسیم می‌شوند: ۲۸ کرسی برای سنی‌ها، ۲۸ کرسی برای شیعیان، هشت کرسی برای دروزی‌ها، ۳۴ کرسی برای مارونی‌ها، ۱۴ کرسی برای مسیحیان ارتدوکس، هشت کرسی برای مسیحیان کاتولیک، پنج کرسی برای ارامنه، دو کرسی برای علوی‌ها و یک کرسی برای اقلیت‌های درون جامعه مسیحی. قانون انتخابات لبنان برمبنای علمی یا ملاحظات جغرافیایی و جمعیتی نیست بلکه برمبنای ساختار فرقه‌ای و سنجش نیروهای سیاسی است؛ به این صورت که همه رای‌دهندگان فرقه‌های مختلف به نامزدهای متعلق به همان فرقه در حوزه‌های انتخابی مربوط رای می‌دهند.

اگرچه تا لحظه نگارش این گزارش نتایج نهایی انتخابات اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد پیش‌بینی کارشناسان درباره پیروزی ائتلاف حزب‌الله و همپیمانانش به‌ویژه در سایه اختلاف برخی احزاب و گسست جریان‌های زیرمجموعه گروه ۱۴ مارس، درحال نزدیک‌شدن به واقعیت‌ باشد. براساس آرای شمارش‌شده، تا لحظه نوشتن این گزارش حزب‌الله مستقلا ۱۳ کرسی پارلمان را به خودش اختصاص داده و احتمالا این تعداد به ۱۸ کرسی نیز برسد و کرسی‌های فعلی‌اش را حفظ کند. حفظ این تعداد کرسی در شرایط فعلی که شکاف‌ها گسترش یافته و نمود آن در تکثر لیست‌های انتخاباتی متجلی شده است، یک پیروزی به حساب می‌آید. از ۷۲ کرسی تقریبا قطعی‌شده تا این لحظه، ۴۵ کرسی متعلق به هشت مارس (متحدان حزب‌الله) است. البته این نتیجه قطعی نیست و ۵۴ کرسی دیگر باقی مانده است که پیش‌بینی می‌شود مجموع آرای جریان مسیحی المرده و جنبش انقلابی ارمنی و ایضا جریان‌های اهل تسنن طرفدار هشت مارس مانند خانواده کرامی، جمعیت المشاریع و افرادی چون عبدالرحیم مراد به این آرا افزایش قابل‌توجهی دهند. اگر جریان هشت مارس ۲۰ کرسی دیگر کسب کند اکثریت‌آرا را به دست آورده است.
در این دوره انتخابات همچون انتخابات پارلمانی عراق، جریان نوظهور موسوم به انقلابی که خود را نماینده جنبش اعتراضی اکتبر ۲۰۱۹ می‌دانند، پا به عرصه گذاشتند اما با این حال، انتخابات یک غایب بزرگ به نام سعد الحریری رئیس جریان المستقبل داشت. او سال گذشته با صدور بیانیه‌ای از مشارکت در انتخابات پارلمانی انصراف داد و فعالیت خود در عرصه سیاسی را تعلیق کرد. نتایج غیررسمی فعلی نشان می‌دهد برخلاف اقدامات جریان‌های ضدمقاومت داخلی و حامیان خارجی، محبوبیت مردمی مقاومت لبنان از بین نرفته است و مقاومت همچنان عنصری تعیین‌کننده در آینده سیاسی لبنان است. «فرهیختگان» در گفت‌وگو با کارشناسان مسائل منطقه به بررسی نتایج انتخابات لبنان پرداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.