وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام رونمایی و آغاز «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» با حضور تعدادی از دستگاه‌ها به صورت آزمایشی، گفت: این سامانه تا شهریور ماه امسال تکمیل خواهد شد.

آغاز به کار «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» پس از ۲ دهه

به گزارش قدس انلاین، «عیسی زارع‌پور» در مراسم افتتاح پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز جهانی ارتباطات و در آیین افتتاح پروژه‌های مخابراتی، اظهار کرد: زندگی مردم امروز با فناوری گره خورده و فیبرهای نوری به بزگراره‌های جدید کشور بدل شده‌اند. دنیا به سمت کاربردی‌سازی و بهره‌گیری حداکثری از فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم حرکت کرده و این تبدیل به یک رویه شده است.

وی تاکید کرد: شعارهای اتحادیه جهانی مخابرات اکنون از مسائل کلی مانند استفاده از فناوری اطلاعات در مسائلی مانند محیط‌زیست و فرهنگ فاصله گرفته و به سمت استفاده از فناوری در راستای تسهیل زندگی سالمندان ورود رفته است.

به دنبال استفاده از فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم هستیم

وزیر ارتباطات تصریح کرد: ما در دولت سیزدهم به دنبال این هستیم که از ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم و حکمرانی مبتنی بر داده استفاده کنیم. به‌واسطه حکمرانی مبتنی بر داده، تصمیمات مسئولان کشور دیگر بر اساس حدس و گمان و نظرسنجی نیست و آن‌ها صرفاً بر اساس داده‌ها تصمیم می‌گیرند.

وی با تاکید بر این‌که، اکنون خانواده بزرگ ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرایی کردن طرح ملی و بزرگ «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» در کنار دولت ایستاده است، گفت: دبیرکل اتحادیه مخابرات اعلام کرد  ۶۰ درصد از مردم روستاهای دنیا به اینترنت دسترسی دارند، اما خوشحال هستم که بگویم در جمهوری اسلامی ایران، اکنون بیش از ۸۶ درصد روستاها به شبکه ملی متصل هستند. ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرفیت‌های زیادی برای باز کردن گره‌های کشور دارند.

زارع‌پور با بیان این‌که فناوری می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند، گفت: دولت برای اولین مرتبه است که برای پیشبرد اقتصاد در کشور قصد دارد از ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده کند. محور ما در این کار شبکه ملی اطلاعات است. این شبکه چیزی نیست جز یک شبکه پرسرعت، مستقل و امن در سراسر کشور که خدمات متنوع با کیفیت بر بستر آن به مردم عرضه می‌شود. محور کار ما در هر ۲ بال توسعه ارتباطات باکیفیت و ارائه خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات است.  

وی درباره پروژه فیبرنوری خاطرنشان کرد: با تفاهم‌نامه‌هایی که امروز توسط اپراتورهای ثابت و سیار کشور به امضا رسید، زیرساخت‌های لازم برای عمل به ۵۰ درصد از تعهدی که برای راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به مردم داده‌ایم، عمل کرده‌ایم.

زارع‌پور افزود: روزی که درباره راه‌اندازی و تحویل ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری ظرف مدت ۳ سال صحبت کردیم، عده‌ای گفتند طرح فضایی است و امکان ندارد به نتیجه برسد. امسال با تمهیدات دولت توانسته‌ایم به نقطه خوبی در اجرای طرح برسیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: برای نخستین‌بار است که دولت تقریباً یک‌سوم درآمد خود از اپراتورها را صرف توسعه ارتباطات کشور می‌کند. ضمن اینکه در یک بخش دیگر نیز ۳ درصد از حق‌السهم خود از ارتباطات را نیز بخشیده است.

زارع‌پور درباره مشارکت اپراتورهای مختلف در پروژه فیبرنوری گفت: ما برای پیشبرد اینکار، منتظر کسی نمی‌ایستیم و از هر اپراتوری که امروز تفاهم‌نامه را امضا کرد، پشتیبانی می‌کنیم. در حال برنامه‌ریزی و فراهم کردم زمینه‌هایی هستیم که بتوانیم منابعی که دولت فراهم کرده را به دیگر اپراتورها بدهد تا پروژه به‌خوبی پیش برود. البته اپراتورهای دیگر نیز هر زمان که بیایند ما دست‌شان را به گرمی می‌فشاریم.

آغاز به کار پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به صورت آزمایشی 

وی با تاکید بر اینکه ایجاد «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون همه دستگاه‌ها مکلف شده‌اند تا شهریورماه پنجره ارائه خدمات هوشمند خود را ارائه کنند. در مرحله بعدی نیز وزارت ارتباطات باید دی ۱۴۰۱ «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» را راه‌اندازی کند. به‌واسطه این پروژه، نام کاربری و پسوردهای متعدد در سامانه‌های مختلف به خاطره تبدیل می‌شوند.

با توجه به این‌که وزارت ارتباطات بر اساس قانون هنوز هشت ماه دیگر تا رونمایی از «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» فرصت دارد، اما وزیر ارتباطات امروز اعلام کرد: «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» (https:my.gov.ir/login) به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و با خدمات ۱۰ دستگاه اکنون در اختیار مردم قرار گرفته است. اکنون پنج درصد از این کار انجام شده و تا شهریور این پنجره با حضور تمام دستگاه‌ها پیش از زمانی که قانون مصوب کرده، رونمایی شود. امسال این آرزوی دیرینه که نزدیک به ۲ دهه است که قصد انجام آن را داریم، محقق می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.