نام‌نویسی از متقاضیان جدید یارانه، از قلم افتادگان، جاماندگان و انصراف‌دهندگان دوره قبل تکلیفی است که قانون بودجه ۱۴۰۱ در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها بر دوش سازمان هدفمندی یارانه‌ها گذاشته است.

مهلت یک هفته‌ای برای نام‌نویسی جاماندگان یارانه

به گزارش قدس آنلاین، زهرا طوسی؛ دولت پرداخت یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی را از این ماه آغاز و اعلام کرده یارانه حمایتی مذکور از این پس جایگزین یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی خواهد بود. این پرداخت برای حدود ۷۲ میلیون نفر در ۹ دهک درآمدی انجام شده است. اما در این بین تعدادی از هموطنان هستند که در فهرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار نداشته و دریافتی ماهانه ندارند، هر چند که ممکن است جزو دهک‌های مشمول باشند.

آن طور که سخنگوی وزارت کار اعلام کرده ۸میلیون نفر از مردم کشورمان جزو افراد جامانده از یارانه محسوب می‌شوند که یا از ابتدا یارانه نمی‌گرفتند یا در سال‌های قبل انصراف سرپرست خانوار از دریافت یارانه موجب شده‌ فرزندان خانواده نتوانند یارانه بگیرند و اکنون پس از تشکیل خانواده نمی‌توانند جزو متقاضیان یارانه باشند و یا فرزندان آن‌ها که به دنیا می‌آیند به دلیل انصراف پدر خانواده از دریافت یارانه جا مانده‌اند.

یک هفته زمان برای نام‌نویسی جامانده‌ها و متقاضیان جدید

سرپرستان خانوارهایی که تاکنون از گرفتن یارانه جا مانده‌اند و یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، ابتدا لازم است برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره‌گیری کنند و سپس با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند. متقاضیان برای ثبت‌نام به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی نیاز ندارند.

زمان ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه و جامانده روز پنجشنبه و فردا ۳۰ اردیبهشت از طریق این درگاه است. در صورتی که این متقاضیان باز هم به هر دلیلی موفق به انجام ثبت‌نام در روزهای یاد شده نشوند، می‌توانند در روز شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ و یکشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند. با این حال دولت اعلام کرده ثبت‌نام از جاماندگان پس از این تاریخ نیز متوقف نخواهد شد و دوباره تاریخ جدید برای افرادی که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، اعلام می‌شود.

ثبت نام منوط به در اختیار داشتن شماره همراه به نام سرپرست خانوار

برای ثبت‌نام در اختیار داشتن شماره همراه به نام سرپرست خانوار، کدملی، کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار ضروری است.
بدیهی است، پس از ثبت‌نام تمامی اطلاعات سرپرستان برای تعیین دهک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود که در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، یارانه معوقه مطابق با دهک خانوار مربوطه از اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۱ به‌ حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

ثبت اعتراض معترضان به دهک‌بندی یا قطع یارانه

وزارت کار متصدی بررسی وضعیت درآمدی خانوارها و شناسایی اقشار مشمول دریافت یارانه و حذف پردرآمدها از فهرست یارانه‌بگیران است. با وجود گذشت یک هفته از اجرای این طرح ذهن مردم همچنان پر از پرسش‌های مختلفی در خصوص وضعیت اقتصادی و دهک خانواده‌شان، نحوه ثبت اعتراض و... است. معترضان به دهک‌بندی اعلام ‌شده و یا قطع یارانه اردیبهشت ‌ماه ۱۴۰۱ باید از طریق آدرس اینترنتی  hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنند. علاوه بر سامانه حمایت، شماره تلفن گویای ۰۲۱۶۳۶۹ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شماره کارشناسی ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ به منظور رفع ابهام‌ها پاسخگوی شهروندان است.

امکان اعتراض و تقاضای مجدد یارانه از سوی دهک دهم

بر اساس قانون و دهک‌بندی که از سوی دولت اعلام شده، کسانی که در دهک ۱۰ پردرآمدی شمرده می‌شوند، یارانه آن‌ها حذف شده و این هم به روش سیستمی و با کامپیوتر از طریق تقاطع‌گیری اطلاعات از سامانه‌های مختلف مانند ثبت احوال، ثبت اسناد،‌ مجموع درآمد خانوار، مایملک خانوار، تعداد سفر خارجی،‌ تعداد خودرو و تعداد منزل مسکونی مدنظر قرار می‌گیرد با این حال دولت امکان ثبت اعتراض و تقاضای مجدد از سوی افرادی که در این دهک قرار گرفته‌اند را در سامانه حمایت فراهم کرده است.
افرادی که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه شده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد یا مراجعه به درگاه‌های اعلام ‌شده ندارند.

کارت‌های اعتباری کجا قابل استفاده است؟

آن‌ طور که اعلام شده، خرید کالا از همه فروشگاه‌های مواد غذایی که دارای کارت‌خوان هستند امکان‌پذیر است، منتها باید آن دستگاه کارت‌خوان در بانک مرکزی تعریف شده باشد. خوب است بدانید میزان اعتبار در کارت بانکی یا کارت یارانه‌ای به اندازه مابه‌التفاوت قیمت شهریور سال گذشته با قیمت جدید است. مثلاً اگر کالایی ۳۰ هزار تومان بوده و با برداشته شدن ارز ترجیحی به ۵۰ هزار تومان می‌رسد ۲۰ هزار تومان به اندازه مابه‌التفاوت آن کالا در قالب یارانه به حساب فرد واریز شده و آن فرد ۳۰ هزار تومان را از جیب می‌دهد و ۲۰ هزار تومان مابه‌التفاوت از اعتبارش هزینه می‌شود. بانک مرکزی هم براساس کد ملی افراد اعتبار را به کارت بانکی یا کارت یارانه آن‌ها واریز می‌کند و مردم می‌توانند از طریق «یارانه اعتباری» یا همان «کالابرگ الکترونیکی» کالا بخرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.