جمعی از فعالان بخش خصوصی عضو کمیسیون‌های انرژی، صنعت و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در نشستی خواستار چاره‌جویی برای رفع مشکلات صنعت برق بویژه قطعی‌های پیشرو برای صنایع در ایام تابستان شدند.

نگرانی فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی از قطعی‌های برق در تابستان

به گزارش قدس انلاین، نشست مشترک کمیسیون‌های "انرژی، صنعت، سرمایه‌گذاری و بازار پول" اتاق بازرگانی خراسان رضوی روز شنبه به منظور بررسی راهکارهای تامین برق جایگزین و کمبود این انرژی برای مصارف صنعت، در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست گفت: رشد مصرف برق و عدم تعادل میان تولید و تقاضا در این بخش به چالشی برای صنعت برق تبدیل شده که حل و اصلاح آن نیازمند یک سرمایه‌گذاری کلان در راستای توسعه زیرساختهای این بخش به ویژه از منظر تولید است. 

محسن شادمان افزود: پیش‌بینی ها حاکی از آن است که قطعی برق در سال جاری خواهیم داشت، لذا به هر میزان که مصرف برق افزایش پیدا کند، کمبودهای موجود در شبکه تولید و توزیع بیشتر بروز می‌کنند.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: متاسفانه به دلیل کمبود برق، فشار مضاعفی بر واحدهای صنعتی وارد می‌شود و راهکار مسوولان برای این مشکل، وادارکردن واحدهای تولیدی به ساخت نیروگاه، جهت خود تامینی یا نصب دیزل است، این روند با توجه به هزینه‌هایی که همین حالا بر دوش تولید سنگینی می‌کند، ظلم مضاعفی به این بخش است.

وی خاطر نشان کرد: برق تنها کالایی است که امکان ذخیره‌سازی ندارد و با ورود تقاضا به شبکه باید دقیقا در همان لحظه مصرف، تولید شود، از این حیث طرح هر بحثی در خصوص ذخیره‌سازی برق اعتباری ندارد.

شادمان اظهار داشت: عمده سرمایه‌گذارانی که در حوزه نیروگاههای تولید پراکنده و خورشیدی فعالیت داشتند، دیگر رغبت نمی‌کنند به این عرصه بازگردند، چرا که دولت طرف مطالبات پیمانکاران است و به تعهدات خود عمل نمی‌کند، انرژی خورشیدی یکی از ظرفیت‌های موجود برای پیشگیری از قطعی برق است و دولت نیز پیگیر توسعه آن می‌باشد. 

صنایع در اولویت قطعی برق / مصرف بالای برق در هتلهای مشهد 

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مشکلات بخش صنعت هر روز پُرشمارتر و سنگین‌تر از گذشته می‌شوند و فعالان این حوزه خود را در مواجهه با مشکلات جدی‌تری می‌بینند، هنوز مشکل گاز واحدهای صنعتی حل نشده، چالش قطعی برق پیش روی آنها است.

غلامعلی رخصت افزود: در زمان اجبار برای قطعی برق، بخش صنعت در صف اول قطعی و محدودیت قرار می‌گیرد، تاکنون در جلسات متعددی درباره خسران این تصمیمات بر بخش صنعت و چرخه تامین کالا سخن گفته‌ایم، لذا درخواست پیگیری جدی این موضوع از طریق اتاق بازرگانی ایران هستیم.

نایب رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با وجود پیگیریهای سال گذشته؛ متاسفانه مشکلات حوزه برق همچنان به قوت خود باقی است؛ مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با اصلاح قوانین و توامان فراهم کردن زیرساخت‌ها، مشکلات موجود در این حوزه را مرتفع کنند.

محسن شرکا با اشاره به افزایش چشمگیر هزینه‌های تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی گفت: اگر در این خصوص تصمیمات جدی اخذ نشود، قطعا سال آینده با مشکلات مضاعفی مواجه خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر مشهد نیز در این نشست گفت:  براساس اعلام مسوولان ذیربط قطعی برق امسال از ۱۵ خردادماه یک روز در هفته برای صنایع خواهد بود و در زمان بحران (۱۵ تیر تا ۱۵ مردادماه) قطعی برق برای صنایع به دو روز در هفته خواهد رسید.

محمد خوشحال افزود: جلساتی که برای بخش صنعت در خصوص قطعی برق گذاشته شده برای اصناف و هتلداران باید در اولویت باشد، مشهد شهر زیارتی است لذا مصرف برقی که هتل‌های مشهد دارند، صنایع نخواهند داشت، باید از وزارت نیرو و نمایندگان مطالبه شود که فشار از بخش صنعت برداشته شود.

پیگیری مسوولان برای کاهش مشکلات حوزه برق 

مدیر عامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس نیز در این نشست با بیان اینکه سهمیه‌بندی برق برای بخش صنعت در خراسان رضوی متفاوت از سایر استان ها اعمال می شود، گفت: جلساتی در شرکت شهرکهای صنعتی ایران برگزار شد و مشاوره‌های مختلفی در این حوزه انجام گرفت تا این تهدید تبدیل به فرصت شود و در جهت تولید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد تا واحدهای صنعتی بتوانند در این رابطه سرمایه‌گذاری کنند، اما هنوز در حال تعیین تکلیف تامین زمین، زیرساخت های انرژی نظیر گاز برای واحدهای صنعتی می‌باشند.

حبیب الله مقامی افزود: علاوه بر این دولتمردان در خرید تضمینی برق بایستی به تعهدات خود عمل نمایند و باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای از بابت بدعهدی‌ها نباشند.  

وی اظهار داشت: متاسفانه احداث نیروگاههای خورشیدی توجیه اقتصادی ندارد، اگر دولت از سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی حمایت کند، تحولات بزرگی در این بخش رقم می‌خورد.

معاون دفتر فنی استانداری رضوی نیز در این نشست گفت: کمیسیون انرژی ذیل کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان فعالیت می‌کند و کمیته آب، نفت، گاز و برق نیز ذیل همین کمیسیون تشکیل شده‌اند و تقریبا همین مباحث در کمیته‌های تخصصی مذکور مطرح می‌شود، لذا توصیه می کنم که مسائل حوزه برق از این مسیر مورد پیگیری قرار بگیرد.

حسین فکور اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵ هزار مگاوات برق در کشور کم داریم، قطعا با پیگیری از مسیر قانونی، مشکلات در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: با توجه به جلسات و کمیسیون هایی که در سال جاری تشکیل شده، برای قطعی احتمالی برق در پیک مصرف امسال برنامه‌ریزی انجام گرفته است، از سوی دیگر از  سه نیروگاه جدید در تربت حیدریه، سبزوار و سرخس در حال احداث هستند و در حال پیگیری هستیم تا با افزایش تولید انرژی برق در استان، از حجم قطعی آن کاسته شود.

معاون دفتر فنی استانداری خراسان رضوی گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های بادی و خورشیدی بسیار است، کریدور بادی خواف از نظر ظرفیت، نمونه خارجی ندارد اما بخش خصوصی هنوز برای سرمایه‌گذاری ورود نکرده است.

فکور اظهار داشت: برنامه ریزی‌ها بر تولید انرژی خورشیدی در کشور و به ویژه در استان خراسان رضوی متمرکز است و در این خصوص تفاهم‌نامه ای میان معاون وزیر نیرو و استاندار خراسان رضوی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، پاک، بهینه‌سازی و ارتقا بهره‌وری برق امضا شده است.

تلاش شهرداری مشهد برای کاهش مصرف برق

نماینده معاونت اقتصادی شورای شهر مشهد و رییس اداره سرمایه‌گذاری غیر ساختمانی  شهرداری مشهد گفت: شهرداری در بحث انرژی برق به دنبال آن است که بخشی از سهم مصرف خود را از مسیر اجرای یکسری از پروژه‌ها کاهش دهد.

مهدی نعمتی خیرآبادی افزود: وظیفه قانونی ما این بود که سهم مصرفمان از انرژی‌های تجدیدپذیر باید به ۲۰ درصد می‌رسید که این مهم در دست بررسی است و عملیاتی‌شدن این بحث نیز مستلزم سرمایه‌گذاری و کار دقیق و فنی است.

وی خاطر نشان کرد: طی سالهای گذشته برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با محوریت انرژی خورشیدی به دنبال جذب سرمایه گذار بودیم، در این حوزه اتفاقاتی در خصوص تعدیل نرخ‌ها افتاد که سال ۹۷ پروژه‌ها را از توجیه خارج کرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون تراز مالی هزینه_درآمد پروژه ها به گونه ای است که پروژه های نیروگاه های خورشیدی توجیه دار شده است، لذا فرصت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم است. ما نیز به عنوان خریدار محصول آمادگی داریم تا با مکانیزم های وزارت نیرو، به این حوزه ورود پیدا کنیم.

این مسوول در شورای شهر مشهد گفت: روزانه ۲ هزار تن پسماند از سطح شهر مشهد جمع‌آوری می‌کنیم که این مساله می‌تواند مبنایی برای تولید برق باشد، در بحث تولید پراکنده نیز اقداماتی در شهرداری انجام گرفته است. چنانکه پروژه های شهری که مصرف کننده برق هستند، می توانند بخشی از برق مصرفی خود را در قالب تولید پراکنده تامین کنند، البته که در همین رابطه نیز مشکلاتی در فاز طراحی این پروژه ها وجود دارد.

امیر حسین اکبری، نماینده معاونت اقتصادی شورای شهر مشهد نیز در این نشست ضمن تشریح برنامه‌ریزی ها و تلاش‌های مدیریت شهری در سنوات گذشته و جاری برای ورود به فعالیت‌های مولد و دارای ارزش افزوده و به ویژه حل مشکل تامین برق، گزارشی از مطالعات احداث نیروگاه خورشیدی در مشهد (فتوولتائیک) را ارائه کرد.

حمید اسماعیلی، رییس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ذیل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در سال ۹۵ دولت طی بخشنامه ای اعلام کرد که دستگاه های دولتی باید ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از طریق ایجاد زیرساخت های تولید انرژی خورشیدی تامین کنند اما این مهم محقق نشد، با این حال شهرداری مشهد در سال ۹۲ نخستین نیروگاه خورشیدی را احداث کرد، به این ترتیب مشهد در این حوزه پیشگام بوده است.

وی اظهار داشت: اکنون فضاهای بلااستفاده در شهر وجود دارد که می تواند به ساخت نیروگاه خورشیدی اختصاص یابد، این نیروگاه به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، حال اگر شهرداری در این حوزه مصوباتی داشته باشد، قطعا از یکسو درآمدزایی کرده و از سوی دیگر به تولید برق مورد نظر خود کمک کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.