چند سالی است که از راه‌اندازی تشکیلات و کارگروه‌های عریض و طویل مثل کارگروه‌های تسهیل، مانع‌زدایی، حمایت قضایی، ستادهای تدبیر، اقتصاد مقاومتی و... می‌گذرد.

بدنه اداری، همراه تولید نیست

نام‌های دهان پرکنی که قرار بود گره از مشکلات تولید و واحدهای تولیدی بردارند و به رونق تولید کمک کنند، اما آمار بالای تعطیلی و رکود چشمگیر در واحدهای تولیدی استان نشان می‌دهد هیچ یک از این کارگروه‌ها و ستادها نتوانسته‌اند حرکتی درخور نام خود انجام دهند. 
این ستادها و کارگروه‌ها همان‌طور که از عنوان آن‌ها مشخص است قرار بود تمام‌قد از رونق تولید حمایت کرده، موانع را از سر راه تولیدکنندگان بردارند و فضای کسب‌وکار را تسهیل کنند، اما این ستادها به اذعان تولیدکنندگان به دلایلی همچون نبود ضمانت اجرایی مصوبات و یا سنگ‌اندازی بدنه و زیرمجموعه‌های دستگاه‌های اجرایی، آن‌طور که باید موفق نبوده‌اند.
حال این پرسش در اذهان بسیاری از مردم بی‌پاسخ‌ مانده است که چرا با وجود این همه تشکیلات عریض و طویل، فضای کسب وکار بهبود پیدا نمی‌کند و موانع سد راه تولید برچیده نمی‌شود؟

زیرمجموعه‌های ضد تولید!
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌گوید: به نظر می‌رسد این کارگروه‌ها می‌خواهند کاری برای تولید انجام دهند، اما وقتی مثلاً استاندار دستور می‌دهد فلان کار باید انجام شود، فقط در حد دستور باقی می‌ماند و فرهنگ این موضوع که در زیرمجموعه‌ها موانع برداشته شود و فضای کسب وکار را بهبود ببخشند، وجود ندارد.
حسن حسینی در گفت‌وگو با قدس با تأکید بر اینکه وقتی استاندار برای حل مسئله‌ای دستوری می‌دهد و به زیرمجموعه‌ها اعلام می‌کند که موضوع پیگیری شود، پس از آن دیگر به استاندار دسترسی نداریم که بگوییم این موضوع انجام نمی‌شود. وی ادامه می‌دهد: متأسفانه بخش زیادی از بدنه اداری استان ضد تولید است، یعنی نمی‌خواهند فضای کسب‌وکار در استان بهبود یابد و چرایی این موضوع را ما هم نمی‌دانیم.
وی، مدیران استان مثل سازمان امورمالیاتی، تأمین اجتماعی و... را همراه در بحث رونق تولید می‌داند که می‌خواهند کاری برای بهبود فضای کسب‌وکار و رونق تولید انجام دهند، اما معتقد است متأسفانه زیرمجموعه‌ها به هیچ عنوان همراه تولید نیستند و یکی ازعلت‌هایی که بسیاری از کارگروه‌ها و ستادهای حمایت از تولید را زیر سؤال می‌برد، همین زیرمجموعه‌ها در اداره‌های مختلف استان هستند که به لحاظ فرهنگی همراه تولید نیستند.
نایب رئیس خانه صنعت و معدن کشور وضعیت تولید در سال گذشته را نسبت به ماه‌های آغازین سال جدید بهتر دانست و عنوان کرد: سال گذشته صنایع لبنی خوب کار می‌کردند، قطعه‌سازان ما در حال حاضر خوب کار می‌کنند، صنعت نساجی ما تکان‌های خوبی خورد، اما در مجموع وضعیت مطلوب در تولید به ادامه تحریم‌ها و البته جنگ اخیر روسیه و اوکراین گره خورده است.
وی در دفاع از جراحی صورت گرفته در دولت جدید و بحث آزادسازی قیمت‌ها افزود: این اتفاق و جراحی صورت گرفته اگر درست اجرا شود نتایج خوبی خواهد داشت به گونه‌ای که اگر نگوییم فساد ریشه‌کن خواهد شد، اما بسیار کاهش پیدا خواهد کرد، این در صورتی است که دولت نسخه خوبی برای آن بپیچد و واکنش‌های منفی و احساسی نسبت به این موضوع نداشته باشیم.
وی ادامه داد: آزادسازی قیمت‌ها به نفع تولید و مردم خواهد بود؛ چراکه کسی انگیزه‌ای برای خارج کردن ارز از کشور نخواهد داشت؛ ضمن اینکه در حال حاضر بخش زیادی  از صادراتی که صورت می‌گیرد صادرات تولیدات نیست بلکه صادرات منابع است.

ترافیک بخشنامه‌ها
رئیس کمیسیون جوانان خانه صنعت و معدن خراسان رضوی نیز معتقد است ستادها و کارگروه‌های مانع‌زدایی تا حدودی کمک‌حال تولید بوده و هنوز هم هستند، اما می‌گوید: ما هر روز با بخشنامه و دستورالعمل‌های جدیدی مواجه هستیم و فرصت اینکه موضوع جدیدی را مطرح کنیم پیدا نمی‌کنیم، یعنی هنوز در حال پیگیری موضوع قبلی هستیم. 
جواد نیشابوری یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی در بخش داخلی را کمبود منابع انسانی می‌داند وعنوان می‌کند: در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی استان با مشکل کمبود نیروی کار متخصص و حتی نیروی کار ساده مواجه‌اند. وی در بخش عمومی یکی از مشکلات واحدهای تولیدی را نبود ثبات در دستورالعمل‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: به عنوان مثال تا چندی پیش بخش تولید از پرداخت حقوق گمرکی معاف بود، اما در بخشنامه جدید واحدهای تولیدی باید این حقوق گمرکی را پرداخت کنند که در این زمینه دچار چالش شده‌ایم.
وی بحث دلالی در تأمین مواد اولیه را هم موضوع و مشکل مهم واحدهای تولیدی عنوان کرده و می‌افزاید: مواد اولیه بین دلالان بخش تولید دست به دست می‌شود و با قیمت بسیار بالایی به دست تولیدکننده می‌رسد و این امر موجب می‌شود تولید توجیه اقتصادی نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی با کمتر از۵۰درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: مجموعه‌های صادرات‌محور به دلیل اینکه توجیه صادرات همچنان وجود دارد با ظرفیت بیشتری در حال فعالیت هستند، اما مجموعه‌های تولیدی که تولید داخل را پوشش می‌دهند با چالش‌های متعددی مواجه‌اند.
وی به آزادسازی قیمت‌ها هم اشاره کرد و با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی ازجمله کسانی بودند که سال‌ها این موضوع را فریاد می‌زدند، عنوان می‌کند: این جراحی به طور حتم اتفاق درستی است، اما روش اجرا به نظر نادرست است. 

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.