حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در تداوم دیپلماسی همسایگی برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم‌بن‌طارق آل‌سعید» سلطان جدید عمان، امروز در صدر هیئتی بلندپایه عازم مسقط خواهد شد.

تداوم سیاست دیپلماسی همسایگی

ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه رئیسی به این کشور است. سفر رئیس‌جمهور به مسقط، نخستین سفر رئیسی به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور در ۹ماه فعالیت دولت است. روابط راهبردی ایران با عمان و مدیریت مشترک این دو کشور در تنگه هرمز به‌عنوان مهم‌ترین شاهراه کشتیرانی، حمل و نقل، انرژی جهان، تقویت و مدیریت این موضوع می‌تواند در این سفر اهمیت بسیار بالایی داشته باشد. همچنین تلاش برای حل هم‌گرایانه بحران یمن از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو می‌تواند از مسائلی باشد که در این سفر مطرح می‌شود. پیش از این سید ابراهیم رئیسی در چهار سفر خارجی راهی کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و قطر شده بود که حاکی از سیاست منطقه‌گرایانه‌ای‌ است که دولت در پیش گرفته است.

ایران و عمان نمونه اقدام بر مدار اراده ملت‌ها 
جعفر قنادباشی عضو هیئت علمی و تحلیلگر ارشد تحولات منطقه ضمن گفت‌وگویی با قدس در پاسخ به این پرسش می‌گوید: دیدار مقامات ایران و عمان بر اساس سیاست کلان راهبردی دولت و براساس نگاه آینده‌نگرانه‌ای است که حل بخشی از مشکلات کشور را در رشد روابط همسایگی می‌بیند. وی ادامه داد: عمان از اهمیت ژئواستراتژیکی برخوردار است و به‌شکل مثلث از سه زوایه ساحل دارد و همین می‌تواند برای ایران به‌لحاظ تجاری مصالح بسیار زیادی را فراهم آورد. وی با اشاره به شباهت‌های مردم دو کشور گفت: بخشی از مردم عمان ایرانی الاصل هستند و  همین قضیه را اگر با اراده دولت این کشور در سال‌های گذشته برای سرمایه‌گذاری در بخش زیارت ایران جمع کنیم، می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی و تداوم روابط حسنه دو کشور شود. قنادباشی با تأکید بر ضرورت رشد زیرساخت‌های تجاری بین دو کشور، تلاش ایران برای تنش‌زدایی را، مکمل حسن نیت دولت عمان قلمداد کرد. وی در پایان با اشاره به مسئله صلح شکست خورده رژیم‌صهیونیستی و برخی دولت‌های عرب تأکید کرد حل مشکلات منطقه تنها از راه گفت‌وگو امکان‌پذیر است و امروز ایران و عمان نمونه بارز اراده ملت‌ها و صلح  برای حل بحران‌ها هستند. 

پای برجام به این سفر بازخواهد شد 
برخی از کارشناسان هم با طرح این موضوع که ممکن است پای برجام به این سفر باز شود، می‌گویند: هرچند ایران در برخی از موارد مانند توقف مذاکرات برجام، وساطت عمان را نپذیرفته است، اما با سفر امیر عبداللهیان به عمان، مقدمات رایزنی‌های جدید فراهم آمده و ممکن است در پشت پرده شاهد رد وبدل پیام‌هایی از این دست باشیم؛ زیرا ایران به جهان ثابت کرده که آماده توافق است اما طرف غربی با خودخواهی تمام ظاهر می‌شود. البته عربستان در گذشته بسیار تلاش داشت مشکلات خود را با لبنان از طریق وساطت ایران حل کند که ایران این مسئله را نپذیرفت و پیشنهاد داد این مسئله در کشوری ثالث مانند عمان مرتفع گردد. موضع دیگری که می‌تواند مهم باشد مسئله گفت‌وگوی رؤسای دو دولت بر سر تسریع رفع موانع برای تحویل پایگاه نظامی روسیه در سوریه به ایران و محور مقاومت است.

گلوی بن سلمان دست یمنی‌هاست
علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل غرب آسیا هم در پاسخ به این پرسش که سفر رئیس جمهور به عمان چه اثری بر امنیت منطقه از جمله حل ‌بحران‌ یمن خواهد گذاشت، می‌گوید: ایران و عمان به‌عنوان محور اصلی تأمین امنیت کریدورهای نظامی تجاری منطقه از قدیم‌الایام نقشی طلایی داشته‌اند. مسئله تنگه هرمز نقطه وصل تاریخی دو  ملت محسوب می‌شود. شاهد گفت‌وگوهایی خواهیم بود که حیاتی است. 
اگر چه دولت عمان در حل بحران‌های جهان اسلام از جمله تنش‌ها و جنگ‌ها زحمات زیادی کشیده است، اما در موضوع آتش‌بس یمن آنچه که کار را تمام کرد، تسلیحات و حملات سنگین نیروهای مقاومت بود و ما شاهد عدم حضور عمان در حل سریع بحران یمن هستیم. انتظار می‌رود در این گفت‌وگوها نسخه حل بحران یمن پیچیده شود؛ زیرا گلوی بن‌سلمان دست یمنی‌هاست. ماجرای پادشاه شدن محمدبن سلمان البته می‌تواند فرصتی باشد تا جبهه مقاومت از یک سو و دولت‌های میانجی از سوی دیگر با اعمال فشار آتش این فتنه را بخوابانند. البته دراین صورت محمدبن سلمان ترجیح می‌دهد دولت نوپای خود را از بحران‌ها دورکند تا از مخاطرات داخلی و خارجی در امان بماند و حکومت خود را تقویت کند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.