سال ۱۳۹۹ بود که گفت‌وگویی با وحید فیروزه، طراح نخستین بلندگوی خودرو کاملاً ایرانی با عنوان «صدای کارآفرینان را بشنویم» چاپ شد.

صدای خودباوری در خط تولید

این جوان برتر خراسان شمالی و کارآفرین نمونه و کاسب برتر سال ۱۳۹۸ در شهر بجنورد و نویسنده تنها کتاب نوشته شده در زمینه سیستم‌های صوتی، ۹ سال پیش موفق به ساخت نخستین بلندگوی خودرو کاملاً ایرانی شد و پس از این مدت اکنون بلندگوی او به مرحله تولید انبوه و راه‌اندازی خط تولید رسیده است و می‌توان گفت با تولید بلندگوی ایرانی در حجم انبوه، از واردات سالانه بیش از هزار و ۳۰۰ تن بلندگو و خروج سالانه بیش از ۲۰میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری کرد.

پشتکار ۹ ساله
این تولیدکننده بلندگو خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: پس از پایان سربازی با توجه به علاقه و تلاش‌های بنده درزمینه موسیقی به دنبال یکی از ابزارهایی که در کنار کار موسیقی با آن سروکار داشته باشم رفتم؛ این کار، دستگاه پخش بلندگو بود و در این زمینه دوره‌های آموزشی را گذراندم.
وحید فیروزه اظهار می‌کند: بالاخره پس از ۹سال دوندگی و پیگیری، این واحد تولیدی با سه نیروی انسانی افتتاح شد که با گسترش این واحد قطعاً نیروی انسانی افزایش خواهد یافت.
وی در خصوص مشخصات محصول تولیدی خود می‌گوید: محصولی که ما تولید می‌کنیم در حال حاضر میندریج سایز ۸ اینج در فرکانس صدای ۲۰ تا ۶۰ هزار هرتز، ۴ اهم، است که کاربرد آن برای تمام خودروهاست. بیشتر قطعات این محصول را خودمان تولید می‌کنیم و تعدادی از قطعات را متأسفانه چون دستگاه مخصوصش را نداریم باید وارد کنیم.
فیروزه ادامه می‌دهد: در حال حاضر مجوز تولید ۱۰هزار عدد بلندگو در این سایز را گرفته‌ایم و در حال تولید سفارش‌ها هستیم.
این مخترع در پاسخ به اینکه این محصول روی کیفیت صدایی که از خودرو می‌شنویم چه اندازه تأثیر دارد، می‌گوید: مشخصاً کیفیت این محصول تولیدی از محصولی که به صورت فابریک در خودروها نصب شده بالاتر است و برای استفاده از آن باید حتماً آمپلی‌فایر در خودرو نصب شود تا بتواند آن حدنصاب صدایی که تعریف شده را با شفافیت و کیفیت لازم ارائه دهد.
وی می‌گوید: حداقل باید یک جفت از این محصول در خودرو نصب شود تا یک صدای ساده را دریافت کنیم ولی اگر صدای فوق‌العاده با کیفیت می‌خواهید باید دو جفت نصب کنید. مصرف‌کنندگان می‌توانند سفارش خود را از طریق وب‌سایت رسمی وحید سیستم
www.vahidsystem.com  ثبت نمایند.

رقابت با محصول خارجی
این کارآفرین برتر با بیان اینکه قیمت این محصول نسبت به نمونه مشابه خارجی موجود در بازار خیلی پایین‌تر است، می‌گوید: کیفیت و اجزای به کار رفته در این کالا خیلی بهتر از نمونه مشابهش است، صفحه داخل آن از پارچه ضد پوسیدگی است و به مرور زمان پارگی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه ضربه‌ای وارد شود.
فیروزه تعداد شعبات فروش کالای تولیدی خود را در حال حاضر ۱۵ شعبه عنوان می‌کند و می‌گوید: بازار فروش و تقاضا برای محصول بالاست ولی با توجه به اینکه یک نمونه محصول تولید می‌شود نیازمند تسهیلات هستیم تا بتوانیم چند مدل تولید کنیم.
وی در خصوص صادرات بلندگوی خودرو نیز می‌گوید: در بحث صادرات نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته، در صورتی که جذب سرمایه و تسهیلات خوب داشته باشیم کارگاه تولیدی را گسترش می‌دهیم تا سقف تولیدات را افزایش دهیم. حداقل در سطح خاورمیانه که این محصول نیست می‌توانیم صادرات داشته باشیم و این‌گونه، از ارزی که بابت این کالا از کشور خارج می‌شود جلوگیری کنیم و به کشورهای همسایه نیز بفروشیم.
وی می‌افزاید: اکنون به دلیل نبود دستگاه، تعدادی از مواد اولیه را وارد می‌کنیم که با افزایش قیمت دلار ممکن است در بحث مواد اولیه به مشکل بربخوریم. امیدوارم با دریافت تسهیلات و خرید دستگاه در این زمینه نیز خودکفا شویم.
این تولیدکننده بلندگو خودرو در خصوص اولین کتاب خود در زمینه سیستم‌های صوتی نیز می‌گوید: جلد اول این کتاب در سال ۱۳۹۴ نوشته شد و اکنون دو جلد دیگر نیز در زمینه کارآفرینی و جلد دوم کتاب سیستم‌های صوتی آماده است و در چند روز آینده منتشر خواهد شد.
فیروزه می‌افزاید: نخستین کتاب نوشته شده؛ مجموعه اطلاعاتی در زمینه تاریخچه و آشنایی کامل با نحوه نصب، خرید، مفاهیم و توضیحات کلی سیستم‌های صوتی اتومبیل و اجزای تشکیل‌دهنده آن بود. این کتاب در راستای آموزش درست نصب کردن و آشنایی کامل و درست با برندهای موجود در ایران و کشورهای دیگر و همچنین آشنایی با اجزا، مفهوم و اصطلاحات کلی سیستم‌های صوتی است تا یک مصرف‌کننده عادی هنگام خرید یک سیستم صوتی حداقل بتواند محصول با کیفیت و متناسب با نیاز خود را خریداری کند.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.