دونالد ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری جمله جالبی را بیان کرده بود که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری برای افکار عمومی در سراسر دنیا تکرار می‌شود: «یک رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا مثال بزنید که جنگی بزرگ به راه نینداخته باشد!»

تندروی‌های بایدن چه بلایی بر سر امنیت جهانی می‌آورد؟

به گزارش قدس آنلاین، اگر چه ترامپ نیز به گفته شاهدان و مسؤولان دولتش، بارها نزدیک بوده است جنگی بزرگ در منطقه راه اندازد یا دستور قتل و کشتار و ترور می‌داده است اما رفتار بایدن در مقابل روسیه و در عین حال علاقه او به لشکرکشی دوباره آمریکا به سومالی یا افغانستان و عراق، همه نشان می‌دهد بایدن همانند رؤسای‌جمهور قبلی آمریکا در گروه دموکرات‌ها بشدت به دنبال به راه انداختن جنگی جدید در دنیا و ارسال نیروهای نظامی آمریکا به مناطق مختلف است. 

شاهد جدید این ادعا، صحبت‌های او در سفرش به کره‌جنوبی و ژاپن است. او از یک سو در نخستین سفر خود به منطقه شرق آسیا، برای چین در مساله تایوان خط و نشان می‌کشد و می‌گوید کار ممکن است به جنگ بین نیروهای نظامی آمریکا و چین بکشد و از طرف دیگر برای اینکه اعلام کند ایالات متحده در بحبوحه این بحران‌های بین‌المللی، همچنان مساله کره‌شمالی را از یاد نبرده، تهدید می‌کند آمریکا برای دفاع از سئول، ممکن است وارد جنگ اتمی با پیونگ یانگ شود. او البته بارها در این سفر تلاش کرده نشان دهد سعی ندارد مانند رؤسای‌جمهور دموکرات قبلی آمریکا مساله کره‌شمالی را نادیده بگیرد و به همین دلیل در پیامی به کیم جونگ اون، به او و کشورش «سلام» کرده تا نشان دهد همچنان کره‌شمالی را در محور سیاست‌هایش دارد؛ اگر چه ممکن است سرش به مساله اوکراین یا چین گرم باشد! 

نوع رفتار بایدن در سفر به کره‌جنوبی و ژاپن بشدت فاتحانه است. او با تصویب بودجه 40میلیارد دلاری جهت کمک به اوکراین در جنگ مقابل روسیه، حس می‌کند پیروز میدان در برابر پوتین بوده و توانسته نقشه‌های روسیه برای «خلع سلاح و غیرنظامی کردن اوکراین» را نقش بر آب کند. بایدن بعد از تاکید بر پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، معتقد است می‌تواند آمریکا و اوکراین را پیروز نبرد روسیه با همسایگانش اعلام کند و به همین دلیل در نقش یک فاتح و کسی که می‌تواند معادلات جهانی را تغییر دهد، راهی شرق آسیا شده است. با این حال در شرق آسیا نیز بایدن کاری جز تهدید چین و کره‌شمالی نداشته و نشان داده همچنان مانند رؤسای‌جمهور قبلی آمریکا، جنگ و لشکرکشی را نخستین و آخرین گزینه آمریکا برای تامین منافع ملی‌اش در دنیا می‌داند. 

تهدید او به حمایت نظامی از تایوان «مانند آنچه در اوکراین انجام گرفته» خط و نشانی برای چین بود که مبادا راه روسیه را در پیش بگیرد و البته چینی‌ها نیز پاسخ او را در این خصوص داده و «وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنشی تند تصریح کرد هیچ‌کس نباید عزم راسخ چین در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی‌اش را دست‌کم بگیرد. سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز دوشنبه در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره تایوان گفت: موضوع تایوان و اوکراین کاملا متفاوت است و مقایسه آنها پوچ است. سخنگوی این وزارتخانه در سخنانی مقایسه مساله تایوان با بحران اوکراین را نادرست و آن را پوچ توصیف کرد. وی افزود: تایوان بخشی از خاک چین است و ما به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهیم. این مقام چینی در ادامه عنوان داشت: ما از ایالات متحده می‌خواهیم هنگام صحبت درباره موضوع تایوان مراقب باشد. 

صحبت‌های تحریک‌آمیز بایدن در مقابل چین و کره‌شمالی و اقداماتش در مقابله با روسیه اما در شرایطی صورت می‌گیرد که بار دیگر هشتگ #جنگ_داخلی در شبکه‌های اجتماعی، بویژه در شبکه اجتماعی ترامپ با عنوان «تروث» داغ شده است. این هشتگ که در زمان حمله به ساختمان کنگره و حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 داغ شده بود، حالا دوباره در بحبوحه کمبود اقلام و کالاهای اساسی در آمریکا و تورم و افزایش قیمت‌ها و کمبود کالاهای استراتژیکی مانند شیر خشک داغ شده تا نشان دهد افکار عمومی در داخل آمریکا نه به جنگ‌های خارجی آمریکا در نقاط مختلف دنیا، بلکه به جنگ داخلی که این روزها به خاطر مسائل اقتصادی و معیشتی و همچنین مسائل فرهنگی در داخل آمریکا در جریان است، حساس هستند. این صحبت‌های بایدن اما با واکنش کارمندانش در کاخ سفید نیز مواجه شده و کاخ سفید تلاش داشته است صحبت‌های او را به نوعی توجیه کند. بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل»، یک مقام کاخ سفید - که خواست نامش فاش نشود - گفت: «همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت سیاست ما تغییر نکرده است. وی بر سیاست چین واحد و تعهد ما در قبال صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تأکید کرد». این مقام کاخ سفید در ادامه افزود: «وی (بایدن) همچنین بر تعهد ما طبق قانون روابط تایوان برای ارائه ابزار نظامی برای دفاع از خود، تأکید کرده است». 

این صحبت‌ها اما نشان می‌دهد دموکرات‌ها به سرعت در حال نزدیک شدن به زمان صفر افزایش کمک‌های تسلیحاتی به تایوان و به راه انداختن جنگ نیابتی دیگری در دنیا هستند. اگر ترکیه به عنوان سد پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو، از موضع خود کوتاه بیاید و این ۲ کشور عضو ناتو شوند، جنگ نیابتی آمریکا با روسیه در اوکراین، به کشورهای دیگر مانند مولداوی، فنلاند و سوئد نیز کشیده می‌شود. از طرف دیگر کمک تسلیحاتی به تایوان، به جنگ بزرگ دیگری در منطقه منجر می‌شود که آن هم قرار است توان نظامی و اقتصادی آمریکا را مورد محک قرار دهد و انتظار می‌رود اگر حزب دموکرات یا تشکیلات حکومتی در ایالات متحده کمی به فکر آینده جهان، اقتصاد جهانی و اقتصاد خودشان باشند، باید جلوی این رفتارها و صحبت‌های تحریک‌آمیز رئیس جمهورشان را بگیرند. وارد شدن آمریکا به نبردهای نیابتی علیه 2 ابرقدرت دیگر در دنیا یا درگیر شدن با نیروهای منطقه‌ای در منطقه غرب آسیا، تنها می‌تواند توان و نیروهای آمریکایی را فرسوده کند و احتمالا اقتصاد جهانی را به بحران‌های عظیم بکشاند و هیچ نتیجه دیگری برای آمریکا در پی نخواهد داشت. 

خبرنگار: ثمانه اکوان

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.