منابع آگاه اعلام کرده‌‎اند که دو تن از مشاوران ارشد رئیس جمهور آمریکا در سفری محرمانه به عربستان رفته‌اند تا برای افزایش تولید نفت مذاکره کنند.

سفر محرمانه مقامات آمریکایی به عربستان

به گزارش قدس آنلاین، سه مقام فعلی و سابق آمریکایی به پایگاه آمریکایی آکسیوس گفتند که دو تن از مشاوران ارشد جو بایدن برای گفت‌وگو در مورد توافق احتمالی میان عربستان، رژیم صهیونیستی و مصر در یک سفر محرمانه به عربستان رفته اند. گفته می‌شود این توافق برای افزایش تولید نفت و گسترش روابط دوجانبه واشنگتن و ریاض است.

به گزارش آکسیوس، به گفته این منابع، «برت مک‌گورک» هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید و «آموس هوچستاین» نماینده وزارت امور خارجه در امور انرژی روز سه‌شنبه برای دیدار با مقامات ارشد سعودی وارد عربستان شدند.  طبق اعلام این پایگاه، کاخ سفید از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته که در حال حاضر هیچ سفر رسمی برای اعلام کردن وجود ندارد. سفارت عربستان در واشنگتن نیز به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

آکسیوس همچنین نوشت: بایدن در حال بررسی سفر به عربستان، به عنوان بخشی از سفر برنامه ریزی شده خود به خاورمیانه در پایان ماه ژوئن، است.

بایدن زمانی متعهد شد که عربستان را از محور اصلی سیاست‌های خود کنار بگذارد که روابط بین دو کشور بر سر مسائلی از قبیل قتل جمال خاشقجی تیره شد. سازمان اطلاعات آمریکا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را مسئول این جنایت معرفی کرد؛ در حالی که خود عربستان چنین اقدامی را رد می‌کند.

با این حال، افزایش تولید نفت یک درخواست دیرینه دولت بایدن از دولت عربستان بوده است؛ اما سعودی‌ها تاکنون نسبت به آن تمایلی نشان نداده اند. بایدن برای رای جمع کردن در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، به کاهش قیمت گاز نیاز دارد. آمریکا همچنین خواهان افزایش تولید نفت عربستان است تا بتواند طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کند.

گفتنی است؛ سعودی‌ها تاکنون به توافق خود با روسیه بر سر سطح تولید نفت پایبند بوده اند؛ اما این قرارداد در ماه سپتامبر منقضی می‌شود.

منبع:

باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.