در شب شهادت مظلومانه امام صادق(ع) حرم مطهر رضوی رنگ عزا و ماتم به خود گرفت.

در شب شهادت امام صادق(ع) حرم رضوی رنگ ماتم و عزا به خود گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، در شب شهادت مظلومانه رئیس مذهب تشیع؛ حضرت امام جعفر صادق(ع) حرم مطهر رضوی مملو از زائران و مجاورانی بود که برای عرض تسلیت این مصیبت به محضر ولی نعمت‌شان حضرت رضا(ع) مشرف شده بودند و ضمن زیارت این امام رئوف به عزاداری و سوگواری پرداختند.
در ویژه برنامه تبلیغی-مذهبی که به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، ذاکران و مرثیه‌سرایان اهل بیت(ع) به ذکر مصیبت و سوگواری پرداختند.
در این مراسم همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسین قرنی، سخنران این مراسم به تبیین شخصیت امام صادق(ع) و اینکه چرا از ایشان به عنوان رئیس مذهب تشیع نام برده می‌شود پرداخت و گفت: حضرت امام صادق(ع) در سی سالگی عهده‌دار امر ولایت امت رسول الله(ص) شدند و مدت امامت ایشان نیز طبق برخی از روایات سی و پنج و در برخی از روایات نیز سی و هفت سال بوده است.
این کارشناس دینی بیان کرد: یکی از دلایلی که از حضرت امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب تشیع نام برده می‌شود به خاطر کثرت احادیثی است که از ایشان پیرامون مذهب به ثبت رسیده است.
وی افزود: از دیدگاه دیگر علت نام‌گذاری ایشان به عنوان رئیس مذهب شیعه این است که آن حضرت  یک‌سری وظایف رفتاری را برای شیعه تدوین کردند. در هر مکتب دینی یک سری اعتقادات و وظایفی وجود دارد که به آن مذهب هویت می‌بخشد.
سخنران حرم مطهر رضوی خاطر نشان کرد: اعتقادات دین ما اعتقاد به توحید، معاد، نبوت و اعتقاد به دوازده امام معصوم(ع) است. این مسائل عقاید ما را در مکتب تشیع تشکیل می‌دهد و بر همین مبنا نیز وظایف رفتاری از جمله انجام امور عبادی مانند نماز، روزه حج و ... را به عنوان شیعه بر عهده ما می‌گذارد.
وی اضافه کرد: هنر امام صادق(ع) این بود که وظایف رفتاری شیعه را مدون کرد و آن را به صورت یک رساله عملیه جامع درآورد. ایشان برای این منظور چهارصد کمیسیون تشکیل داد که اعضای آن شاگرادان حضرت بودند و از طریق این کمیسیون‌ها،  فقهی مدون را برای شیعیان ایجاد کردند.
وی ابراز کرد: اشتغال امام صادق(ع) به تربیت شاگرد شاید این تصور را در ما ایجاد کند که دوران امامت ایشان دورانی آرام و بدون مزاحمت بوده است در صورتی که در این دوران اختناق شدیدی از سوی حکومت بنی امیه و بعد از آن از سوی حکومت بنی عباس بر جامعه اسلامی حاکم بود.
در ادامه مراسم سوگواری، رواق امام خمینی(ره) معطر به عطر حضور شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس؛ شهید «اسماعیل عرب زوزنی» بود و زائران ضمن عزاداری برای امام صادق(ع) با این شهید سرافراز وداع کردند.
 شهید عرب زوزنی در ۱۷ شهریور ۱۳۴۶ در روستای زوزن از توابع شهرستان خواف چشم به جهان گشود و در چهارم اسفند سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.