در شرایطی که نیمی از اعضای کاروان ایران برای حضور در سفارت کانادا به استامبول سفر کرده بودند و بخش دیگری در صف دریافت کارت پرواز بودند، یک توئیت کاملاً جنجالی از سوی فدراسیون فوتبال کانادا رویایی پرواز به ونکوور را برای بازیکنان تیم ملی و دیگر همراهان این مسافرت طولانی نقش بر آب کرد.

تیم ملی درآفساید بی‌کفایتی‌ و سیاسی‌بازی فیفا

فدراسیون فوتبال کانادا سرانجام در برابر فشارهای گسترده کانون های قدرت و لابی‌های سیاسی پشت پرده از سوی دلتمردان این کشور، تصمیم به لغو یک جانبه این بازی گرفت تا مشخص شود آن‌ها در ظاهر به جدایی ورزش از سیاست پایبند هستند، اما در عمل به معنای واقعی کلمه مجری تصمیمات سیاسی و غرض ورزانه دولتمردان این کشور هستند.
با انتشار این خبر در رسانه‌های ایرانی همان طور که انتظار می رفت توفان تند انتقادات به راه افتاد و در وهله نخست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به واسطه تصمیم گیری غلط در نحوه انتخاب حریف تدارکاتی خطاب قرار گرفتند اما مثل همیشه اعضای هیئت رئیسه پاسخی قانع کننده به افکارعمومی ندادند تا توپ به زمین روابط عمومی فدراسیون فوتبال بیفتد. توقع می رفت پس از این انتقادها میرشاد ماجدی نسبت به لغو بازی ایران و کانادا در ونکوور موضع گیری شفافی داشته باشد اما نه تنها این اتفاق روی نداد بلکه در برخی رسانه‌ها عنوان شد ماجدی و کامرانی فر در ایران حضور ندارند و برای دریافت ویزا به ترکیه سفر کردند!

موضع وزارت؟
همزمان، محمد پولادگر معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش نیز لغو این بازی را یک اتفاق سیاسی توصیف کرد و مدعی شد هیچ یک از مسئولان فدراسیون فوتبال برای انجام این بازی نظر مشورتی وزارت ورزش و جوانان را نخواستند و از آنجا که ما به اصل استقلال فدراسیون های ورزشی اعتقاد داریم با این موضوع مخالفتی نکردیم اما باید شأن ورزش ایران و تیم ملی فوتبال ایران در هر موقعیتی حفظ شود. موضع گیری معاون وزیر ورزش و جوانان نشان داد ریشه های اختلاف با تیم مدیریتی فوتبال تنها به حوزه داخلی این رشته برنمی گردد، بلکه در نهاد بالادستی نیز هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال منتقدان دانه درشتی دارد، انعکاس این مطالب در فضای رسانه‌ای سبب شد کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی نیز مواضع تندی علیه مسئولان فدراسیون فوتبال اتخاذ کنند و خواستار پاسخگویی شفاف و بی حرف و حدیث مسئولان شوند. عده‌ای دیگر نیز با انتقاد از برخی ایرانی‌های ساکن در کانادا که با امیال سیاسی تلاش کردند این بازی برگزار نشود، آن‌ها را با واژه خیانتکار به فوتبال ملی توصیف کردند و با سرزنش این طیف برای آن‌ها نوشتند شما ایرانی نیستید چون ایرانی برای موفقیت تیم ملی فوتبال کشورش هیچ سنگ‌اندازی و کارشکنی انجام نمی دهد.

درخواست غرامت از کانادا
در این میان کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با انتقاد از لغو این بازی طرح درخواست غرامت از تیم ملی کانادا را مطرح کرد که بلافاصله برخی دیگر نیز از این موضوع استقبال کردند اما فغان پور مدیر حقوقی فدراسیون فوتبال با انتقاد از میرشاد ماجدی و کامرانی فر مدعی شد آقایان تنها به فکر سفر رفتن بودند در حالی که به عواقب کار فکر نمی‌کردند. فغان پور که در برنامه تلویزیونی ورزشگاه سخن می گفت اشاره کرد رئیس و دبیر کل فدراسیون فوتبال قرارداد بازی ایران و کانادا را از وی مخفی کردند تا کسی متوجه نشود در آن قرارداد چه اتفاقاتی گذشته است. اما اوضاع آشفته خنثی ترین و بی آزار ترین سرمربی ادوار تاریخ ایران را نیز عصبانی کرد تا دراگان اسکوچیچ که در هفته های اخیر هیچ کلامی بیان نکرده بود، تهدید به برگزاری کنفرانس خبری کرد تا به این ترتیب نشان دهد از این اوضاع ناراحت است.

بازی با پاراگوئه؟
پس از این اتفاقات بود که مدیر رسانه ای تیم ملی برای آرام کردن فضا ادعا کرد مسئولان فدراسیون برای آمادگی تیم ملی قصد دارند بازی با پاراگوئه را دنبال کنند که بلافاصله کاربران شبکه های اجتماعی با اشاره به این موضوع مدعی شدند این تیم نه تنها با ما بازی نخواهد کرد بلکه تقویم زمان‌بندی بازی‌های تدارکانی آن کاملاً روشن است و سه بازی تدارکاتی این تیم به شکل رسمی اعلام شده و این یک بلوف بزرگ برای آرام کردن فضای انتقادی موجود است!

سکوت عجیب فیفا
اظهارات مسئولان فدراسیون کانادا در هفته گذشته نشان می داد این بازی دوستانه برگزار خواهد شد و این فدراسیون تأکید کرده اجازه دخالت سیاست به ورزش را نمی دهد ولی چه اتفاقی رخ  می دهد و ورق برمی گردد و تصمیمی کاملاً سیاسی گرفته می شود؟
بدون شک دولت آمریکا، کانادا را زیرفشار گذاشته تا تصمیمی کاملاً سیاسی بگیرد و از این طریق هم بتواند به ملت ایران ضربه بزند. اقدام سیاسی کانادا در ورزش کاملاً با رهبری آمریکا بوده تا در آماده سازی تیم ملی فوتبال ایران در مسیر جام جهانی اختلال ایجاد کند.آمریکا بار دیگر خباثت خود را  علیه ملت ایران ثابت کرد و یک بار دیگر به همگان نشان داد برای این دولت خط قرمزی وجود ندارد و برای رسیدن به اهداف خود از هر قانونی می‌گذرد.
نکته مهم‌تر در این شرایط این است که وقتی خود فدراسیون فوتبال کانادا تحت فشار آمریکا و رسانه های معاند کاملاً اعتراف کرده که این تصمیم سیاسی بوده، فیفا نباید سکوت کند. اما مثل همیشه فیفا و دیگر سازمان های بین المللی ورزش نشان دادند تنها در مسیر نظام سرمایه‌داری حرکت می‌کنند.
در پایان، لغو دیدار دوستانه ایران با کانادا دو نکته مهم را برای همگان روشن کرد. نکته اول قانون فیفا مبنی بر عدم دخالت سیاست در فوتبال شعاری پوچ و بی اساس است. نکته دوم و مهم‌تر این است که تیم ملی فوتبال ایران با انتخاب اشتباه برای بازی دوستانه با کانادا که تحت سلطه آمریکا دشمن دیرینه ملت ایران است، فرصت ضربه زدن این دولت متخاصم به فوتبال ایران را داد و این اشتباه بزرگی
بود.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.