چریک زن ژاپنی که در حمایت از آرمان فلسطین به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود، روز گذشته پس از آزادی در حالی که چفیه بر گردن داشت، مورد استقبال طرفدارانش قرار گرفت.

از توکیو تا فلسطین؛ حکایت چریک زن ژاپنی که حامی فلسطین شد

به گزارش قدس آنلاین، فوساکو شیگه نوبو، چریک زن ژاپنی و از حامیان آرمان‌ فلسطین پس از ۲۰ سال زندان روز شنبه آزاد شد و مورد استقبال حامیان و طرفداران خود قرار گرفت. شیگه نوبو ۷۶ ساله در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی عملیات‌های چریکی را در کشورهای مختلف از جمله درحمایت از آرمان‌ فلسطین در اراضی اشغالی  انجام داد. یکی از آرمان‌های او  نابودی امپریالیسم در ژاپن بودند.

این چریک ژاپنی برای آرمان‌ فلسطین جان خود را در خطر انداخت و ثابت کرد که زنان هم می‌توانند نقشی محوری در جبهه مقاومت و زندگی مردم ایفا کنند. فوساکو در قلب خود مبارزه با رژیم‌های امپریالیستی را می‌پروراند و بدون اینکه مرزهای جغرافیایی بتوانند برای او مانعی ایجاد کنند، توانست به هدف خود دست یابد.  

پیوستن به ارتش سرخ ژاپن

فوساکو شیگه نوبو، پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ در ژاپن به دنیا آمد. پدر او یک راست افراطی بود و خود فوساکو به دلیل تمایلات چپ و ضدامپریالیسمی از طریق شرکت در جنبش‌های اعتراضی دانشجویی در دانشگاه شناخته می‌شد.

اولین فعالیت‌های ضد امپریالیستی او از مخالفت با جنگ آمریکا علیه ویتنام و اعتراض به سیاست سرمایه داری و دست راستی ژاپن آغاز شد. حمایت ژاپن از آمریکا و حمایت و جنگ با ویتنام اولین جرقه برای تظاهرات در سال ۱۹۶۰ بود. پلیس توانست آن‌ها را سرکوب کند و فعالان دریافتند که انقلاب از داخل ژاپن غیرممکن است، بنابراین آن‌ها مشتاقانه منتظر ایجاد پایگاه‌هایی در خارج از ژاپن بودند.

فوساکو شیگه نوبو

تشکیل ارتش سرخ ژاپن در اعتراض به امپریالیسم جهانی

ارتش سرخ ژاپن، سازمان که دارای ایدئولوژی انقلابی بود، از میان جنبش دانشجویان ژاپن در ۱۹۶۹ پدید آمد.آن‌ها اعتقاد داشتند که ما می‌توانیم یک ابرقدرت منطقه‌ای و حتی جهانی باشیم. در پی حمله‌ی پلیس ژاپن به مقرهای ارتش سرخ، این گروه پایگاه عملیات خود را به غرب آسیا و اروپا انتقال داد و در آلمان و ایتالیا، سازمان‌های همانندی در ارتباط با آن ایجاد شد. ارتش سرخ که از تسلط رژیم صهیونیستی بر اراضی عربی در سال ۱۹۶۷ خشمگین بود همکاری‌های خود را با مبارزان فلسطینی و جنبش آزادی بخش فلسطین آغاز کرد.  

ورود آرمان فلسطین به قلب فوساکو

مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی یکی از جنبه‌های مبارزه با امپریالیسم جهانی بود. به همین دلیل فوساکو در سال۱۹۷۱به بیروت پایتخت لبنان رفت و داوطلبانه در جبهه خلق برای آزادی فلسطین با نام مستعار «مریم» در حمایت از فلسطین مبارزه کرد. این در حالی است که فوساکو به دلیل تسلط نداشتن بر زبان عربی و در ارتباط گرفتن با دیگران به مشکلاتی برخورد، اما این مشکلات مانع رسیدن به هدف او نشد.

فوساکو با غسان کنفانی، نویسنده مشهور لبنانی و سخنگوی جبهه خلق ملاقات و با او در معاونت مرکزی رسانه‌ای این جنبش همکاری کرد و به صفوف جبهه مردمی پیوست و در ساخت فیلم و کارهای رسانه‌ای برای این جنبش مشارکت کرد. او همچنین بسیاری از اسناد سیاسی این جنبش را به زبان ژاپنی ترجمه کرد.

فوساکو پس از یک سال اقامت در بیروت، از ارتش سرخ ژاپن به دلیل تغییر در شیوه‌های آن و انحراف از افکار انقلابی آن ارتش، جدا شد و برای حمایت از فلسطین و مبارزه با اشغالگری درلبنان به ادامه فعالیت‌های خود پرداخت.

غسان کنفانی و فواکو

عملیات چریکی فوساکو در فرودگاه تل آویو

از جمله عملیات‌هایی که گروه ارتش سرخ ژاپن با فرماندهی فوساکو انجام داد، عملیات فرودگاه لود(بن گورین) در تل آویو در سال ۱۹۷۲ را میتوان نام برد.

طی این عملیات سه چریک ژاپنی به نام‌های کوزو اکاموتو، یاسویوکی یاسودا و سویوشی اکودایرا با پرواز ۱۳۲ خطوط هوایی فرانسه فرودگاه شهر سان خوآن کشور پورتوریکو به فرودگاه بین‌المللی لود رسیدند. آن‌ها هنگام فرود و تحویل گرفتن وسایل خود، مسلسل‌هایی که درون بسته بندی‌های لباس پنهان کرده بیرون آوردند و شروع به تیراندازی به سمت صهیونیست‌ها کردند. این عملیات ۲۶ کشته و ۸۰ مجروح برجای گذاشت. دو نفر از عاملان این عملیات کشته شده و نفر سوم یعنی کوزو اکاموتو دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.

این عملیات که با همکاری ارتش سرخ ژاپن و جنبش مردمی فلسطین انجام شده بود باعث شد به اشغالگران ضربه امنیتی سنگینی را وارد کند. آن‌ها پس از این عملیات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که این حمله در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در دیریاسین در ۱۹۴۸ انجام شده و اصلا اسم عملیات هم دیریاسین بوده است.

فوساکو بعد از این عملیات و کشته شدن بهترین دوستانش تنها سخنگوی رسمی ارتش سرخ ژاپن شناخته شد و تحت تعقیب صهیونیست‌ها قرار گرفت؛ بنابراین مجبور شد خود را مخفی کند.

یک سال بعد از حمله به فرودگاه لود و دستگیری اوکاموتو، «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» با همکاری ارتش سرخ ژاپن پرواز ۴۰۴ خطوط هوایی ژاپن را به گروگان گرفت تا بتواند در ازای آزادی اوکاموتو مسافران را آزاد کند، اما موفق نشد. مدتی بعد از آن ۳ نفر از اعضای آن به سفارت فرانسه در لاهه در هلند یورش بردند و سفیر و تعدادی از دیپلمات‌ها را با هدف مبادله با کوزو اوکاموتو بازداشت کردند؛ اما نتوانستند به هدف خود برسند و اوکاموتو را آزاد کنند.

در نهایت ۱۳ سال بعد از این حمله جبهه خلق فلسطین توانست در ازای تبادل سه نظامی صهیونیستی ۱۱۵۰ اسیر فلسطینی را از جمله اوکاموتو را آزاد کند.

کوزو اوکاموتو بعد از ماجراهای زیاد به لبنان برگشت و مسلمان شد. امروزه او در لبنان به احمد یابانی(احمد ژاپنی) معروف است و در حومه بیروت زندگی می‌کند. در حال حاضر او تحت تعقیب دولت ژاپن است و درخواست استرداد او را به لبنان داده‌اند، اما لبنان پاسخ مثبتی نداده است.

احمد ژاپنی

فوساکو در مدت اقامت خود در لبنان با یکی از رهبران نظامی جبهه خلق برای آزادی فلسطین ازدواج کرد و پس از انجام عملیات فرودگاه لود در ماه مه انجام شد، صاحب یک دختر شد که نام او را «می» گذاشت.  

می‌ در مصاحبه‌های مطبوعاتی گفت که به دلیل ماهیت کار والدینش و فعالیت آن‌ها علیه اشغالگران، به ویژه پس از اینکه ژاپنی‌ها به دلیل عملیات لود به هدف مستقیم اشغالگران تبدیل شدند، بنابراین او مجبور بوده همیشه هویت خود را پنهان کند.

دستگیری فوساکو و انحلال ارتش سرخ

فوساکو در نهایت در سال ۲۰۰۰ در ژاپن دستگیر شد و به دلیل مشارکت در محاصره سفارت فرانسه در هلند به ۲۰ سال زندان محکوم شد. خانم فوساکو شیگه‌نوبو، بنیانگذار ارتش سرخ ژاپن سال ۲۰۰۱ از پشت میله‌های زندان رسما انحلال گروه ارتش سرخ ژاپن را اعلام کرد. او پس از گذراندن نزدیک به ۲۲ سال در زندان‌های ژاپن به دلیل دست داشتن در حمله به سفارت فرانسه در لاهه و بازداشت سفیر و تعدادی از دیپلمات ها، دیروز آزاد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.