فیلم «عنکبوت مقدس» همان طور که از عنوان و تیزرهایش مشخص است، فیلمی در مخالفت با دین و با هدف اسلام‌ستیزی است.

عقده‌گشایی در«کن» علیه وطن

فیلمی که با عقده‌گشایی فیلمساز نسبت به دین و دینداران ساخته شده و با نمایش ساختگی رد شدن فیلم‌نامه‌اش در ایران، جیبش را از دلارهای مخالفان کشورمان پر کرده است. نمایی از فیلم در توهینی آشکار به ساحت حضرت رضا(ع)، یک عقده‌گشایی آشکار به متوسلین این مضجع شریف است و در روایتی دروغین و وقیحانه، قاتل را از متوسلین به امام هشتم نشان می‌دهد که این موضوع خشم عاشقان و دلدادگان امام رئوف را برانگیخته است. فیلمساز سوار بر موج اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی، اثری ساخته سراسر توهین به مقدسات دینی و باورهای مردم ایران. این کارگردان مهاجرت کرده از ایران که دلش را به وعده‌های دروغین جریان اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در منطقه خوش کرده است، با پشت کردن به مردم سرزمینش، قصری پوشالی از دروغ و وقاحت برای خودش ساخته که محکوم به فنا و فراموشی است.

 یک اثر سفارشی سراسر کذب
آرش فهیم، منتقد سینمایی با بیان اینکه این فیلم فقط محصول نگاه فردی فیلمسازش نیست بلکه از سوی جریانی علیه ایران و اسلام هدایت شده است به خبرنگار ما می‌گوید: چنین فیلمی قطعاً نمایش عقده‌گشایی فیلمساز آن نسبت به ایران و اسلام است اما فراتر از این مسئله با جریانی مواجهیم که قصد دارد دین و مذهب را به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی و اساسی جامعه ایران که موجب تقویت و غنای جامعه و اتحاد گروه‌ها و اقوام مختلف در کشورمان می‌شود را تخریب کند. 
وی با تأکید بر اینکه «عنکبوت مقدس» یک فیلم سفارشی است که جشنواره‌هایی همچون کن از این جریان‌های دین‌ستیز حمایت می‌کنند، می‌افزاید: در چند ماه اخیر جریان‌های اپوزیسیون و وابسته به رژیم صهیونیستی با هدف ضربه‌زدن به ارزش‌های دینی جامعه ایران روی آن تمرکز کرده‌اند و با توهین به مقدسات اسلامی و اهل‌بیت(ع) سعی دارند در این باره تابوشکنی کرده و آن را به یک جریان رسانه‌ای در فضای ایران تبدیل کنند.
به گفته فهیم، فیلمی مثل عنکبوت مقدس بخشی از این پازل است و به عنوان کار تبلیغاتی علیه مقدسات ساخته شده که در ماه‌ها و سال‌های آینده از این نوع فیلم‌ها بیشتر ساخته خواهد شد. او خاطرنشان می‌کند: غربی‌ها و صهیونیست‌ها به صورت مستقیم وارد فرایند تولید چنین آثاری نمی‌شوند چون استفاده از عوامل ایرانی معاند برای آن‌ها ثمربخش‌تر است. مردم ایران هم وقتی می‌بینند فیلمی توسط کارگردانی ایرانی با بازیگرانی ایرانی ساخته شده به ویژه بازیگری که حاشیه‌های فراوانی داشته موجب جلب توجهشان می‌شود. 
این منتقد سینمایی با اشاره به این بخش از حرف‌های ژان لوک گدار، فیلمساز مطرح سینمای موج نو که جشنواره فیلم کن را یک سلاح تبلیغاتی خوانده بود، می‌گوید: این جشنواره سال‌هاست که کشور ما را هدف شلیک‌های تبلیغاتی خود قرار داده است. آثاری که فضای تیره و تار و غیرمنصفانه‌ای علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی نشان بدهند در این جشنواره دیده می‌شوند و جایزه می‌گیرند چون چنین کاری در راستای اهداف اتحادیه اروپا، آمریکا و متحدانش برای تحت فشار قرار دادن ایران است و از این آثار به عنوان خوراک تبلیغاتی برای فضاسازی در راستای فشار علیه کشورمان استفاده می‌کنند. 
 
 روایتی جعلی از یک اتفاق واقعی
پژمان کریمی، دیگر منتقد سینمایی نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: پیش از اعلام نتایج جوایز جشنواره کن مشخص بود که فیلم «عنکبوت مقدس» به دلیل موضوع و ماهیت آن در دایره انتخاب داوران جشنواره قرار می‌گیرد. این فیلم، تفکر شیعی و تفکر اسلامی را مورد هدف قرار داده و در راستای پروژه اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی است. در این فیلم چهره متدینان تیره و تار نشان داده شده، جامعه دینی جامعه‌ای سیاه معرفی می‌شود و روایتی جعلی از یک اتفاق واقعی نشان داده می‌شود.  به گفته وی، در این فیلم اتفاقی که سال‌ها پیش در مشهد رخ داده، کاملاً تحریف شده و ماهیت آن دروغ است. قاتل به عنوان یک فرد متدین نشان داده می‌شود در حالی که این طور نبود. جوایزی هم که این فیلم موهن از سوی جشنواره کن گرفت کاملاً قابل انتظار و پیش‌بینی بود. 
او با اشاره به جایزه بازیگر زن این دوره از جشنواره کن خاطرنشان می‌کند: آبروی این خانم با انتشار فیلم خصوصی‌اش توسط یکی از هم‌صنفی‌های خودش رفت و نظام هیچ برخوردی با او نداشت بلکه خودش از ایران رفت. روی این واقعیت‌ها باید تأکید شود و عجیب است که امروز بسیاری دارند نظام را بابت مهاجرت او محکوم می‌کنند در حالی که نظام هیچ برخوردی با این بازیگر خانم نداشت و خود او پناهنده شد. 

 توهین آشکار به ساحت امام هشتم(ع)
کریمی با اظهار تأسف برای کسانی که به این بازیگر زن، پیام تبریک می‌دهند و او را ققنوس می‌نامند عنوان می‌کند: کدام ققنوس؟ کدام اتفاق؟ کدام قهرمانی؟ تا پیش از آبروریزی‌اش، چهره شناخته شده‌ای نبود و یک بازیگر زیر متوسط بود. کسانی که از این خانم تعریف می‌کنند کسانی هستند که به صراحت دارند به امام رضا(ع) توهین می‌کنند و از یک فیلم ضدایرانی و ضداسلامی حمایت می‌کنند که واقعاً تأسف‌آور است. 
این منتقد سینمایی می‌گوید: فیلمسازان و بازیگرانی که از ایران رفته‌اند و پناهنده شده‌اند، با حاشیه‌ها و ژست‌های اپوزیسیون سعی دارند خودشان را مطرح کنند. در واقع از یک فرمول نخ‌نما استفاده می‌کنند که علیه ایران سیاه‌نمایی کنند، برای جامعه سینمایی خارج از ایران، ایجاد حساسیت کنند و جایزه بگیرند. این افراد بابت جایزه‌ای سفارشی برای فیلمشان جشن و پایکوبی کردند و از سوی دیگر نمایش عزاداری برای مردم آبادان داشتند، رفتارهای دوگانه آن‌ها برای مردم ایران روشن شده است.
کریمی با بیان اینکه فیلم عنکبوت مقدس روایتی دروغ از پرونده‌ای واقعی دارد و سعید حنایی اصلاً فرد متدینی نبوده بلکه مشکلات روانی داشته است، می‌گوید: کارگردان این فیلم با ساخت چنین اثری فقط به دنبال امتیاز گرفتن از خارج‌نشینان بود که به هدفش رسید و مسیرش را ادامه می‌دهد. 
او با اشاره به توفان واکنش‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی علیه این فیلم موهن یادآور می‌شود: این افراد محکوم به فنا و فراموشی هستند. گردانندگان و کارگزاران جریان لیبرالی از چنین افرادی، مدتی استفاده می‌کنند و بعد آن‌ها را مانند دستمالی چرک کنار می‌گذارند.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.