۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
کد خبر: 801546

متولیان امر برای ثبت اسب کاسپین در فهرست میراث ناملموس ملی تلاش می‌کنند تا راه قاچاق به کشورهای همسایه را سد کنند.

مبارزه با قاچاق اسب‌های کاسپین

به گزارش قدس آنلاین، اسب کاسپین با قدمت بیش از ۵ هزار سال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژاد اسب‌های موجود در جهان محسوب می‌شود و پراکندگی فعلی آن از بهشهر در شرق مازندران گرفته تا تالش در غرب استان گیلان را شامل می‌شود. از سفر سال ۱۳۴۴ لوئیز فیروز، بانوی آمریکایی به همراه خانواده به ایران و نگاه تیزبین به اسبچه خزری در یکی از روستاهای شهرستان آمل و شناسایی این گونه نادر بیش از ۴ دهه می‌گذرد.

از حضور در مسابقات شهرستانی و استانی به همراه اسب کاسپین گرفته تا دعوت از فعالان و اعضای انجمن ملی و بین المللی حفاظت از اسب کاسپین و شرکت در مسابقات جهانی زیبایی اسب کاسپین در سال ۲۰۲۱ تنها بخشی از تلاش‌هایی است که برای ثبت اسب کاسپین صورت گرفته است.

محمد جواد دهقان، نایب رئیس انجمن بین المللی اسب کاسپین گفت: در استان مازندران با میزبانی از برگزاری نخستین دوره تربیت اسب کاسپین از گله تا باشگاه سوارکاری، قدم‌های ارزشمندی برداشته شد که نشان از عزم جدی این استان برای معرفی و ارزش نهادن به اسب کاسپین دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون نژاد اسب کاسپین رو به انقراض است و پس از چهار سال تلاش بی وقفه توانسته ایم کمتر از ۲۰۰ راس آن را در ایران به ویژه در خطه شمال و در سایر استان‌ها شناسایی کنیم. اسب‌های زیادی در باشگاه‌های سوارکاری هستند که بدون اینکه ثبت نژاد آن‌ها از طریق وزارت جهاد کشاورزی انجام شود، فقط در کاربری ورزشی هستند و از آنجا که تمایلی به ثبت آن‌ها به عنوان اسب کاسپین وجود ندارد، این ذخیره ژنتیکی ارزشمند را بیش از پیش به سمت نابودی سوق می‌دهد.

می‌توان اقدام‌های در حال انجام از جمله شناسایی، میکروچیپ گذاری، تطابق تیپ اسب با استاندارد بین المللی اسب کاسپین، صدور شناسنامه، انتشار تبارنامه و ثبت داخلی و بین المللی اسب‌های کاسپین کشور را برشمرد و یادآور شد که در همین راستا دوره‌های آموزشی در سطح ملی و بین المللی را نیز تداوم خواهیم بخشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.