۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 801557

فضلیت زیارت بانوی کرامت در شهر قم

آیت ا...سید احمد حسینی خراسانی؛ عضو فقهای شورای نگهبان

امروز سالروز ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) است ضمن تبریک این روز خجسته باید گفت: وقتی حضرت فاطمه معصومه (س) در سفر به ایران و بعد از بیماری ای که برایشان پیش آمد به همراه کاروان وارد شهر قم شدند. در این شهر بود که موسی بن خزرج اشعری، از شیعیان و دوستداران مشهور اهل‌بیت (ع)، افتخار میزبانی کریمه اهل‌بیت (ع) را پیدا کرد؛ این میزبانی ۱۷ روز ادامه داشت. ایشان در مکانی که امروزه به «بیت‌النور» مشهور است، مشغول عبادت بود. تا این که بیماری حضرت فاطمه معصومه (س) شدت گرفت و در ۲۸ سالگی رحلت فرمودند و آن حضرت را در محلی که به «بابلان» معروف بود – و در آن زمان خارج از شهر قم قرار داشت – به خاک سپردند. این مکان بعدها به حرم باشکوه این بانوی ارجمند مبدل شد و بزرگوارانی از خاندان اهل بیت (ع) نیز در کنار ایشان، به خاک سپرده شدند. طی قرن های گذشته، حرم مطهر و باعظمت حضرت فاطمه معصومه (س)، همواره پناهگاه حاجتمندان بوده و به برکت حضور این بانوی عظیم‌الشأن، قم به یکی از مراکز اصلی علمی جهان اسلام تبدیل شده است؛ مرکزی که در پرتو حضور پرخیر کریمه اهل‌بیت (س)، بزرگانی مانند امام خمینی (ره) را تربیت و به جهان اسلام تقدیم کرده است.باید توجه داشت این همه از برکت وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.

درباره شهر قم حضرت امام کاظم علیه السلام فرمود: «قم عش آل محمد و مأوی شیعتهم» قم آشیانه آل محمد و سرزمین زندگی شیعیان اهل بیت علیهم السلام است و نیز فرمودند «لو لا القمیون لضاع الدین» اگر قمی ها نبودند دین دچار آسیب می شد. و نیز فرمودند: «تربت قم مقدسه» سرزمین و خاک قم پاک و مقدس است.

در مورد فضیلت زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) احادیث معتبر، با سندهای مختلفی از امامان (ع) وارد شده است. دانشمند بزرگ شیعه، جعفربن محمدبن قولویه قمی (درگذشته به سال ۳۶۷ ق) در کتاب «کامل الزیارات»، روایتی را از علی بن حسین بن بابویه قمی، پدر شیخ صدوق و مشهور به «شیخ القمیین»، که از چهره‌های شاخص و برجسته شیعه و فق‌های مشهور مکتب اهل‌بیت (ع) است، نقل می‌کند که وقتی سعد بن سعد اشعری قمی از امام رضا (ع) درباره فضیلت زیارت مرقد مطهر خواهر گرامی ایشان پرسید، امام رضا (ع) فرمود: «من زارها فله الجنه»، پاداش کسی که ایشان را زیارت کند، بهشت خواهد بود. نویسنده کتاب ارجمند «کامل الزیارات» روایت دیگری را هم در فضیلت زیارت مرقد شریف حضرت فاطمه معصومه (س)، از طریق احمدبن ادریس، از امام جواد (ع) نقل کرده است که می‌فرماید: «من زار قبر عمّتی بقم، فله الجنه»، هرکس قبر عمه مرا در شهر قم زیارت کند، بهشت از آن اوست.

 روایت دیگری نیز از امام صادق (ع) نقل شده است که ایشان فرموده است: فرزندی از فرزندان من به نام فاطمه معصومه (س) در قم به خاک سپرده خواهد شد که زیارت مرقد او ثواب فراوانی دارد. با توجه به روایات فراوانی که از معصومان (ع) به دست ما رسیده است و خوشبختانه تعداد زیادی از آن‌ها دارای سند معتبر هستند، درمی‌یابیم که تشرف به زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) از بهترین اعمال بوده و به زائر مرقد مطهر ایشان وعده بهشت داده شده است.

امید است که انشالله مورد لطف و عنایت و توجه و دعای خیر حضرت معصومه(س) قرار گیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.