حشدالشعبی که به نیروی بسیج مردمی عراق نیز مشهور است، پس از حمله داعش به این کشور به فتوای حکیمانه جهاد کفایی آیت الله سیستانی مرجعیت شیعه عراقی در شهر نجف و به ضرورت دفاع از خاک وملت و مقدسات عراق در برابر داعش تشکیل شد. این نیروی شبه نظامی با الهام از بسیج ایران و در کنار ارتش عراق و مستقل از آن، اقدام به مبارزه علیه داعش و نیروهای متجاوز عراقی می کند.

عراق زیر چتر امنیت حشدالشعبی

به گزارش قدس آنلاین، پس از حکم و فتوای آیت الله سیستانی در تاریخ ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۳ خرداد۹۳) ، ابومهدی المهندس همراه با حاج قاسم سلیمانی و فرماندهان سپاه بدر-که در کنار قوای ایران با صدام می جنگیدند - جلسه ای در منزل شخصی خود در بغداد تشکیل می دهد. این جلسه سرآغاز شکل گیری هسته حشدالشعبی شد و طی آن میلیون ها (صدها هزار) نیروی مردمی که آماده یا به طور پراکنده در حال  مبارزه با داعش بودند به آن پیوستند.حشد در زبان عربی، به معنای جماعت و گروه است و الشعب نیز درعربی معاصر به معنای گروهی از مردم با مشترکاتی خاص است که در نهایت حشد الشعبی به معنای بسیج مردمی شناخته می شود.شکل گیری این نیروها در شرایطی بود که داعش با تصرف فلوجه،  سامرا و مناطق گسترده ای از استان های سنی نشین صلاح الدین، الانبار، نینوا و همچنین شمال بابل و در نهایت موصل به یک قدمی بغداد رسیده بود. این تصرفات، آینده سیاسی عراق را در خطر قرار داده بود و یک تهدید جدی برای بقای حاکمیت این کشور به شمار می رفت.
از طرفی دیگر، داعش با تبلیغات گسترده از کشتار و جنایات خود و با ابزار ارعاب و وحشت افکنی همراه با جنگ روانی سعی می کرد که بر اذهان مردم عراق تأثیر گذارد و از این طریق نیز سپر تدافعی حکومت عراق را تضعیف کند.
ساختار کلی حشد الشعبی
آمار متفاوتی از تعداد نیروهای حشد الشعبی اعلام شده است؛ از صدهزار تا دو و نیم میلیون نفر. عمده ساختار و بدنه نظامی حشد الشعبی را شیعیان عراق تشکیل می دهند اما تقریباً تمامی طایفه‌های قومی و دینی عراقی شامل شیعه، سنی، مسیحی، ایزدی، ترکمن، عرب و کرد در سازمان حشدالشعبی حضور دارند. مثلاً حشد العشائری عموماً از اهل سنت هستند، تیپ ۱۱۰ توسط کردهای شیعه و تیپ بابلیون از مسیحیان نینوا هستند.
مهم ترین این گروه ها سازمان بدر شاخه نظامی (هادی العامری)، عصائب اهل الحق (قیس الخزعلی)، کتائب حزب الله (ابومهدی المهندس)، جنبش النجباء (اکرم الکعبی)، کتائب سید الشهداء (ابوآلاء الولائی)، سرایا السلام (مقتدا صدر)، سرایا الخراسانی (علی الیاسری) و جند الامام (احمد الاسدی) و مجموعه های مرتبط با مجلس اعلا و جریان حکمت ملی مانند الجهاد و البناء (حسن الساری)، انصار العقیده (شیخ جلال الدین صغیر) و سرایا عاشوراء (ابواحمد الجابری) هستند.
تیپ علی اکبر (ع) (تولیت مقدس آستان اباعبدالله الحسین (ع))، تیپ رزمی ابوالفضل العباس (ع) (تولیت مقدس ابوالفضل العباس (ع)) دو یگان مهم دیگر وابسته به حشد الشعبی به شمار می روند که در ایام زیارت های میلیونی در کربلا و دیگر عتبات مقدسه عراق، در حفاظت از زائران و شهرهای مقدس نقش ایفا می کنند.
فتوحات حشدالشعبی
نیروهای عراقی پس از شکل گیری، ضربات محکمی را بر تروریست‌ها وارد کردند و توانستند بخش‌های مهمی از سرزمین‌های عراق را از تروریست‌ها پس بگیرند. نیروهای حشدالشعبی در ابتدا در عملیات مهمی شهر تکریت را پاکسازی کردند. پس از آن، نیروهای عراقی توانستند منطقه البغدادی در استان الانبار را هم تحت کنترل درآورند و ضربه دیگری بر داعش وارد نمایند. از دیگرعملیات موفقیت آمیز، شکستن محاصره سامرا و آمرلی و آزادسازی جرف الصخر (که بعدها به جرف النصر شهرت یافت) و بیجی و جنوب موصل و فلوجه و دیگر مناطق بویژه در دو استان صلاح الدین و الانبار است  و در عملیات‌های مهمی از جمله لبیک یارسول‌الله در غرب الانبار هم شرکت داشته است. این نیرو در حال حاضر نیز  به طور پراکنده  با داعش مبارزه می کند. گروه های مقاومت ذیل گروه حشدالشعبی پیش از شکل گیری آن، با نیروهای امریکایی مستقر در عراق بعد از سقوط صدام، در حال مبارزه بودند. این نیروها تا امروز با حملات بر پایگاه‌ها و نیروهای امریکایی خصوصاً حملات موشکی و پهپادی به این پایگاه ها به پشتوانه قانون خروج امریکا از عراق مشغول هستند. امریکا نیز حملات همه جانبه با نیروهای حشدالشعبی را هم بصورت عملیاتی نظامی و هم به طور تخریب رسانه ای انجام می دهد. نقطه اوج این اقدامات ترور مؤسس حشد الشعبی حاج ابومهدی المهندس، همراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای سپاه قدس است. امریکا همچنین با فضاسازی رسانه ای و دروغ بافی سعی می کند که جایگاه مردمی این نیرو را تضعیف کرده و اعتبار آن را تخریب کند. این نیروها علاوه بر فعالیت های نظامی در زمینه های دیگری چون کمک های خیریه و امدادرسانی و اجتماعی فعالیت می کنند.
آیت الله سیستانی نیز همواره به حمایت از عملکرد حشدالشعبی پرداخته است و در محکومیت حملات امریکا به این نیروها طی بیانیه‌هایی از دولت عراق خواسته است تا به این حملات پاسخ دهند و اقدامات لازم برای تکرارنکردن آن را اتخاذ کنند.
 مشروعیت سیاسی حشدالشعبی
حیدر العبادی  نخست وزیر سابق با صدور دستورالعملی حکومتی در ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ (۵ اسفند ۹۴) در آخرین ماه های جنگ با گروه‌های ‌ تروریستی داعش از الحشد الشعبی به عنوان نیروی مستقل و زیر نظر فرماندهی نیروهای مسلح عراق یاد کرد.بعد از آن پارلمان عراق در آذر ۱۳۹۵ تصویب کرد که این نیروی مردمی بدون هیچ گونه تناقض قانونی در کنار ارتش و نیروهای مسلح به فعالیت خود در مبارزه با گروه‌های تکفیری داعش ادامه خواهد داد.
بعد از صدور این قانون در عمل این تشکیلات نظامی مردمی از حیث حقوقی، تمامی شرایط  قانونی لازم را در عراق به دست آورد و نیروهای آن نیز از حقوق و پاداشی متناسب با نیروهای امنیتی عراق برخوردار شدند.در حال حاضر حشد الشعبی با تکیه بر سابقه مبارزاتی موفق و فعالیت های مردمی خود، به عنوان یکی از مؤثرترین رکن نظامی و اجتماعی عراق شناخته می شود و اقداماتی که برای انحلال یا تضعیف آن از سوی غرب صورت می گیرد براحتی  بر جایگاه مردمی و سیاسی آن تأثیرگذار نخواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایران
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.