به گفته دست‌اندرکاران صنعت انمیشن یکی از مسائل مهم اقناع سرمایه‌گذاران برای حضور در طرح‌های جذاب انیمیشن است البته در این حوزه مسائل دیگری نیز وجود دارد که نباید از آنها غافل ماند.

بزرگترین چالش‌های پیش‌روی صنعت انیمیشن

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که امیررضا مافی، دبیر چهارمین رویداد رویازی که در حوزه صنعت انیمیشن برگزار می‌شود، معتقد است؛ اگرچه این رویداد با هدف ارتقای صنعت انیمیشن و ایجاد فضایی عادلانه و شفاف، در مقام یک بسترساز برگزار می‌شود؛ اما همچنان بزرگترین چالش و دغدغه‌ای که در هر سه دوره وجود داشته، اقناع سرمایه‌گذاران برای حضور در طرح‌های جذاب انیمیشن است. این اظهار نظر در شرایطی عنوان شده که البته طبق سخنان محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تولید آثار انیمیشن در مرکز گسترش با تأمین بودجه بیشتر شکل می‌گیرد، از این منظر به بخش تولید پویانمایی‌های نیمه بلند و بلند توجه ویژه‌ای شده است.

 بودجه ساخت انیمیشن در کشور چه میزان است؟
با این وجود ولی محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر دوازدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران از این موضوع سخن گفته است که بودجه ساخت انیمیشن در کشور نزدیک به ۵۰میلیارد تومان است. اگر این رقم دو برابر شود اتفاق فوق‌العاده‌ای رخ می‌دهد. ضمن اینکه با تحقق این امر در حوزه اشتغال هم به طور قطع جریانی ایجاد خواهد شد.  در این میان ولی از نظر امیرحسن ندایی، انیماتور؛ مقوله انیمیشن در کشورمان یک مسئله جدی دارد و آن هم مشکلات و ایرادهایی بوده که در آموزش انیمیشن با آن مواجه هستیم. واحدهای درسی برای دانشجویان بیشتر بر محور مسائل فنی و تکنیکی است و کمتر به مسائل محتوایی و مفهومی پرداخته می‌شود. 

 در تکنیک همسو با استانداردهای جهانی هستیم
این موارد در شرایطی بیان شده که البته برخی از صاحبنظران براین باور هستند که در تکنیک سرآمد و همسو با استانداردهای جهانی هستیم و براین اساس باید محتواهایی متناسب با ارزش‌ها و آرمان‌های خودمان تولید کنیم، آنچه که حمیدی مقدم هم به آن اشاره دارد.

در این میان البته برخی دیگر از کارشناسان تاکید دارند می‌‎توان در این زمینه با برپایی جشنواره‌ها و رویداها گام‌های جدی برای رفع مشکلات و چالش‌های اشاره شده برداشت. به طور نمونه مافی با اشاره به اولین رویداد پیچ انیمیشن رویازی اظهار کرده است؛ رویازی به عنوان اولین رویداد پیچ انیمیشن در ایران به دوره چهارم خود رسیده است؛ رویدادی که اولین و مهمترین دستاورد آن، جذب سرمایه برای طرح‌های جذاب است و زمینه ایجاد ارتباط عادلانه میان تولیدکننده و سرمایه‌گذار را فراهم می‌کند. وی گفت: رویازی که اولین و مهمترین دستاوردش، جذب سرمایه برای طرح‌های جذاب است، با هدف ارتقای صنعت انیمیشن و ایجاد فضایی عادلانه و شفاف، در مقام یک بسترساز، زمینه ایجاد ارتباط عادلانه میان تولیدکننده و سرمایه‌گذار را فراهم می‌کند.

 مسائل محتوایی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد
در این زمینه هر چند که ندایی، کارگردان «ملکه پروانه‌ها» در آسیب‌شناسی انیمیشن‌های ایرانی بر این عقیده است؛ اینکه یک اثر صرفا پذیرفته و در یک جشنواره بین‌المللی ارزیابی و داوری شود، یک ویژگی مثبت و قابل اعتنای جهانی برای یک اثر و فیلمساز است اما یک نکته هم وجود دارد، اینکه انیمیشن را صرفا در فرم ببینیم آسیبی است که هم‌اکنون درگیر آن هستیم و خیلی بهتر است که مسائل محتوایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این در حالی بوده که کریمی‌صارمی گفته است؛ نزدیک به ۷۰ درصد انیمیشن‌سازی دولتی است، انیمیشن ایران به تازگی با اسپانیا و روسیه تولیدات مشترکی داشته‌ که اتفاق بزرگی در کشور بوده است. به هرحال باید بیان کرد در این زمینه و برای دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر به طور قطع شناسایی و تامین خواست‌های محتوایی سرمایه‌گذاران و خریداران، شفاف‌سازی اقتصاد صنایع خلاق، کمک به تامین و تولید محتوا، تبیین ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری‌سازی مدل‌های کسب‌وکار صنایع خلاق در اقتصاد کشور، شبکه‌سازی متخصصان و مربیان و تسهیل در توسعه بازارهای بین‌المللی طرح‌های کسب‌ و کار باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد، آنچه که البته مافی از آن سخن گفته با این توضیح که موارد اشاره شده از جمله اهداف رویازی محسوب می‌شود. ضمن اینکه رویداد «رویازی» و ناظر کیفی پروژه‌ها این ضمانت را می‌دهد که با داوری طرح‌های کلی ارائه شده پس از اعلام فراخوان، طرح‌هایی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد که از استانداردهای اولیه برخوردار هستند و از آثار تا رسیدن به سر منزل مقصود حمایت می‌کند. رویدادی که طبق زمان‌بندی صورت گرفته، اعلام فراخوان و ثبت‌نام آن در این دوره ماه جاری انجام می‌شود که تا مردادماه ادامه دارد. همچنین آموزش‌های رویازی از تیرماه تا شهریورماه، پیش پیچینگ در مهر و چهارمین دوره رویداد در آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

علاوه بر آنچه که بیان شد؛ به گفته حمیدی‌مقدم از امسال توجه ویژه‌ای به ساخت آثار بلند انیمیشن در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی می‌شود، اولویت در حمایت‌ها «کشف استعداد» بوده و آثار ارزان‌قیمت هنری به‌صورت بلند، همچنین ساخت آثاری را که برای توده مخاطبان داخلی و خارجی ساخته می‌شود، به‌صورت مشارکتی ۳۰ تا ۴۰ درصدی با شرکت‌های دیگر درنظر داریم تا خط تولید آن راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/

منبع: حمایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.