نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با اشاره به اینکه عربستان به دنبال افزایش درآمد و اشتغال‌آفرینی از حج است، گفت: ایرانیان در منطقه، کمترین هزینه را برای حج تمتع می‌پردازند.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت: عربستان به دنبال افزایش درآمد و اشتغال‌آفرینی از حج است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت شب گذشته در شبکه قرآن و معارف سیما به بیان توضیحاتی درباره حج سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: امسال با توجه به کاهش کرونا، انتظار برگزاری برنامه حج را داشتیم و منتظر اعلام رسمی عربستان و شروط آنان بودیم. آنان در دهه آخر ماه رمضان اعلام کردند که حج با ۴۵ درصد سهمیه برای افراد زیر ۶۵ سال و تزریق سه دوز واکسن و تست PCR برگزار می‌شود.

وی افزود: ساماندهی برنامه حج بهتر است براساس دستورات الهی باشد و انسان‌ها بی‌دلیل در آن دخالت نکنند. با این شرایط امسال حج با جمعیت کم و جوان برگزار می‌شود، ولی حج بعدی با عمده افراد بالای ۶۵ سال برگزار خواهد شد. اگر عربستان به جای اعلام شرط سنی، شرط استطاعت جسمی را پیگیری می‌کرد، کارآمدی بیشتری داشت؛ یعنی اگر به جای شرط سنی، داشتن استطاعت و سلامت جسمی و مثلاً نداشتن بیماری زمینه‌ای به علت بیماری کرونا را مطرح می‌کرد بهتر بود؛ چراکه ممکن است که افراد زیر ۶۵ سال هم بیماری زمینه‌ای داشته باشند.

نواب با بیان اینکه با مسئولان حج عربستان مکاتبه انجام گرفت، ولی پاسخ آنان این بود که این شرط از سوی وزارت بهداشت عربستان مطرح شده است، گفت: اگرچه این تدابیر از روی احتیاط است،‌ ولی باز شرط و قاعده قرآنی استطاعت، دقیق‌تر از آن بود. توصیه دیگر قرآن، مشورت است: «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ»(آل‌عمران/۱۵۹). از مزیت‌های مشورت این است که سایر کشورها نیز در این زمینه همراه‌تر می‌شدند؛ چراکه همه به دنبال برگزاری مراسم حج باشکوه و موفق هستیم.

وی در توضیح آموزش‌های ارائه‌شده به زائران بیان کرد: عمده زائرانی که اکنون مشرف می‌شوند، در سال ۹۹ بیشتر آموزش‌های برخط و غیرحضوری را گذرانده‌اند. در شهرستان‌های آبی، آموزش‌ها به شکل حضوری انجام شده بود. امسال نیز بعد از اعلام عربستان، آموزش‌ها به شکل حضوری پیگیری شد. طبق گزارش معاون فرهنگی بعثه، با وجود فرصت باقیمانده، برخی از کاروان‌ها ۱۰ جلسه آموزشی قبل از اعزام را برگزار کرده‌اند. با این تفاوت که سابقاً الزام در برگزاری هفته‌ای یک جلسه بود، ولی امسال جلسات به شکل فشرده‌تر برگزار شد و روحانیون هم پای کار آمدند. همایش حج نیز در مراکز استان‌ها در حال برگزاری است که امیدواریم اثربخش باشد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه امسال تمام برنامه‌های فرهنگی و معنوی حج طبق روال گذشته برگزار می‌شود، گفت: علاوه بر آن تعدادی برنامه جدید نیز اضافه شده است، از جمله اینکه از قاریان ممتاز برای برگزاری جلسات قرآن در مراکز مختلف دعوت کردیم. همچنین محفل‌های خاص قرآنی نیز برگزار خواهیم کرد؛ چراکه در سرزمین وحی و در مهبط نزول قرآن، جای دارد بیشتر به آموزه‌های قرآنی پرداخته شود.

وی درباره درس‌های آموزنده حج افزود: کسی که حج می‌رود تمام راحتی و آسایش را کنار می‌گذارد و خودش را با چارچوب جدید وفق می‌دهد و آنچه را مطلوب خداوند است، انجام می‌دهد. درس‌های حج بسیار متعدد است. یک عمل آن انسان را به اوج و یک عمل انسان را در خضوع و فرود می‌آورد. همه اعمال حج برای انسان یک تلنگر است. برای مثال حشر بعد از اذان صبح در مشعرالحرام، یادآور فردای قیامت است و غوغایی از صفا و معنویت را آن صحنه می‌آفریند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره هزینه‌های حج تمتع ادامه داد: در عین حال که ما از وضعیت هزینه‌ها راضی نیستیم، ولی اکنون زائران ایرانی در منطقه کمترین هزینه را می‌پردازند. در برخی سال‌ها افزایش دو برابری هزینه حج را داشتیم که عمدتاً به دلیل نوسان نرخ ارز بود، ولی امسال دولت عربستان به شکل بی‌سابقه در آستانه برگزاری حج اعلام کرد که بیش از هزار دلار از هر زائر دریافت می‌کند؛ یعنی به‌نوعی به دنبال افزایش درآمد و اشتغال‌آفرینی از حج هستند.

وی افزود: درحالی‌که آنان ادعای خادمی زائران را دارند، ولی سعی می‌کند به مخدوم خود دیکته کنند که باید چنین مبلغ زیادی بپردازد. این اقدام حیرت برانگیز باعث شد تا برخی کشورها به طورکلی انصراف بدهند و برخی کشورها نیز با افت زائر مواجه شوند. در ایران تدبیر بر این شد تا ضمن دریافت مبلغی از زائر در بخشی از هزینه‌ها صرفه‌جویی و در بخشی دیگر تخفیف گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه قیمت قربانی در عربستان به نسبت دهه هشتاد شمسی سه برابر شده است،‌ اظهار کرد: البته عربستان کشوری بیابانی است که اکثر مواد غذایی وارداتی است، ولی با توجه به افزایش قیمت‌ها در جهان، عموم قیمت‌ها به طور ۴۰ درصد از قبل گران‌تر شدند تا آنجا که تاجران اعتبار قیمت‌ها را بیش از یک هفته نمی‌دانند. مجموع این مسائل باعث شده است که حج امسال با شرایط بی‌سابقه‌ای برگزار شود.

وی در تبیین شعار حج امسال تصریح کرد: شعار حج در واقع جهت‌گیری کلی در برگزاری حج است. خودسازی از محورهای اساسی و جانمایه حج است. پیامبر(ص) فرمودند: «مَعَاشِرَ النَّاسِ حُجُّوا الْبَیْتَ بِکَمَالِ الدِّینِ وَالتَّفَقُّهِ؛ ای مردم با کمال دین‌داری و همراه با دین‌شناسی و تفقّه حج خانه خدا کنید». دومین محور انسجام است که در معنای وحدت و یکپارچگی جهان اسلام و دوری از تفرقه است که موجب اقتدار اسلامی می‌شود. نکته آخر نیز به اهمیت و جایگاه مسجدالاقصی بازمی‌گردد که امروز شاهد بی‌تدبیری و بی‌تفاوتی برخی کشورها نسبت به آلام و دردهای مردم فلسطین هستیم.

نواب درپایان بیان کرد: در واقع جهت‌گیری در محور فردی خودسازی و در کار جمعی اتحاد و انسجام است که نتیجه آن اقتدار می‌شود. درنهایت نیز این اقتدار به سمت دفاع از مهم‌ترین مسئله جهان اسلام یعنی مسجدالاقصی است. جالب آنکه پیامبر گرامی اسلام(ص) در مسجدالحرام تقریبا به سمت رکن حجر نماز می‌خواندند که اگر کسی بدان سمت بایستد، در واقع در امتداد به سمت مسجدالاقصی نماز خوانده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.