۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
کد خبر: 802991

باران عصرگاهی نهمین روز دهه کرامت، غبار آسمان را شست و دل هایمان را هم آسمانی کرد تا آماده شب میلاد حضرت رضا(ع) شویم و شکرگذار این باشیم که زائر و مجاور آقاییم.

بوی عود و اسپند می‌آید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، در شب میلاد امام مهربانی‌ها از هر طرف که بخواهی به حرم مطهر مشرف شوی، ازدحام خودروها با شماره پلاک‌های متفاوت و حضور زائران با لباس‌های مختلف، گویای آن است که از گوشه گوشه ایران و جهان، برای امام رضا(ع) مهمان آمده است و برخی شان هم برای نخستین بار است که به این زیارت مشرف شده اند. خادمان هم که از روزها قبل خودشان را برای میزبانی از زائران دهه کرامت آماده کرده بودند، برای میزبانی از آنها در شب و روز ولادت حضرت شور و حالی مضاعف دارند و با عود و اسپند به میزبانی شان آمده اند.

مینا مقدم، زائر تهرانی که چند روزی است به مشهد آمده‌، حال و هوای چند سال دوری از حرم را این طور یاد می‌کند. بعد از این دو سال کرونایی که به پابوس امام رضا(ع) آمده‌ام خیلی خوشحالم. این روزها حرم زیبایی خیلی خاصی دارد. 

وی می‌گوید: هرجا را که نگاه ‌کنی گل‌های رنگارنگ، ریسه‌های غرق نور، عطر گل و گلاب روح آدم را تازه می‌کند. سال‌های گذشته تصاویر گل‌آرایی حرم را از تلویزیون یا فضای مجازی دیده بودم؛ اما اکنون که از نزدیک این همه زیبایی را در حرم می‌بینم خیلی خدا را شاکرم که در این روزها به مشهد آمده‌ام. به نظرم بهترین زمان سفر به مشهد و زیارت همین دهه کرامت است که وجب به وجب حرم با وجود چراغانی‌ها و گل‌ها و همخوانی گروه‌های سرود زیبایی خاصی دارد.

این بوی خوش از گلشن و بوستان است

بوی اسپند و عود همه‌جا مخصوصا در ورودی‌ها و نزدیک چایخانه‌های حضرت بیشتر حس می‌شود. علی رحمانی دو استکان چای از چایخانه حضرت می‌گیرد و به سمت چشمانی که با اشتیاق منتظر اوست حرکت می‌کند. کنار همسرش روی صندلی می‌نشیند و می‌گوید: چند ماهی هست که تازه ازدواج کردیم و این اولین سفر مشترکمان است که امام رضا(ع) طلبید و اولین زیارت زندگی مشترکمان هم در ایام دهه کرامت و نزدیک ولادت آقا اتفاق افتاد. 

وی ادامه می‌دهد: چند روزی هست که مهمان آقا هستیم و خدا را شکر خاطرات خوشی برایمان ماندگار شد. در اولین روز ورودمان به حرم، مهمان سفره پربرکت امام هشتم(ع) شدیم. یا یکی از برنامه‌های ثابت ما در این چند روز این است که بعد زیارت و قبل اذان مغرب به چایخانه حضرت بیاییم و گلویی تازه کنیم. 

رحمانی می‌گوید: اولین بار است که در دهه کرامت مشهد هستم. خیلی همه چیز باصفاست. بزرگترین نعمت این سفر به نظرم معنوی بودن آن است. معنویتی که موجب می‌شود تا انسان روشنی را بهتر در مسیر زندگیش احساس کند و بهتر سکان زندگی را به دست بگیرد و از خدا و لطفش غافل نشود. 

مریم سیدی از کرمان آمده است و سراغ جایی را می‌گیرد تا مقداری گندم را که برای کبوترهای حرم آورده است را به آنجا ببرد. گندم‌ها را نشان می‌دهد و می‌گوید: این‌ها را باید قبل از کرونا به مشهد می‌آوردم. بی‌خبر از کرونا نذر کردم که کمی گندم برای کبوترهای امام رضا(ع) بیاورم. حاجتم روا شد و من هم دیگر نتوانستم به مشهد بیایم. حالا بعد از روزهای سخت کرونایی به لطف امام هشتم به زیارت و پابوسی آقا آمده‌ام و الان که طلبیده شده‌ام خیلی خوشحالم. 

وی ادامه می‌دهد: امام رضا(ع) در کشور ما جایگاه خاصی دارند و ما حتی از شهر خودمان هم وجود امام هشتم(ع) و کرامات ایشان را درک می‌کنیم. از ته دل دعا می‌کنم برای کسانی که دلشان می‌لرزد و دوست دارند در اینجا باشند، حاجت روا شوند و امام رضا(ع) خودش اسباب سفر را مهیا کند تا به زیارتشان بیایند و این حس و حال خوب را تجربه کنند. 

آواز خوش هزاردستان

نزدیک غروب آفتاب است و با صدای نقاره‌ها چشم‌ها همه به سمت آسمان می‌رود. جایی که نوای «یا رضا رضای» نقاره‌خانه تا بلندای پرچم گنبد سبز حرم هشتمین خورشید می‌پیچد. 

صحن انقلاب است و ازدحام جمعیت به شدت زیاد. زهرا کریمان ایستاده در کنار همسرش در حال سلام دادن به امام مهربانی‌هاست. او می‌گوید: همیشه شکرگزارم که آقا منت گذاشته‌اند و ما را چند صباحی به عنوان مجاور خود قبول کرده‌اند. لطف آقاست که هر روز برای زیارت و عرض ارادت به حرم می‌آییم و این حس را دارم که اگر یک روز به حرم نیایم دلتنگی عجیبی دارم. 

کریمان می‌افزاید: خیلی از عاشقان امام هشتم(ع) هستند که دوست دارند در ایام دهه کرامت و روز ولادت حضرت در مشهد باشند. در همین لحظه پر برکت دعا می‌کنم به حق این شب و روزهای عزیز، امام مهربانی‌ها لطفی کنند و به زودی عاشقان خودشان را در این صحن و سرا ببینند. 

شب میلاد امام هشتم است و نوای شکوه و شادی نقاره‌خانه هنور می‌آید هم نوا با صدای آن اشکی آرام برای طلب حاجتی روی صورتی می‌دود یا در گوشه‌ای یکی با تلفن همراهش نزدیکانش را لحظاتی مهمان این حال و هوا می‌کند... مبدا و مقصد وجود امام هشتم(ع) است که بهانه وجود گل‌ها و نورها و دل‌ها در کنار هم شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.