تحقیقات گسترده پلیس آگاهی پایتخت برای دستگیری سارقانی که در تعطیلات خرداد به صندوق امانات بانک ملی دستبرد زده و ۱۶۸صندوق را خالی کرده بودند در کمتر از ۴۸ساعت نتیجه داد و به دستگیری اعضای اصلی باند و همدستانشان منجر شد.

نقشه خانوادگی بزرگ‌ترین سرقت پایتخت

به گزارش قدس آنلاین، مخفیگاه اعضای این گروه که ۱۳نفر هستند در روزهای آخر هفته در شهرهای مختلف کشور و همچنین در ترکیه به محاصره پلیس درآمد و با دستگیری آنها معلوم شد که پشت‌پرده بزرگ‌ترین سرقت سال‌های اخیر پایتخت، ۳برادر و یکی از بستگانشان هستند.

بنا به این گزارش، رسیدگی به این پرونده ویژه که از حساسیت بالایی برخوردار بود از روز دوشنبه ۱۶خرداد ماه شروع شد. آن روز زمانی که کارکنان بانک ملی شعبه دانشگاه پس از پایان یافتن تعطیلات در محل کار خود حاضر شدند با صحنه‌ای تکان‌دهنده روبه‌رو شدند. دزدان وارد بخش ویژه صندوق‌های امانات شده و به آنجا دستبرد زده بودند.

به این ترتیب ماجرا به پلیس گزارش شد و تیم ویژه‌ای از کارآگاهان پلیس آگاهی تهران برای شناسایی سارقان وارد عمل شدند. سرقت به شکل ماهرانه‌ای انجام شده و آنچه پلیس در ابتدا متوجه شد این بود که با یک گروه کاملا حرفه‌ای روبه‌رو است. اعضای این گروه بامداد جمعه ۱۳خرداد زمانی که هیچ‌کس حتی نگهبانان هم در بانک حضور نداشتند، از پشت در بانک یعنی قسمت پارکینگ توانسته بودند وارد بانک شده و سپس با استفاده از دستگاه هوابرش و سنگ فرز، درها و صندوق‌ها را تخریب و اموال مردم را سرقت کرده بودند.

این در حالی بود که ورود به قسمتی که صندوق‌های امانات بانک در آن نگهداری می‌شد کاری سخت بود و دزدان برای رسیدن به آنجا باید از چند در عبور می‌کردند. آنها در این سرقت پس از تخریب ۲۵۰صندوق، محتویات ۱۶۸صندوق را که بیشتر طلا و ارز بود به سرقت برده بودند و تحقیقات پلیس نشان می‌داد که ۱۲تا ۱۳ساعت در داخل بانک بوده و بعد از سرقت از همان در پارکینگ که وارد شده بودند خارج شدند.

بازداشت در کمتر از یک هفته 

با گذشت کمتر از یک هفته از این سرقت جنجالی و پر سر و صدا، پلیس آگاهی پایتخت با تلاش شبانه‌روزی موفق شد تمامی اعضای این باند حرفه‌ای را که ۱۳نفر بودند دستگیر کنند. در میان متهمان یک زن حضور دارد که وظیفه فروش اموال مسروقه را به‌عهده داشته و همسر یکی از سرکردگان باند است. به‌دنبال بازداشت اعضای این گروه، سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و از جزئیات عملیات دستگیری این گروه حرفه‌ای خبر داد.

وی گفت: ما عملا از ساعات اولیه روز دوشنبه ۱۶خرداد مطلع شدیم که این سرقت به وقوع پیوسته است و بلافاصله بعد از اطلاع و بازدید از صحنه با تشکیل چندین تیم ویژه از مجرب‌ترین و توانمندترین کارآگاهان پلیس آگاهی تهران طرح عملیاتی برای به‌دست آوردن سرنخ‌ها ازجمله شناسایی سارقان و نحوه سرقت و دستگیری آنها را انجام دادیم.

وی افزود: با تلاش شبانه روزی همکاران، کمتر از ۴۸ ساعت بعد تقریبا تمام سارقان و افرادی که با آنها در ارتباط بودند را دستگیر کردیم که بخشی در داخل کشور و بخشی از آنها هم به خارج از کشور متواری شده بودند.

سردار رحیمی با تأکید بر اینکه پلیس در پیگیری این سرقت با تمام توان و شاید دغدغه‌مندتر از مال‌باختگان به صحنه ورود کرد، گفت: تمام اعضای تیم عملیاتی پلیس شامل بیش از ۲۰ نفر از کارآگاهان زبده آگاهی در این مدت کمتر از ۲ ساعت خوابیدند و با تمام وجود پای کار بودند تا سارقان صندوق‌های امانات دستگیر شدند.

رئیس پلیس تهران گفت: در این چند روزه با تلاش ویژه پلیس بخش اعظمی از اموال سرقتی ازجمله طلا، زیورآلات و هزاران سکه و مبالغ هنگفتی ارز و اسکناس خارجی کشف و جمع‌آوری شده است که با هماهنگی با دستگاه قضایی و بانک مرکزی تحویل مالباختگان می‌شود.

وی در ادامه از مالباختگان درخواست کرد که مراجعه‌ای به پلیس آگاهی تهران نداشته باشند چراکه باید مراحل قضایی پرونده طی و اموال مسروقه تحویل بانک مرکزی شده و از این طریق تحویل مال‌باختگان شود.

به‌گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بین سارقان متخصصان مختلفی با تخصص در هوابرش، آهنگری، کامپیوتر و دوربین‌های مداربسته حضور داشتند. همچنین یکی از آنها زنی بود که نقش فروش اموال مسروقه را به‌عهده داشت اما یک ساعت پیش از اطلاع پلیس از این سرقت به همراه همسر و برادرهمسرش از طریق مرز هوایی خارج و به ترکیه رفته بودند که خوشبختانه دستگیر شدند.
فرمانده پلیس پایتخت ادامه داد: مجرمانی که در خارج از کشور دستگیر شده‌اند، با هماهنگی اینترپل در حال بازگشت به کشور هستند.

هشدار پلیس یک ماه قبل از دستبرد

در ادامه تحقیقات مشخص شد که پلیس پیشگیری پایتخت یک ماه قبل از سرقت به بانک ملی شعبه دانشگاه تذکرات ایمنی را ارائه داده بود. با وجود این در تعطیلات حتی نگهبان‌ها نیز مرخص شده بودند و در بانک حضور نداشتند. اینکه چرا بانک در تعطیلات بدون نگهبان بوده درصورتی که اموال مردمی در آنجا نگهداری می‌شد، باعث شد که با حکم قضایی ۲نفر از کارکنان بانک که یکی از آنها رئیس شعبه است به اتهام سهل‌انگاری بازداشت شوند. رئیس شعبه در تحقیقات گفته که با هماهنگی حراست بانک مرکزی نگهبان‌ها به تعطیلات رفته بودند.
رئیس پلیس پایتخت می‌گوید: پلیس یک ماه قبل به همین بانک تذکر داده بود و همکاران بنده به این بانک مراجعه و تمام موارد ضعف و ایمنی را تذکر داده بودند که این ثبت شده و سند داریم اما متأسفانه هیچ‌کدام از اینها رعایت نشده است.

به‌گفته وی، به‌طور حتم مرکزی که یک هزار صندوق امانات دارد نیازمند نگهبانی ویژه است و بانک‌ها باید برای مسائل ایمنی و عملیاتی هزینه کنند. سردار رحیمی درباره اینکه از عوامل داخل بانک فردی در این سرقت دست داشته یا خیر نیز می‌گوید: از عوامل بانک هیچ دخالت مستقیمی تاکنون محرز نشده است.آن دو نفری هم که در بازداشت هستند از سارقان نیستند و تأکید می‌کنم که به‌دلیل اهمال‌کاری جزو بازداشتی‌های پلیس هستند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که ارزش اموال سرقت شده چه میزان است، گفت: ما اطلاعاتی در این زمینه نداریم و باید این اموال در یک جای محرمانه نگهداری شود که بانک ملی در حال پیگیری است.

باند خانوادگی 

۴نفر از متهمان دستگیر شده در این پرونده عاملان اصلی و سرکردگان باند هستند که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند. ۳نفر از آنها برادرند و نفر چهارم یکی از بستگان نزدیک آنهاست. آنطور که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد، در روز سرقت این ۴نفر وارد بانک شده و سرقت را رقم زده بودند. سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت به خبرنگار همشهری می‌گوید: زمان زیادی از بازداشت این افراد نمی‌گذرد و ما در بازجویی‌های اولیه متوجه شدیم که اعضای این گروه باهم نسبت فامیلی دارند.

سرکردگان این گروه سابقه‌دار هستند و تیرماه۱۴۰۰ در شهر قائمشهر به بانک سپه نیز دستبرد زده و حدود ۶۲۷میلیون تومان پول از بانک سرقت کرده بودند. آنها در آن زمان هم در روز تعطیل و زمانی که کارکنان بانک نبودند از دیوار پشتی بالا رفته و وارد بانک شده و پس از تخریب صندوق، نقشه سرقت را عملی کرده بودند.

به‌گفته سردار رحیمی، دزدان پس از این سرقت تحت تعقیب قرار گرفتند تا اینکه مدتی بعد در پایتخت دستگیر شدند اما سؤالی که مطرح است اینکه چطور پس از دستگیری توانسته بودند به راحتی با سپردن وثیقه از زندان مرخصی گرفته و برای سرقت بعدی که سرقت بزرگ پایتخت بود برنامه‌ریزی کنند؟

سرقت نافرجام

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعضای این باند پیش از دستبرد به صندوق‌های امانات بانک ملی، در تعطیلات عید فطر قصد ورود به بانک تجارت شعبه بهار در خیابان فلسطین را داشتند اما آن روز موفق به قطع آژیرخطر و از کار انداختن دوربین‌های امنیتی نشده بودند. سردار رحیمی می‌گوید: تحقیقات از اعضای این گروه نشان می‌دهد که آنها همان‌هایی هستند که در تعطیلات عید فطر موفق به سرقت از بانک تجارت نشده بودند و پس از آن برای سرقت از صندوق‌های امانات بانک ملی برنامه‌ریزی کرده بودند.

در همین حال سرهنگ علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: اینکه سارقان در این زمان کم دستگیر شدند نشان می‌دهد که پلیس ایران از مسلط‌ترین و مجرب‌ترین کارآگاهان بهره‌ می‌برد. وی ادامه می‌دهد: تقریبا ۲۴ساعت پس از اطلاع پلیس از سرقت متهمان شناسایی شدند اما به آنها دسترسی نداشتیم. چون برخی از آنها در شهرهای مختلف بودند. حتی در ادامه تحقیقات متوجه شدیم که ۳نفر از آنها که ۲نفرشان از عوامل اصلی بودند به کشور همسایه گریخته‌اند. آنها قبل از اینکه رئیس بانک ماجرای سرقت را به ما اعلام کند از ایران خارج شده بودند که با وجود این موفق شدیم مخفیگاه آنها را در کشور همسایه شناسایی و با کمک اینترپل آنها را دستگیر کنیم و قرار است به‌زودی به ایران منتقل شوند.

نقشه‌ای برای خروج اموال 

یکی از سرکردگان باند حدوداً ۳۵ساله است. او می‌گوید: سال گذشته پس از آنکه به بانکی در قائمشهر دستبرد زدیم، به تهران فرار کردیم اما در اینجا دستگیر شدیم و به زندان افتادیم. اما بعد با وثیقه آزاد شدیم و تصمیم گرفتیم به بانکی در تهران دستبرد بزنیم. ماه‌ها بود که روی نقشه کار می‌کردیم و هر روز به بانک‌های مختلف رفته و رصد می‌کردیم تا اینکه ابتدا بانک تجارت را انتخاب کردیم. وقتی متوجه شدیم در بانک نگهبان نیست در تعطیلات عید فطر با پریدن از روی دیوار وارد حیاط شدیم و با تجهیزاتی که داشتیم به بانک ورود کردیم اما نتوانستیم آژیر خطر را از کار بیندازیم و از ترس فورا آنجا را ترک کردیم.

اما خیالمان راحت بود که چهره ما شناسایی نشده چون صورت‌هایمان را پوشانده بودیم و سعی می‌کردیم مقابل دوربین نرویم. وی ادامه می‌دهد: پس از ناکامی در آن سرقت دست از کار نکشیدیم و پس از جست‌وجوی فراوان بانک ملی شعبه دانشگاه را برای دستبرد انتخاب کردیم. یکی از ما به‌عنوان فردی که می‌خواهد صندوق اجاره کند وارد بانک و قسمت صندوق امانات شد و توانستیم به آنجا اشراف پیدا کنیم. تا اینکه تعطیلات خرداد رسید و ما که مطمئن بودیم کسی در بانک نیست.

نصف شب پس از پریدن از روی دیوار وارد بانک شدیم. وی می‌گوید: با خودرو و موتور که پلاکشان را مخدوش کرده بودیم به مقابل بانک رفتیم. ابتدا موفق شدیم بخشی از درها را تخریب، آژیر خطر و دوربین‌ها را از کار بیندازیم تا فیلمی ذخیره نشود. سپس چند ساعتی با خیال راحت صندوق‌ها را تخریب و سرقت را انجام دادیم. بعد از سرقت هم به خانه رفتیم اموال سرقتی را روی تخت چیدیم و از آنها عکس گرفتیم تا هنگام تقسیم دچار مشکل نشویم. پس از سرقت سرکرده باند به همراه همسر و ۲فرزندش و برادر دیگرش که او هم از اعضای اصلی باند است از کشور خارج شدند و قرار بود که ما طلاها را تبدیل به شمش کرده و قاچاقی از طریق مرز زمینی از کشور خارج کنیم که پیش از آن دستگیر شدیم.

براساس این گزارش، ۲ برادری که در ترکیه دستگیر شده‌اند کمتر از ۴۰سال سن دارند و مغز متفکر باند هستند. آنها بخشی از اموال مسروقه مانند دلارو یوروها را با خودشان به خارج از کشور انتقال داده بودند که بازداشت شدند و هم‌اکنون در فرودگاه هستند تا به‌زودی به ایران منتقل شوند.

خبرنگار: الهه فراهانی

منبع: همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.