دانشمندان آمریکایی در پژوهش جدیدی نشان داده‌اند که زنان باردار، ابرپادتن‌هایی را تولید می‌کنند که به بدن نوزاد منتقل می‌شوند و از او در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند.

ابرپادتن‌هایی که از مادر به نوزاد منتقل می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از نوروساینس نیوز، دانشمندان سال‌ها پیش کشف کردند که نوزادان تازه متولدشده برای زنده ماندن در برابر هجوم عوامل بیماری‌زا که به محض تولد به بدن آنها حمله می‌کنند، به مولفه‌های ایمنی وابسته هستند که از مادر به آنها منتقل می‌شوند.

کودکان در نهایت سیستم ایمنی خود را ایجاد می‌کنند که به واسطه نجات یافتن از ویروس‌ها و باکتری‌ها شکل می‌گیرد و توسط واکسن‌های دوران کودکی تقویت می‌شود اما در این میان، یکی از مهم‌ترین هدایای مادر است که نوزادان را ایمن نگه می‌دارد. این هدایا پادتن‌ها هستند.

پژوهش جدیدی که در "بیمارستان کودکان سینسیناتی" (Cincinnati Children's Hospital) انجام شده است، توضیح غافلگیرکننده‌ای را در مورد کارآیی واقعی ایمنی ارائه‌شده توسط مادر در روزهای آغازین تولد ارائه می‌دهد و مشخص می‌کند که این اطلاعات برای جلوگیری از مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری‌های عفونی، چه معنایی می‌توانند داشته باشند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که شاید پژوهشگران بتوانند از پادتن‌هایی که مادران باردار تولید می‌کنند، الهام بگیرند تا داروهای جدیدی برای درمان بیماری‌ها و همچنین واکسن‌های بهتری برای پیشگیری از آنها ارائه دهند.

"سینگ سینگ وی" (Sing Sing Way)، پژوهشگر بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان کودکان سینسیناتی گفت: دانشمندان برای سال‌های متمادی معتقد بودند که پادتن‌ها نمی‌توانند به درون سلول‌ها نفوذ کنند زیرا ساختار لازم را ندارند. بنابراین، تصور می‌شد که عفونت‌های ناشی از عوامل بیماری‌زا که داخل سلول‌ها زندگی می‌کنند، برای درمان‌های مبتنی بر پادتن، نامرئی هستند.

وی افزود: یافته‌های ما نشان می‌دهند که بارداری، ساختار قندهای خاص متصل به پادتن‌ها را عوض می‌کند و به آنها امکان می‌دهد تا از نوزادان در برابر ابتلا به طیف وسیع‌تری از عوامل بیماری‌زا محافظت کنند.

"جان اریکسون" (John Erickson)، متخصص نوزادشناسی و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: زوج مادر و نوزاد، بسیار خاص هستند. این یک ارتباط صمیمی بین مادر و نوزادش است. این ارتباط خاص از زمانی که نوزادان در رحم هستند، آغاز می‌شود و پس از تولد ادامه می‌یابد. من شیفته دیدن صمیمیت بین مادران و نوزادان آنها در بخش مراقبت از نوزادان هستم. این کشف، راه را برای پیشگامی درمان‌های جدیدی هموار می‌کند که می‌توانند عفونت‌های مادران باردار و نوزادان تازه متولدشده را به طور خاص هدف قرار دهند. من معتقدم که این یافته‌ها، پیامدهای گسترده‌ای را برای درمان‌های مبتنی بر پادتن در سایر زمینه‌ها نیز خواهند داشت.

ابرپادتن‌هایی که مادران تولید می‌کنند

این پژوهش جدید مشخص می‌کند که کدام قند خاص طی دوره بارداری تغییر می‌کند. همچنین این پژوهش، چگونگی و زمان ایجاد تغییر را نشان می‌دهد. در دوران بارداری، شکل استیله اسید سیالیک را که یکی از قندهای متصل به پادتن‌ها است، به شکل دی‌استیله تغییر می‌دهد. این تغییر مولکولی بسیار ظریف به "ایمونوگلوبولین جی" (IgG) که رایج‌ترین نوع پادتن بدن است، امکان می‌دهد تا با تحریک ایمنی از طریق گیرنده‌هایی که به طور خاص به قندهای استیله‌شده پاسخ می‌دهند، نقش محافظتی گسترده‌ای را ایفا کند.

سینگ وی گفت: این تغییر، کلیدی است که به پادتن‌های مادر امکان می‌دهد تا از نوزادان در برابر عفونت داخل سلولی محافظت کنند.

اریکسون گفت: به نظر می‌رسد که مادرها همیشه بهترین راه حل را می‌دانند.

تولید پادتن‌ها در آزمایشگاه

این گروه پژوهشی با استفاده از روش‌های پیشرفته طیف‌سنجی جرمی و روش‌های دیگر، تفاوت‌های کلیدی بیوشیمیایی را بین پادتن‌های موش‌های باکره در مقایسه با موش‌های باردار مشخص کردند. همچنین آنها آنزیمی را شناسایی کردند که به طور طبیعی در دوران بارداری بیان می‌شود و مسئول این دگرگونی است.

علاوه بر این، پژوهشگران با تولید پادتن موش‌های باردار سالم در آزمایشگاه و انتقال آن به نوزادان متولدشده از مادرانی که با ویرایش ژنتیکی فاقد توانایی تولید پادتن برای افزایش حفاظت بودند، با موفقیت توانستند ایمنی از دست رفته را بازگردانند.

صدها پادتن مونوکلونال به عنوان درمان‌های بالقوه برای بیماری‌های گوناگون از جمله سرطان، آسم، ام‌اس و همچنین عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مانند کووید-۱۹ تولید شده‌اند. برخی از آنها پیشتر مورد تأیید "سازمان غذا و داروی آمریکا" (FDA) قرار گرفته‌اند، بسیاری دیگر در مرحله آزمایش بالینی هستند و برخی نتوانسته‌اند نتایج قوی نشان دهند.

سینگ وی گفت: تغییر مولکولی پادتن‌ها را که به طور طبیعی در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، می‌توان تکرار کرد تا نحوه تحریک پادتن‌ها، سیستم ایمنی را برای تنظیم دقیق اثرات خود تغییر دهد. این امر می‌تواند به بهبود درمان عفونت‌های ناشی از سایر عوامل بیماری‌زای داخل سلولی از جمله HIV و "ویروس سین‌سیشیال تنفسی" (RSV) کمک کند.

بهبود توسعه واکسن

اریکسون گفت: ما سال‌هاست که فواید گسترده شیردهی را می‌دانیم. یکی از عوامل مهم انتقال پادتن، در شیر مادر است.

این پژوهش نشان می‌دهد که تغییر مولکولی در مادران شیرده باقی می‌ماند؛ به طوری که پادتن‌هایی با دامنه حفاظتی تقویت‌شده نیز از طریق شیر مادر به نوزادان منتقل می‌شوند.

سینگ وی گفت: این یافته‌ها بر اهمیت دریافت همه واکسن‌های موجود برای زنانی که در سنین باروری قرار دارند و همچنین نیاز به ایجاد واکسن‌های بیشتر علیه عفونت‌هایی که به‌ ویژه در مورد زنان باردار یا نوزادان تازه متولدشده برجسته هستند، تأکید می‌کنند.

وی افزود: مصونیت باید در بدن مادر وجود داشته باشد تا به فرزند او منتقل شود. بدون قرار گرفتن در معرض مصونیت طبیعی یا مصونیت ایجادشده توسط واکسیناسیون، این موضوع ممکن نیست.

این پژوهش، در مجله "Nature" به چاپ رسید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.