طی روزهای گذشته،۶۱ نفر از اقتصاددانان طیف نهادگرای اقتصاد ایران در نامه‌ای وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را تحلیل کرده و از سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کرده‌اند.

وقتی جای طلبکار و بدهکار عوض می‌شود!

این جمع از اقتصاددانان ریشه مشکلات اقتصادی را عوامل غیراقتصادی دانسته و اصلاحات اقتصادی را در گرو افق گشایی در حکمرانی می‌دانند. در این نامه بیان شده است سیاست «جراحی‌اقتصادی»، بسیار شتاب‌زده و بدون تمهید مقدمات اجرا شده و فقط یک اقدام موقت برای حل مشکل عاجل کسری بودجه است و آن را نمی توان برنامه اصلاحات اقتصادی نامید. اگرچه این نامه را چهره های شاخص نهادگرای اقتصادی، مانند محسن رنانی، فرشاد مؤمنی و عباس شاکری امضا نکرده اند، اما افرادی مانند محمد ستاری فر، حجت میرزایی و محمدحسین شریف‌زادگان آن را امضا کردند. در این گزارش تلاش داریم بعضی از امضاکنندگان این نامه را بیشتر معرفی کنیم.

اقتصاد روحانی، ستاری‌فر را گریه انداخت!
یکی از امضاکنندگان این بیانیه، محمد ستاری‌فر اقتصاددان اصلاح طلب است. وی عضویت در دفتر سیاسی جبهه مشارکت ایران اسلامی، معاون و قائم مقام سازمان برنامه و بودجه در کابینه میرحسین موسوی رهبر کودتای۸۸، رئیس سازمان تأمین اجتماعی بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰، معاون خاتمی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت خاتمی بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ بود. ستاری‌فر از طراحان تشکیل وزارتخانه رفاه و تأمین اجتماعی، از مؤسسان بنیاد باران و از اعضای شورای ملی صلح و همچنین از حامیان اقتصادی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ بوده‌است. گفته می‌شود وی استاد تمام اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است و در دوران ریاست وی بر سازمان مدیریت، برنامه چهارم توسعه به یکی از جنجالی‌ترین مسائل کشور تبدیل شد. وی آبان سال ۱۳۹۸ پس از انتخاب حسن روحانی برای دور دوم ریاست جمهوری‌اش، پس از چندسال سکوت گفت: «برخی شب‌ها به‌حال این اوضاع گریه می‌کنم»؛ این جمله، خلاصه نگاه ستاری‌فر، رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه کشوردر سال‌های پایانی دولت حسن روحانی، در قبال وضعیت اقتصادی کشور و روند برنامه ‎ریزی‌ها و همچنین فرجام معیشت مردم ایران است.

حجت الله میرزایی و کمک به مدیران! 
حجت الله میرزایی دیگر امضاکننده این نامه، از استادان دانشگاه اقتصاد علامه طباطبایی و دکترای اقتصاد نظری است. او در سال ۱۳۹۵ به عنوان معاون امور اقتصادی وزارت تعاون دولت روحانی منصوب و مدیرعامل مؤسسه سیاست‌پژوهی صبا وابسته به صندوق بازنشستگی نیز بوده است.وی که در کارنامه اجرایی‌اش مشاوره، برنامه‌ریزی و اجرای ده‌ها پروژه در مناطق مختلف کشور با اهداف توسعه روستایی، شهری، صنعتی و سرمایه‌گذاری را دارد، دردوران مدیریتش بر معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران ضمن گفت‌وگو با ایلنا در مورد تصویب بحث برانگیز ۴۵ میلیارد تومان (بودجه در اختیار شهردار) در شورای شهر تهران که گمانه‌زنی‌ها و بحث هایی را به همراه داشت، این رقم بودجه بحث برانگیز را نوعی کمک برای پاسخگویی به درخواست‌ها و پیگیری‌های مدیران ملی، نهادها و مؤسسات معتبر ملی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی از شهردار دانسته بود و گفته بود: بخش زیادی از کمک‌ها از طریق همین مدیران پیگیری می‌شود.

چه کسی برای رفع تحریم آماده شده بود؟
محمد حسین شریف‌زادگان دیگر امضا کننده شاخص این نامه از بازداشت شدگان فتنه۸۸، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی و وزیر وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ایران در دولت دوم خاتمی و نخستین وزیر پس از تأسیس این وزارتخانه بوده‌است. او از جمله ۱۰۰ استاد حامی سیاست‌های دولت حسن روحانی بود. شریف زادگان هم مانند بیشتر هم قطارانش در حزب مشارکت، در انتظار لغو یکباره تحریم‌ها بود، به همین خاطر در سال۹۴ ضمن مصاحبه‌ای با خبرآنلاین گفته بود: با برداشته شدن تحریم‌ها این امکان را پیدا می‌کنیم که اقتصاد کشور را قدرتمندتر کنیم و این امر مستلزم استفاده از فرصت‌های اقتصادی با استفاده از تجارت بین‌المللی است.

هزار میلیارد دلار خسارت محض
با توجه به اینکه بیشتر امضاکنندگان این نامه از چهره‌های شاخص و اقتصاددانان مطرح جریان اصلاح طلب هستند و اینکه اغلب آن‌ها از حامیان و مسئولان اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز به شمار می‌روند، چرا به گونه ای موضع می‌گیرند که انگار تنها نسخه مناسب برای اقتصاد کشور، همان‌چیزی است که تاکنون آن‌ها اجرا کرده‌اند؟ نسخه‌ای که به‌مدت هشت سال اقتصاد کشور را به مذاکرات و تصمیمات آن‌سوی مرزها گره زد. در همین باره علی علیزاده خبرنگار و روزنامه نگار ساکن لندن، خطاب به امضاءکنندگان این نامه می‌نویسد: هرجای‌ دنیا هم بود مقصران‌ و مسببان این خسارت محض چند سال سکوت می‌کردند.کافی بود سال۹۲ حسن روحانی به انتخابات نمی‌آمد و جواد ظریف که انگلیسی را هم دقیق نمی‌دانست سکان سیاست خارجی را به‌دست نمی‌گرفت تا ایران امروز هزار میلیارد دلار ضرر نکرده باشد و هزار میلیارد دلار یعنی تقریباً معادل خسارت جنگ هشت ساله.  این روزها برجامیون با قلدری برگشته‌ و در صندلی طلبکار نشسته‌اند و می‌خواهند با هیاهو، سروصدا و بازی‌های رسانه‌ای و روانی ادامه برجام را به ملت ایران تحمیل کنند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.