دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی از آغاز بازرسی‌های ستاد استانی از دستگاه‌ها خبر داد و عنوان کرد: در هر اتاق یا بخشی که شاخص‌های عفاف و حجاب رعایت نشود، نام کارمند همان بخش ثبت و به مدیر ارشد دستگاه اعلام می‌شود .

شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌های خراسان رضوی  ابلاغ شد

به گزارش قدس آنلاین، ابتدای خرداد ماه سال جاری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از اصلاح وضعیت پوشش و حجاب کارمندان دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی با راه‌اندازی ۲ قرارگاه ۲۱ تیر و جهاد تبیین خبر داد و پس از آن بود که قرارگاه ۲۱ تیر در استان‌های مختلف کشور نظیر کردستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، قم، هرمزگان، قزوین، گیلان، سیستان و بلوچستان، همدان، مرکزی و... تاسیس شد.

بنا به گفته‌ سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر قرارگاه ۲۱ تیر یکی از بازوهای اجرایی قانون عفاف و حجاب است.

حجت‌الاسلام سیدعلی خان محمدی پیش از ابلاغ قانون عفاف و حجاب توسط وزارت کشور به دستگاه‌های مختلف از تدوین برنامه‌ای جامع برای عفاف و حجاب توسط این ستاد خبر داده و گفته بود این طرح منتظر ابلاغ وزارت کشور به همه نهادهاست و به قرارگاهی هم برای اجرا نیاز دارد که باید مسئولیت این قرارگاه هم به یک نهاد واگذار شود.

او ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ با اعلام ابلاغ این قانون توسط وزارت کشور گفت: اجرای مرحله اول طرح جامع عفاف و حجاب از سوی وزارت کشور ابلاغ و مسئولیت قرارگاه اجرایی آن هم با عنوان ۲۱ تیر ماه به ستاد امر به معروف و نهی از منکر ابلاغ شده است. مرحله اول اجرای قانون عفاف و حجاب از دستگاه‌های دولتی آغاز و در مراحل بعد همه جامعه را دربر می‌گیرد.  

پس از ابلاغ جلسات توجیهی مختلفی برای مسئولان سراسر کشور حتی تا سطح استانداران برگزار شده است. خان‌محمدی با اشاره برگزاری این جلسات تذکر داده همه از اجرای این طرح باخبرند. همچنین شاخصه‌های عفاف و حجاب برای هم مردان و هم زنان ابلاغ شده و از این پس برای عدم اجرای قانون توجیهی پذیرفته نیست و باید مسئولان هر نهاد اجرای آن را ابلاغ و بر آن نظارت کنند.

قرارگاه ۲۱ تیر سه گام اجرایی دارد که در گام نخست شاخص‌ها به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده و در گام دوم توسط بازرسان اعزام شده به دستگاه‌ها اجرای آن شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در گام سوم نیز گزارش نهایی و اقدام مقتضی انجام می‌شود.

در انتهای اردیبهشت سال جاری دستورالعمل‌های قرارگاه ۲۱ تیر به ۱۲۶ دستگاه اداری خراسان رضوی ابلاغ شد و بناست تا روز ۲۱ تیر ماه که عفاف و حجاب نام دارد، ۲ مرحله بازرسی از ادارات انجام شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی  خبر داده که بازرسی‌های ستاد استانی از ۱۰ روز پیش آغاز شده و در این بازرسی‌ها قرار است ۱۵۰  کارگروه سه‌نفره تا ۲۱ تیر در ۲ مرحله بازرسی از دستگاه‌ها را انجام دهند و در هر اتاق یا بخشی که این شاخص‌ها رعایت نشود، نام کارمند همان بخش ثبت و به مدیر ارشد دستگاه اعلام می‌شود که آن کارمند شاخص‌ها را رعایت نکرده است. گفته شده پس از ۲۱ تیر ماه هم فعالیت‌های این قرارگاه به صورت فصلی یا ماهانه ادامه دارد.

یکی از بزرگترین مجموعه‌های اداری در خراسان رضوی شهرداری مشهد است که ۱۷ خرداد ماه اجرای طرح جامع قرارگاه ۲۱ تیر را به دستگاه‌های زیرمجموعه خود ابلاغ کرد. در این‌باره با دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر و صیانت از حقوق شهروندی  گفت‌وگو کرده‌ایم.

قرارگاه ۲۱ تیر تفسیرهای مختلف از حجاب اسلامی را یکسان کرده است

محمدعلی حسن‌زاده  ضمن تاکید بر موضوع عفاف و حجاب گفت: در ایام هفته عفاف و حجاب، واقعه مسجد گوهرشاد را در مشهد داریم که جمعی از شهروندان مشهدی در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی در این مسجد تجمع کردند اما با حضور دژخیمان رضاخانی سرکوب شده و به گلوله بسته شدند؛ یعنی افرادی در این شهر با اهدای جان خود از عفت و حجاب اسلامی دفاع کردند و خون آن شهدا در رگ‌های بانوان عفیف و با حجاب مشهد همچنان جاری است. همچنین طبق آیه قرآن شهدا زنده‌اند و شهدای مسجد گوهرشاد بر عملکرد ما در گسترش عفاف و حجاب نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه ۲۱ تیر بیان کرد: رعایت حجاب اسلامی در جامعه الزامی است اما افراد تعبیرهای متفاوتی از نوع پوشش دارند؛ به‌ عنوان مثال خانمی که چادر می‌پوشد، معتقد است حجاب اسلامی دارد؛ کسی که مانتو می‌پوشد هم می‌گوید حجاب اسلامی دارد و فردی که کت شلوار همراه با شال روی سر دارد هم اذعان می‌کند که حجاب اسلامی دارد. بنابراین برداشت و تفسیر افراد از حجاب اسلامی با یکدیگر متفاوت است. از طرف دیگر برخی افراد در جامعه به‌ عنوان کارمندان کشور حضور دارند و این افراد به دلیل کارمند بودن‌شان باید ضوابط نظام را رعایت کنند ولی چون تفسیرهای متفاوتی وجود دارد، ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تلاش خود، شاخص‌های مختلف عفاف و حجاب برای ادارات را مشخص کردند تا تفسیر واحدی وجود داشته باشد و هر کسی برای خود حجاب اسلامی را تفسیر نکند. این شاخص‌ها که ضرورتا باید رعایت شوند، به تفکیک به ادارات ابلاغ شده است.

حسن‌زاده درباره روند اجرایی این شاخص‌ها عنوان کرد: اجرای این فرآیند چند مرحله دارد. ابتدا در شهرداری مشهد تمام شاخص‌هایی که توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان به ما ابلاغ شده است را به تمام مجموعه‌های اَبَرسازمان شهرداری مشهد شامل حوزه شهرداری، سازمان‌های زیر مجموعه، شرکت‌های وابسته و... ابلاغ کردیم و در این مرحله خواسته شده تا افراد یک خودارزیابی داشته باشند که وضعیت پوشش‌شان با این شاخص‌ها چقدر مطابقت دارد. در مرحله دوم دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر ما که در هر سازمان، منطقه و... حضور دارند یک بازدید از مجموعه تحت مدیریت خود انجام می‌دهند و نتیجه ارزیابی‌های خود را برای ما ارسال می‌کنند. در نهایت یک مرحله هم توسط کارشناسان ستاد امر به معروف و نهی از منکر ارزیابی صورت می‌گیرد.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرداری مشهد با بیان اینکه این قرارگاه خلا قانونی و اجرایی را پوشش داده، اظهار کرد: در واقع تفسیرهای مختلف از حجاب اسلامی را «واحد» و از همه مهم‌تر اینکه به صورت عملیاتی به مساله عفاف و حجاب ورود کرده و ارزیابی می‌کند. از آن‌جا که باید افراد پس از ارزیابی خود اظهار نظر کنند، این موضوع موجب می‌شود بیشتر عفاف و حجاب را رعایت کنند. امیدواریم که این اتفاق باعث شود به یک حجاب واحد برسیم و تمام کارکنان شهرداری حدود شرعی حجاب اسلامی را رعایت کنند.

شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌ها ابلاغ شد

شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌ها ابلاغ شد

شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌ها ابلاغ شد

شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌ها ابلاغ شد

شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌ها ابلاغ شد

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.