چندی پیش بود که رسانه‌ها از اعتصاب غذای نامحدود حجت الاسلام طالع باقرزاده، رئیس «جنبش اتحاد مسلمانان» جمهوری آذربایجان به علت توهین مأموران اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته دولت باکو به اسم جلاله خدا و ائمه اطهار خبر دادند.

«شیخ نمری» دیگر در بند باکو

به گزارش قدس آنلاین، چندی پیش بود که رسانه‌ها از اعتصاب غذای نامحدود حجت الاسلام طالع باقرزاده، رئیس «جنبش اتحاد مسلمانان» جمهوری آذربایجان به علت توهین مأموران اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته دولت باکو به اسم جلاله خدا و ائمه اطهار خبر دادند.

اعتراض حجت‌الاسلام طالع باقرزاده و شمار دیگری از فعالان اسلامی در جمهوری آذربایجان به اسلام‌ستیزی و شیعه‌ستیزی و به‌تازگی خداستیزی نظام‌مند در جمهوری آذربایجان است و اکنون نیز در اعتراض به این وضعیت، اعتصاب غذا کرده‌اند تا دولت جمهوری آذربایجان عاملان این اهانت‌ها را مجازات کند.

حجت‌الاسلام طالع باقرزاده در سال ۱۳۹۴و در جریان حمله مأموران امنیتی دولت باکو به محفل عزاداران حسینی در منطقه نارداران دستگیر و به ۲۰ سال زندان محکوم شد. با توجه به اهمیت تحولات اخیر و بررسی جریان دخالت‌های رژیم صهیونیستی و ترکیه در آزار و اذیت شیعیان آذربایجان، به سراغ دکتر هیراد مخیری، کارشناس مسائل قفقاز رفتیم و مباحث مرتبط با دستگیری حجت الاسلام باقرزاده را مورد بررسی قرار دادیم.

آقای دکتر، نقش رژیم صهیونیستی و ترکیه در اثرگذاری بر جمهوری آذربایجان برای فشار بر شیعیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای بررسی اتفاقات سرکوب شیعیان آذربایجان باید به رخدادهای دهه پیش رجوع داشته باشیم، همان طور که بارها در باب جریانات سیاسی و مذهبی داخل آذربایجان اشاره کرده‌ام توجه به ارکان همکاری رژیم صهیونیستی، ترکیه و حاکمان بله‌قربان‌گوی باکونشین که از سمت آنکارا و تل آویو هدایت فکری می‌شوند، بسیار جایگاه مهمی دارد.

تحولات و دخالت‌های رژیم صهیونیستی با همکاری ترکیه در آذربایجان از ابتدای دهه پیش به صورت نامحسوس؛ اما جدی و هدفمند با بن‌مایه اصلی که هدفشان تضعیف شیعیان جمهوری آذربایجان بود، برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی شد و به مرور با گذشت پنج سال از دهه پیش(از سال ۲۰۱۵) به نوعی از این دوران به بعد آشکار شدن این افکار و مسیر فکری ترکیه و رژیم اسرائیل برای همگان مشخص‌تر شد.

حادثه بازداشت شیخ طالع باقرزاده چگونه آغاز شد؟

همان طور که می‌دانید منطقه نارداران در ۳۰ کیلومتری شمال شرق باکو قرار دارد و به خاطر وجود مبارک حرم امامزاده بی بی رحیمه – خواهر گرانقدر امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س)- از شهرهای مذهبی ویژه‌ای در جمهوری آذربایجان به شمار می‌آید و همواره این منطقه جزو مناطقی است که بسیار در رصد نظارتی امنیتی باکو قرار دارد. در حوادث سال ۲۰۱۵ در حمله خشونت‌آمیزی که نیروهای ویژه و امنیتی به مجالس عزاداری اربعین در نارداران داشتند، چند تن از شیعیان شهید و بسیاری از آن‌ها زخمی و بازداشت شدند. تا به امروز نیز بسیاری از این پرونده‌ها برای خانواده‌های این بازداشت‌شدگان در حال اجراست.

بازداشت حجت الاسلام طالع باقرزاده نیز در جریان همین اتفاقات بود. وی از رهبران اصلی جریان اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان و روحانی مبارزی است که بارها در سخنرانی‌های خود افشاگری‌هایی در باب تقابل با جریانات وهابی‌گری و تکفیری و جریانات مرتبط با رژیم صهیونیستی داشته است. حاج طالع از آن زمان همواره در زندان بوده و تحت شکنجه‌های بسیاری قرار گرفته است و حتی خانواده‌اش نیز تحت آزار و اذیت های متفاوتی قرار گرفتند.

در حوادث سال ۲۰۱۵ به سفر آیت الله نوری همدانی هم باید اشاره کرد. ترسی که رژیم سکولار باکو نسبت به روحانیان ایران داشته از بدو شروع حاکمیت الهام علی‌اف و حتی پدرش و حتی قبل از آن بوده است. این سفر جزوی از بهانه‌ها و دسیسه‌چینی‌هایی بود که در مسیر پرونده سازی باقرزاده اتفاق افتاد و ارادت وی به رهبران دینی ایران را دستمایه مسیر سخت کردن پرونده‌اش قرار دادند. باقرزاده بارها اشاره کرده بود آن چه در حکومت وجود ندارد، عدالت است و امیدواریم بتوانیم اصلاحی به‌وجود آوریم اما از۲۰۱۰ به این طرف می‌بینیم ‌حکومت باکو دست‌خوش امیال رژیم صهیونیستی و ترکیه قرار گرفته است.

واکنش پلیس جمهوری آذربایجان چه بود؟

در مقابل این جریانات و توجیهاتی که پلیس جمهوری آذربایجان داشت، بحث مظلوم‌نمایی کشته شدن دو نیروی پلیس بود و این را به عنوان اهرمی برای فشار بیشتر در اذهان عمومی قرار دادند تا بتوانند پرونده سازی‌های  خود را علیه بازداشت‌شدگان به سمت‌وسوهای سختگیرانه‌تری ببرند. ما باید توجه داشته باشیم حاج طالع باقرزاده همیشه به این موضوع اشاره داشت که رژیم ضد ایرانی باکو به نیابت از اسرائیل و ترکیه در حال حکومت است و از هر کاری که علیه شیعیان باشد دریغ نمی‌کند و این نکته‌ای است که ما باید به آن توجه داشته باشیم. باید به این نکته نیز توجه کرد جایگاه حاج طالع باقرزاده به عنوان رئیس جنبش اتحاد مسلمانان آذربایجان به نوعی به شیخ نمر تشبیه می‌شود و وی به شیخ نمر آذربایجان معروف شده است.

علاوه بر بازداشت حاج طالع در ایام مختلف ما بازداشت حاج نوح بالا رحیم اف و حاج ذوالفقار میکائیل زاده و حاج آقایف و همچنین حاج وقار اسکندراف و محمد عیل آخوندزاده و حاج قاسم اف و فرهاد میرزا و علی نور و حاج ابوالفضل بنیادف بودیم که این‌ها از جمله فعالان اسلامی و روحانیون سرشناس جمهوری آذربایجان هستند که بسیار تحت بازجویی‌های امنیتی و آزار و اذیت و شکنجه‌های مختلفی که حتی با دخالت دستگاه های امنیتی آنکارا بوده است، قرار گرفته‌اند.

نقش ترکیه در این حوادث چه بوده است؟

ما نباید جایگاه «میت» ترکیه را در  امور امنیتی و مداخلات امنیتی آذربایجان فاکتور بگیریم. باید توجه ویژه ای به فعالیت‌های این سازمان ترکیه در آذربایجان داشته باشیم که بسیاری از مراسم بازپرسی و بازجویی این افراد مذهبی و فعالان سیاسی- مذهبی جمهوری آذربایجان با مداخله میت و دستگاه‌های امنیتی آنکارا صورت می گیرد. همچنین باید به این مسئله توجه کرد نیروهای امنیتی آذربایجان از طریق بازداشت و حبس خانگی افرادی که در مقابل این جریانات فعالیت دارند، به دنبال ایجاد خفقان و نرسیدن صدای این معترضان به جهان است تا این مباحث در سکوت خبری قرار بگیرد.

سایر فعالیت‌های رژیم صهیونیستی برای تضعیف شیعه در آذربایجان چه بوده است؟

علاوه بر تمرکز نیروهای مذهبی آنکارا باید به رفت‌وآمدهای فعالان مذهبی و سفرهای افراد رژیم صهیونیستی به باکو اشاره کنیم که خط و مشی آن ها به تضعیف شیعیان در مناطق حساس به‌خصوص مناطقی که به نوعی همجوار با نقاط مرزی ایران است، تمرکز دارد. بخشی از سخنرانی‌های محرمانه این افراد در باب شهرک‌سازی‌هایی است که بتوانند ترویج افکار یهودیت و مذهب یهودیت و سکنی دادن جوامع یهودیان قفقازی را دربرگیرند. کنیسه سازی‌هایی که در سال‌های گذشته به شکل قارچی در حال صعود است، نمایانگر ازدیاد این مناطق در نقاط طالش‌نشین جمهوری آذربایجان است که این‌ها در راستای تهدید منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.

حوادث اخیری که منجر به اعتصاب غذای باقرزاده شد را چگونه تحلیل می کنید؟

در روزهای گذشته با سیر جدیدی از فشارهای جمهوری آذربایجان در مقابل زندانیان سیاسی روبه‌رو هستیم. مسلم است باقرزاده مسیر اعتصاب غذا را به عنوان ابزاری برای رساندن صدای خود به جهان انتخاب کرده است. جوانان دیگر زندانی نیز به آن تأسی کردند که ابتکار عملی هوشمندانه بود؛ زیرا این مسیر جری شدن احساسات دیگر مسلمانان جهان را دربر داشته است. اتخاذ این راهبرد می‌تواند آینده سیاسی این کشور را دست‌خوش چالش‌های وسیعی کند و مسیر جدیدی را به وجود آورد. درنهایت امید بر این است جان این عزیزان از زیر شکنجه نهادهای امنیتی آذربایجان نجات پیدا کند.

خبرنگار: زینب اصغریان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.