بحران اوکراین این روزها اختلاف میان روسیه و محور غربی را به اوج رسانده و جنگ سرد میان طرفین را به تقابل گرم نزدیک‌تر می‌کند.

داغ‌تر شدن تنور نزاع روسی- اروپایی

به گزارش قدس آنلاین، بحران اوکراین این روزها اختلاف میان روسیه و محور غربی را به اوج رسانده و جنگ سرد میان طرفین را به تقابل گرم نزدیک‌تر می‌کند.

در همین راستا و در ادامه تحرکات پینگ پنگی روسیه و اتحادیه اروپا علیه یکدیگر، مسکو روز گذشته اعلام کرد در نظر دارد به رسمیت شناختن چهار کشور لیتوانی، لاتویا، استونی و اوکراین در شرق اروپا را لغو کند. «یوگنی فیودوروف» عضو مجلس دومای روسیه در این باره گفت: دوما در حال حاضر در حال بررسی این طرح است.

در قانون اساسی اتحاد جماهیر شوروی، چارچوب خاصی برای استقلال کشور لیتوانی در نظر گرفته شده که رعایت نشده است، بر همین مبنا به رسمیت شناختن استقلال این کشور اقدامی غیرقانونی بوده است.

همین مسئله درباره کشورهایی نظیر استونی، لاتویا و اوکراین نیز هست. گفتنی است روسیه در شرایط کنونی در جنگ علیه اوکراین قرار دارد. لغو به رسمیت شناختن این کشورها در شرق اروپا در این شرایط می‌تواند مناسبات را تغییر داده و طرفین را به تقابل جدی‌تر نزدیک کند. این در حالی است که همزمان با این تحول، تنش‌های لفظی میان طرفین هم افزایش یافته است.

روز گذشته «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه در واکنش به اظهارات مقام سابق لهستانی هشدار داد چنانچه موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به کی یف ارسال شود، لهستان و کل اروپا از صفحه روزگار محو خواهند شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.