۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
کد خبر: 804465

بعد از تکرار جمله «آب کم است» حالا «برق کم است» را هم زیاد می‌شنویم. عبارتی که بعضا به تیتر رسانه‌ها تبدیل می‌شود تا هشداری برای توجه و صرفه‌جویی در این زمینه باشد. به‌گفته مسؤولان وزارت نیرو، تابستان امسال با سهمیه‌بندی برق به‌خصوص برای صنایع، روبه‌رو خواهیم بود. با این حال، کمبود برق در ایران در شرایطی مطرح می‌شود که نزدیک به سه دهه است در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر و به‌خصوص تولید برق از نور خورشید و حمایت از سرمایه‌گذاران این عرصه صحبت می‌شود. شاید وقت آن رسیده باشد که با مدیریت یارانه‌های کلانی که برای پایین نگه داشتن و کنترل قیمت‌های انرژی پرداخت می‌شود و همچنین رفع موانع اداری، راه را برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این عرصه هموار کرده و کمکی برای رهایی کشور از معضل کمبود انرژی باشیم.

شب‌های ایران را روشن می‌شود؟

در حالی استفاده‌ از انرژی‌های تجدیدپذیر موجب جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از به‌کارگیری سوخت‌های فسیلی می‌شود که این کار در کاهش هزینه‌های اقتصادی نیز اثر قابل‌توجهی دارد. در کشورهایی که آفتاب خوبی دارند با در نظر گرفتن افزایش قیمت و هزینه حامل‌های انرژی، پنل‌های خورشیدی بیش از گذشته به منبع اصلی تولید انرژی در خانواده‌ها تبدیل شده‌اند.
امروز تعدادی از کشورهای اروپایی درصدد استفاده از انرژی خورشید از صحراهای آفریقا برای تامین برق مورد نیاز خود هستند. به همین دلیل این مساله باعث ایجاد بازارهای رقابتی شده و حرکت به سمت بهره‌مندی از نور خورشید برای روشن کردن شب‌ها بیش از پیش مورد توجه است.
 مشکل پرداخت یارانه‌ها
اگر بدانیم متوسط روزهای آفتابی در ایران به ۳۰۰ روز می‌رسد که شش برابر کشورهای اروپایی است، آن وقت باور می‌کنیم باید از این ظرفیت خدادادی بیش از اینها استفاده شود.
مهندس سالومه گلنراقی، معمار و طراح با بیان این‌که ایران را باید یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا به‌دلیل داشتن منابع طبیعی و انسانی قابل‌توجهش برای مدرنیزه کردن عرضه انرژی و انتقال به یک سیستم پایدار انرژی در نظر داشت، به جام‌جم می‌گوید: «هم‌اکنون اکثر استان‌ها از فرصت‌های بی‌شمار در ارتباط با استفاده از منابع غنی انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر شرایط مناسب برای به‌کارگیری سودآور انرژی باد، توسعه نیروی برق‌آبی و زمینه‌های ایده‌آل در جهت استفاده از انرژی خورشیدی برخوردار هستند.»
وی با تاکید بر این‌که تجهیز بناها و ساختمان‌ها به سیستم و امکاناتی که قدرت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را دارند، باید اجباری شود، ادامه می‌دهد: «متاسفانه سال‌هاست برای پایین نگه‌داشتن و کنترل قیمت‌های انرژی، یارانه‌های کلانی پرداخت می‌شود که همین امر موجب شده تا از ایجاد و توسعه بازاری مساعد برای تکنولوژی‌های مرتبط با استفاده از انرژی و منابع تجدیدپذیر جلوگیری شود.»
بادهایی که هدر می‌روند
ناگفته نماند تمام نگاه‌ها برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر فقط به نور خورشید ختم نمی‌شود و در مورد بادهای ایران هم باید گفت که کل پتانسیل برق بادی ۳.۶گیگاوات تخمین زده شده‌است و مطالعات نشان می‌دهد تولید انرژی بادی در سه استان گیلان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی اقتصادی و مقرون به‌صرفه است.
مهندس پژمان دادمان، کارشناس حوزه انرژی با اشاره به استان‌های کویری و روزهای آفتابی آنها در ایران به جام‌جم می‌گوید: «در تمام دنیا تولید برق و گرما از نور خورشید در مناطقی که به شبکه‌های معمول انرژی دسترسی ندارند، انجام می‌شود. ضمن این‌که در تقطیر آب برای  تولید آب آشامیدنی در میان کویرها نیز انرژی خورشیدی نقش کاربردی زیادی دارد اما با راه‌اندازی و پیشرفت کارخانه‌های تولید پنل، حالا از این صفحات خورشیدی هنگام ساخت بناهای مسکونی و تجاری، مانند پنجره‌های خورشیدی شفاف استفاده می‌شود و از همان ابتدا خانه‌ها را مجهز به این سیستم‌ها و استفاده از نور خورشید در تولید برق می‌کنند.»
به‌گفته این کارشناس، در حوزه انرژی بادی نیز، ایران عضو مجمع جهانی انرژی بادی است. دادمان تاکید می‌کند که این میزان برق تولیدی سبب صرفه‌جویی ۴۲۵هزار بشکه نفت در بخش نیروگاهی ایران شده و در جای خود موجب کاهش یک میلیون تن انواع آلاینده‌های زیست‌محیطی در فاصله این سال‌ها شده‌است.

طولانی شدن بازگشت سرمایه با نوسانات ارزی
تابش، زودبازده بودن انرژی‌های نو، کمک به رشد سریع مصرف برق و لزوم رعایت معاهده اقلیمی پاریس از مزیت‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است ولی فراموش نشود که تا پایان سال ۹۶ بازگشت سرمایه در بخش انرژی‌های نو حدود پنج سال بود اما با افزایش نرخ ارز این مدت به‌شدت افزایش یافته و بسیاری از سرمایه‌گذاران بومی‌ ترجیح داده‌اند با ‌ترک این عرصه، عطای کار را به لقایش ببخشند.  پس امروز می‌توان با ارائه وام به تولیدکنندگان خانگی، تجدیدنظر در نرخ تعرفه‌ها و امکان تخصیص ارز دولتی برای واردات تجهیزات مورد نیاز، از سرمایه‌گذاران حمایت کرد.

منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.