یک مقام امنیتی ارشد روس گفت، احتمالا اتحادیه اروپا پیش از پیوستن اوکراین به آن دچار فروپاشی شود.

مدودف: ممکن است اتحادیه اروپا قبل از پیوستن اوکراین فرو بپاشد

به گزارش قدس آنلاین، «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه روز یکشنبه گفت، ممکن است اتحادیه اروپا قبل از پیوستن اوکراین، دچار فروپاشی شود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، مدودف در بیانیه‌ای با اشاره به فروپاشی جماهیر شوروی نوشت: «اوضاع پیرامون شادکامی جهانی موعود در اتحاد جماهیر شوروی مرا به یاد تبلیغات کمیسیون اروپا درباره نامزدی عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا می‌اندازد».

این مقام روس افزود، این «وعده» فقط به اوکراین داده شد و نه گرجستان و حتی به ترکیه (که سال‌ها در انتظار پیوستن به اتحادیه اروپا است) اشاره‌ای هم نشد.

مدودف نوشت:‌ «آن‌ها [به اوکراین] وعده دادند اما مشروط. اوکراین قرار است بهتر، تمیزتر، با فساد کمتر، توسعه‌یافته‌تر، منور تر و باهوش‌تر شود. خاله اورسولا [فون در لین] رئیس کمیسیون اروپا، حتی گفت اوکراینی‌ها برای عضویت در اتحادیه اروپا جان می‌دهند».

رئیس جمهور سابق روسیه در ادامه این بیانیه نوشت:‌ «از اینجا به بعد مانند ایجاد کمونیسم خواهد بود. هیچ تاریخی اعلام نشده است اما شروط غیر قابل راستی‌آزمایی و خلاصه ای وجود دارد».

این مقام امنیتی افزود: «راستی‌آزمایی عینی امکان‌پذیر نیست و باید به مدت چند دهه و توسط نسل‌های جدید رهبران اتحادیه اروپا چک شوند».

مدودف مدعی شد: «شاید اگر کمونیسم امروز وارد عرصه می‌شد، اتحاد جماهیر شوروی پایدار می‌ماند. اما این اتحاد متأسفانه از بین رفت. می‌دانید به چه چیزی اشاره می‌کنم؟»

در انتهای این بیانیه آمده است: «پی‌نوشت، شاید (بزنیم به تخته) تا این زمان اتحادیه اروپا فرو بپاشد. وحشتناک است به این فکر کنیم بعد از فداکاریی‌هایی که اوکراینی‌ها برای عضویت در اتحادیه اروپا انجام داده‌اند، معلوم شود انتظارات این بیچاره‌ها چه سرابی بوده است، چه رسوایی به پا خواهد شد».

کمیسیون اروپا روز جمعه موافقت با اعطای وضعیت نامزدی اوکراین  برای عضویت در اتحادیه اروپا را تأیید کرد. دولت اوکراین از چند ماه قبل درخواست خود برای دریافت وضعیت نامزدی در اتحادیه اروپا را تحویل داده بود. اکنون با وجود تأیید این وضعیت نامزدی، عضویت کامل این کشور در اتحادیه اروپا، به گفته برخی سران اروپایی ممکن است تا چند سال طول بکشد.

فون در لاین در همین رابطه در پیامی توئیتری اعلام کرد: «اوکراینی‌ها آماده این هستند که برای دورنمای اروپایی از جان خود مایه بگذارند. ما خواهان این هستیم که با ما، رویای اروپایی را زندگی کنند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.